in

Burnout Revenge: de vernieuwingen


Het is slechts een jaar geleden dat we op de bank Burnout 3: Takedown aan het spelen waren. En inmiddels ligt het vierde deel, Revenge, in de winkel. In dit artikel bekijken wat er zoal veranderd is en welke speelmodi aanwezig zijn. Overigens is de PSP-versie binnen de Burnout-serie al sinds vorige week verkrijgbaar. De recensie daarvan lees je hier.

De eerste verandering die je voor je kiezen krijgt, is dat je geen Engels als taal kunt kiezen. Je moet het doen met Spaans, Italiaans, een paar Scandinavische talen en Nederlands. Dan valt de keuze dus al snel op ons eigen taaltje. Voor de meeste mensen is het een zegen dat het spel gelokaliseerd is, maar er zullen ook enkele zijn die dit verafschuwen. Bijvoorbeeld zij die zich groen en geel zullen ergeren aan termen als ‘kaduuk op de kade’, ‘zijspiegeltje krak’, ‘dakschuiver’, ‘onwijs’, ‘goede boost’, ‘tekeer in het verkeer’, ‘spookrijden’ en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan. Gelukkig is samen met de lokalisatie ook die vreselijk irritante DJ die we uit deel drie kennen verdwenen. De Nederlandse stem wordt verzorgd door Isabelle Brinkman.

Bekijk hierboven de video-impressie

Qua speelmodi is er één compleet nieuwe speelmodus en dat is Tekeer in het Verkeer (Traffic Attack). Hierin moet je zoveel mogelijk auto’s, die dezelfde kant als jij op rijden, rammen om op die manier punten te verzamelen. Je leest het goed, in Revenge is het mogelijk om auto’s die dezelfde kant op rijden gewoon te rammen, zonder dat je crasht. Een leuke bijkomstigheid is dat je door een auto te lanceren je tegenstander kunt rammen en zodoende een Takedown te verdienen. Dit levert soms aardig wat chaotische taferelen op.

Daarnaast komen oude bekenden als Road Rage (nu heet dat Wegmisbruik), Crash, Race, Turbo Ronde en Grand Prix terug. In Wegmisbruik moet je proberen zoveel mogelijk tegenstanders te laten crashen en er voor oppassen dat je zelf niet te veel schade op loopt. Is dat wel het geval of is de tijd simpelweg op, dan is het einde verhaal. In de Crash modus sta je op het punt jezelf in het verkeer te gooien en dan met één crash zoveel mogelijk schade te creëren. Hoe meer auto’s je raakt, des te sneller je crashbreaker meter vol loopt, waarmee je je auto kunt laten ontploffen. Dit zorgt logischerwijs voor nog meer schade en zodoende meer punten. Bijna identiek aan de modus uit deel drie, met als verschil dat er nu geen pick ups aanwezig zijn.

Dan de andere drie racemodi. In Race neem je het tegen vijf andere coureurs op en is het de bedoeling om als eerste over de finish te rijden. Het verzamelen van boost is daarbij een must. Grand Prix heeft hetzelfde idee, met als verschil dat je meerdere races rijdt. Na het eind van iedere race krijg je afhankelijk van je behaalde positie een aantal punten en wie op het eind het meest punten heeft verzameld wint. Tot slot Turbo Ronde. Hierin ben je alleen en moet je een bepaald traject zo snel mogelijk afleggen. Eén keertje crashen kan dan meestal wel, maar als je voor de tweede keer in de fout gaat, kun je het goud vergeten.

Tot slot wil ik nog iets kwijt voor hen die twijfelen tussen de Xbox en PlayStation 2 versie. Ik heb ze beide gespeeld en moet zeggen dat de Xbox versie mij meer beviel. Niet omdat die er mooier uit ziet, maar vooral omdat de laadtijden op de Xbox een stuk korter zijn. Waar je bij de Crash modus op de PlayStation 2 zo’n zes seconden moet wachten, is dat op de Xbox slechts drie. Een klein verschil, maar als je jezelf in de luxe positie bevindt dat je beide platformen bezit, zou ik gewoon voor de Xbox-versie gaan.

Zondag ga ik inhoudelijk in op Burnout Revenge in de vorm van een recensie. Bekijk tot die tijd onze video-impressie van Burnout Revenge, onder de tweede alinea van dit artikel!

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Fable en The Lost Chapters: de verschillen

X05: Dead or Alive 4 bevat spelpersonage uit Halo