Mijn sociale leven heeft weer een flinke deuk opgelopen. Net nadat ik van mijn World of Warcraft-verslaving ben afgekickt, wist de preview code van Civilization IV mijn huis te vinden. En dat komt goed uit, want ik ben verslaafd aan Civilization. Deel één was een spel dat ik op mijn 386 al speelde, deel twee kwam terecht op mijn eerste Pentium en deel drie liep met moeite op mijn laptop. Maar ja: hij liep! En inmiddels kan ik tijdens de reis naar kantoor ook de wereld veroveren, met dank aan de N-Gage versie. Kortom, Civilization is mijn ding. Eens kijken wat Civilization IV ons biedt.
Firaxis heeft flink wat tijd gehad om aan dit spel te werken. Het was immers 2001 dat Civilization III op de markt kwam. En in die vier jaar heeft de ontwikkelaar flink wat vernieuwingen toegevoegd. Zo zul je nu vanaf dag één het spel online kunnen spelen, via onder andere LAN en het internet. Deze modus heb ik helaas nog niet kunnen testen, maar benieuwd ben ik zeker.
Op gebied van gameplay lijkt de introductie van de ‘Great People’ het meest belangrijk. Als je een wereldwonder in je stad bouwt zullen er na verloop van tijd belangrijke personen opstaan, die jou kunnen helpen. Zij kunnen bijvoorbeeld onderzoek doen naar nieuwe technieken, de constructie van een gebouw afronden of een handelsroute vestigen. Hoe meer wereldwonderen je in je stad bouwt, des te vaker deze personen langskomen. De Great People zijn gebaseerd op echt bestaande mensen, wat voor de nodige herkenning zorgt.
Diezelfde herkenning vinden we terug in het geloof. Als natie kun je je tot zeven verschillende geloven bekeren, zoals het Jodendom, Christendom of de Islam. Het voordeel hiervan is dat je kerken kunt bouwen, die jouw volgelingen tevreden stemmen. Het nadeel aan het naleven van een geloof is dat andere naties met een ander geloof onvriendelijk tegen jou kunnen doen en eerder overgaan tot het verklaren van een oorlog. Sowieso is Civilization IV een spel van keuzes. Want als een ander land aan jou vraagt oorlog te verklaren aan hun vijand en je doet dat niet, dan verspeel je het bij hen. Doe je het wel, dan heb je een lekker potje oorlog voeren te pakken en heb je minder bronnen om jouw cultuur te laten floreren.

De gebruiksvriendelijkheid is een stuk omhoog gegaan. Civilization is dus zeker niet meer voor geeks die hun ogen kapot kijken op verschillende statistieken. Dat kan overigens nog wel, maar je kunt het ook gewoon heel basic houden. In het begin hield ik me alleen bezig met het uitbreiden van mijn koninkrijk, het uitvinden van nieuwe dingen, het bouwen van wereldwonderen en het uitbreiden van mijn leger. De rest liet ik aan mijn adviseurs over. Later ging ik veel meer dingen zelf invullen, wat overigens een aantal mooie voordelen oplevert.
Audiovisueel is Civilization IV verbeterd, vooral in de kleine details. Als je wereldwonderen of andere gebouwen in jou stad bouwt, dan zie je die ook op de wereldmap terug. Verder zijn er uitgebreidere animaties voor de manschappen en zie je de bomen in de wind wuiven. En tot slot zitten er meer dan zeventig verschillende filmpjes in het spel, die je te zien krijgt als je een bepaalde prestatie levert. Waar ikzelf erg enthousiast over ben is de muziek. Erg aanwezig is die niet, maar geeft wel de juiste sfeer. Als je in de middeleeuwen zit, hoor je iemand op een tamboerijn pingelen en later hoor je allemaal violen. Daarnaast zitten er allemaal leuke soundeffectjes in, die je stuk voor stuk meer in het spel slepen.
Civilization IV is een waardige opvolger op het derde deel. Het spel oogt mooi, is zeer gebruiksvriendelijk en heeft een aantal leuke vernieuwingen. Jammer genoeg heb ik de multiplayer-modus nog niet kunnen spelen en bevatte de preview code een aantal storende fouten. Voor een uiteindelijk oordeel nog even afwachten op de recensie dus!