Het is oorlog tussen de nobele eekhoorntjes van de Squirrel High Command (SHC) en de bloeddorstige teddyberen van de Tediz. Het hart van Conker: Live & Reloaded is duidelijk de multiplayer via Xbox Live waar beide teams het tegen elkaar op moeten nemen. Er zijn verschillende spelscenario’s die stuk voor stuk andere missiedoelen hebben. Hierbij heeft een deel van de spelvarianten als thema de ‘oude oorlog’, terwijl een ander deel van de missies vooral inhaakt op de moderne toekomst. In dit artikel bekijken we wat deze multiplayer allemaal te bieden heeft.
De teamgebaseerde spelvarianten zijn veruit het meest interessant in Conker: Live & Reloaded. Je kunt deze missies ook offline in je eentje spelen, waarbij je een soort verhaallijn volgt, maar het is duidelijk dat het spel via Xbox Live alleen goed tot z’n recht komt. Hier kies je gewoon een speltype en kunnen acht spelers per team het tegen elkaar opnemen; de SHC tegen de Tediz.
In sommige scenario’s moet het ene team een aantal obstakels doorbreken terwijl het andere team dit moet voorkomen. Dit gebeurt ook in het eerste speltype, ‘Beach Dead’, wat één grote parodie is op de film Saving Private Ryan en dus de landing op Normandië. De dappere eekhoorntjes moeten binnen de tijd drie hindernissen kapotschieten waarna ze het vuur kunnen openen op de leider van de Tediz, de mysterieuze Von Kriplespac. Zijn ze te laat, dan is die grote baas in staat om een bom te lanceren die alle eekhoorntjes voorgoed wegvagen. Vooral in de loopgraven is de actie zeer chaotisch, zoals de oorlog ook was, en kunnen er spannende situaties ontstaan naarmate de tijd weg tikt. In de toekomstige oorlog is er een vergelijkbaar speltype, maar dan in een totaal andere spelwereld, namelijk de thuisbasis van de Tediz.
Er is ook een aantal missies dat variaties vormt op het welbekende Capture the Flag. Zo kent één van de eerste spelopties een gigantisch fort waar beide teams aan beide kanten hun eigen vlag moeten verdedigen. Ondertussen moet geprobeerd worden om de vlag van de tegenstander te veroveren en in de eigen basis op film vast te leggen om zo de vijandelijke troepen te demoraliseren. In speltype ‘The Ditch’ ligt de vlag onder een grote arena en is het de bedoeling om die ene vlag zo vaak mogelijk uit te hangen op verschillende plaatsen rondom de omgeving. Verder zijn er nog twee speelvelden waar het veroveren van een belangrijk object van de tegenstander centraal staat. In ‘A Bridge Too Narrow’ moet er een map gestolen en teruggebracht worden, terwijl in ‘T.M.S. Spamono’ één lange gang het decor is voor weer een iets andere Capture the Flag-variant.

Bij de overige spelvarianten is het misschien nog wel het meest van belang dat er samengewerkt wordt. Over het algemeen komt het erop neer dat er in die laatste speltypes een aantal schakelaars moet worden omgezet waarna de overwinning veiliggesteld kan worden. Zo liggen de stroomschakelaars in ‘Castle Von Tedistein’ zeer verspreid. Wordt er goed samengewerkt en is alles geactiveerd, dan kan een allesvernietigende machine van de tegenpartij kapot worden gemaakt. Een erg interessante spelvariant is ‘Three Towers’, die ook het schakelaarprincipe kent. In drie grote torens zit elk een schakelaar, en als één team die allemaal tegelijk heeft ingeschakeld, wordt er toegang verschaft tot de vijandelijke basis. Hier kan vervolgens een mysterieus object worden vernietigd. Omdat de schakelaars na omzetting slechts een tijdje actief blijven, brengt dit de nodige tactische overwegingen met zich mee en moet er snel worden gehandeld.
Een belangrijk element in Conker: Live & Reloaded is dat je verschillende personages kunt kiezen die stuk voor stuk verschillende eigenschappen hebben. Denk hierbij aan verschil in snelheid, wapens en speciale vaardigheden. In het spel kun je te allen tijde van klasse wisselen, wat wel zo handig is als je erachter komt dat het niet zo lekker loopt. In totaal zijn er zes soldaatklassen, namelijk: Grunt, Sneeker, Demolisher, Long Ranger, Sky Jockey en Thermophile.
De Grunt is de algemene soldaat; hij kan van alles wat. Zijn grootste wapen is de mogelijkheid om zijn gezondheid zelf weer aan te vullen. De Sneeker is vlug en op korte afstanden dodelijk. Op lange afstanden kan hij niets uitrichten, maar hij kan veel meters snel overbruggen door zichzelf voor korte tijd onzichtbaar te maken. De Long Ranger is eigenlijk precies het tegenovergestelde. Hij kan met zijn sluipschuttersgeweer op grote afstanden van het slagveld met uiterste precisie als geen ander headshots maken. Bevindt hij zelf in het slagveld, dan wordt het lastig voor hem.

De Demolisher-soldaten zijn simpele zielen: zij willen niets anders dan dingen opblazen. Met zo’n Bazooka op de schouder zijn ze erg traag, maar als er lange afstanden overbrugt moeten worden, dan kan er altijd gerend worden in de zogenoemde Berserk-status. De klasse Thermophile beschikt over napalmgeweren waarmee iedereen in de wijde omgeving in vuur en vlam kan worden gezet. Bovendien kunnen ze hun eigen levensenergie weer aanvullen. Tot slot is er de Sky Jockey; een soldaat die op de grond eigenlijk weinig kan uitrichten, maar als enige een vliegend voertuig kan besturen, waarover in het volgende stukje meer te lezen is.
Voertuigen zijn namelijk nadrukkelijk aanwezig in de oorlogen. Niet iedereen kan alle voertuigen besturen; elke soldaatklasse kan achter het stuur kruipen van een specifieke wagen. Zo is het logisch dat een Demolisher als enige een tank kan besturen, terwijl Sneekers en Long Rangers plaats kunnen nemen op een R-Hog, een soort van Buggy. Alle voertuigen kun je opvragen via een speciaal paneel in je eigen basis.
In totaal zijn er vijf voertuigen. Drie daarvan zijn grondvoertuigen die tijdens elke confrontatie massaal worden ingezet door beide teams. Er zijn ook twee vliegtuigen die alleen de Sky Jockey kan besturen. Vooral de bommenwerper is erg populair. Hiermee kun je vijanden vanuit de lucht onder vuur nemen, maar pas wel op dat je zelf niet teveel geraakt wordt!
We hebben alle mogelijkheden op een rijtje gezet en het moge duidelijk zijn dat er behoorlijk wat te doen is via Xbox Live. Nu weet je wat je allemaal kunt verwachten op multiplayer-gebied, maar of het allemaal ook goed in elkaar steekt, lees je zondag in de recensie waarin ons uiteindelijke oordeel over Conker: Live & Reloaded wordt geveld.