Al sinds begin jaren ’90 ben ik verslaafd aan een spelletje genaamd ‘Championship Manager’. De CM-serie is de bekendste onder de managersims en is altijd toonaangevend geweest op het gebied van realisme, met dank aan een indrukwekkende database en een goede wedstrijdengine. Championship Manager en zijn originele makers, Sports Interactive, scheidden echter hun wegen na CM 03/04. In november verscheen van Sports Interactive al Football Manager 2005 (hierna: FM2005), de feitelijke opvolger van CM 03/04. Dat spel werd met veel lof ontvangen. Nu is het de beurt aan Championship Manager 5 (hierna: CM5), dat gemaakt is door een hele nieuwe studio, namelijk Beautiful Game Studios.
Teleurstelling
“Het is niet mogelijk om binnen twee jaar de database te maken waarover Football Manager 2005 al kon beschikken.” Hoewel ik, en velen met mij, er zo over dachten, bestond er toch stille hoop dat CM 5 zou kunnen verrassen. Helaas. Hoewel de menu’s vertrouwd aanvoelen en dus een goed gevoel oproepen, hoef je maar een paar minuten rond te kijken in de database om te zien dat hier gebrekkig werk is geleverd. Natuurlijk, het grootste deel van de database klopt wel. Er zitten echter veel fouten in. Zo gebeurde het bij mij dat verdediger Zdenek Grygera werd gevolgd door een paar topclubs. Ik kreeg toen de volgende melding: “Een insider bij Ajax meldt dat er brede interesse is voor de complete aanvaller Zdenek Grygera.”
Uiteraard was dat niet het enige mankement. Er zitten nog wel meer van dat soort slordigheden in, maar dat hoeft nog geen probleem te zijn. Waar ik meer over val, is dat bepaalde dingen gewoon zijn weggelaten. Neem bijvoorbeeld de geschiedenis van spelers. Die begint pas te tellen bij het begin van het spel. Dit is puur iets dat door tijdgebrek is weggelaten; een database zo diep uitwerken kost veel tijd, zeker als je vanaf het nulpunt moet beginnen. Een ander resultaat daarvan is dat de meeste teams alleen maar ‘neppe’ namen hebben in de Reserves en het Jeugdteam. Bijzaak? Niet echt. Wanneer je namelijk een paar seizoenen verder bent, is het wel zo leuk als je met echte spelers verder kunt spelen. Dat zou de levensduur van het spel flink vergroten. Helaas zit dit er dus niet in.
Ik zou nog wel door kunnen gaan over de database. Zo is het aantal beschikbare landen respectabel, maar het komt niet in de buurt bij Football Manager 2005. Maar laten we ook even naar de andere onderdelen kijken. Helaas ook hier een negatieve toon. Het klinkt misschien hard, maar als je CM5 moet omschrijven, is het niet meer dan een slappe versie van FM2005. De spellen lijken erg op elkaar, maar in CM5 mis je her en der een aantal opties. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk iets over je spelers te zeggen. Het media-aspect, dat vanaf CM4 een steeds grotere rol heeft gespeeld, zit er niet in en dat is jammer. Ook is het niet mogelijk je spelers aan te bieden aan andere clubs, wat lastig is wanneer je een kleine club onder je hoede hebt en snel aan geld moet komen.
Weinig realisme
In een voetbalspel staat voetbal centraal. Net als concurrent FM2005 beschikt CM5 over een 2D wedstrijdengine. Grafisch gezien wint CM5 het op dit punt. Waar FM2005 kiest voor een vrij simpele aanpak, heeft CM5 net wat meer oog voor detail. Zo zijn de doelen echt herkenbaar als doelen, en ziet de bal er uit als een echte Adidas Roteiro. Leuk om te zien, maar gaat het daarom in de wedstrijdengine? Nee, natuurlijk niet. Het gaat er om dat jouw tactische invloeden zichtbaar worden en dat de wedstrijd realistisch verloopt. Je tactieken komen best goed tot zijn recht, je ziet het weldegelijk wanneer je een tactische wijziging doorvoert.
Er gebeuren echter teveel gekke dingen op het geloofwaardig te houden. Nou is het vaak wel van ‘het zou op zich kunnen gebeuren’, maar ja: hoe vaak komt het bijvoorbeeld voor dat een verdediger de bal vanaf een meter of vijftien in zijn eigen doel schiet? Incidenteel wellicht? Ja misschien wel, maar zeker niet eens per twee of drie wedstrijden. Daarbij vertoonde het spel ook nog een aantal grafische fouten. Zo zag ik de bal eens naast het doel belanden, terwijl het spel een goal registreerde.
Sinds de CM3-serie heeft CM altijd een online multiplayer gekend. In CM4 en 03/04 werd dat al geoptimaliseerd, waardoor het een populaire modus werd voor veel spelers. Dat schept verwachtingen. Helaas maakt CM5 die verwachtingen niet waar. Met de nadruk op niet. Er zit namelijk geen multiplayer modus in het spel! Onbegrijpelijk, zeker is deze tijd waarin online gamen steeds belangrijker wordt. In plaats van een optie in het spel is er wel ‘CM Online’, een soort managersim die zich volledig op internet afspeelt. Best aardig misschien, maar ten eerste moet je er apart voor betalen en ten tweede is het voorlopig alleen voor Engeland beschikbaar. Geen multi-plezier voor ons dus.