in

LOOM


Af en toe gebeurt het me, als ik rustig in de trein zit, buiten loop of onder de douche sta lijkt er een melodie me hoofd in gekropen te zijn. De bekende klanken van topspellen zoals Super Mario, Zelda en Final Fantasy zitten dan in mijn hoofd en worden meestal neuriënd of fluitend de wereld in geholpen. Dat deze klanken zomaar in je kop zitten zal geen toeval zijn: het zijn spellen die een indruk op je hebben achtergelaten, die je vroeger dagenlang hebt zitten spelen en spellen waar je met een goed gevoel aan terugdenkt. Naast enkele bekendere titels gebeurde het me kort geleden dat ik een melodie begon te neuriën van de adventure LOOM.

LOOM kwam in 1990 uit voor de PC en werd ontwikkeld door Lucasfilm Games (LucasArts) en bevatte een complex en interessant verhaal gebaseerd een balletuitvoering. Deze Russische balletuitvoering, ook wel bekend als het Zwanenmeer, vertelde het verhaal van een prins die voor de liefde van de Zwanenkoningin vecht. Het stuk bevatte geniale muziekstukken van de Russische componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en bovendien is het één van de beroemdste balletstukken ter wereld.

Het verhaal: draken, magie, en een verborgen eiland

Bij de originele versie van LOOM (degene die uit drie diskettes bestond) kreeg je een cassettebandje meegeleverd met daarop een inleidend verhaal dat je kon afspelen voor je het spel begon te spelen. Hierin worden enkele belangrijke details verteld over het universum waarin LOOM zich afspeelt. LOOM speelt zich af in een verre toekomst, om precies te zijn het jaar 8004. De wereld zoals men die kende was er één waar draken nog de heersers van het luchtruim waren en sterren nog helder en in grote getale te bewonderen waren. De mensheid wilde steeds meer macht over de wereld hebben en begonnen door middel van industrie de wereld te veroveren. Langzaam begon men zoveel macht te vergaren dat de mensheid arrogant begon te worden. De concurrentie was op dit moment erg groot en deskundige arbeid werd als erg waardevol beschouwen. Hierdoor begonnen landen hun deskundigen en geleerden voor zich zelf te houden en hun geheimen te beschermen. Vanuit deze opzet begonnen zich aparte groepen te vormen, gilden genoemd. Gilden van smeden en priesters waren zo groot geworden dat ze een privé-leger hadden opgebouwd en zo hun gebieden begonnen te beschermen.

Hier begon een nieuw tijdperk waar grote gilden grote gebieden beheersten en door middel van vaste tradities hun kennis binnen de gilde hielden. Niet alle gilden waren echter zo ambitieus en hebzuchtig ingesteld. De gilde van wevers wilden alleen hun techniek zo goed mogelijk uitvoeren. Ze bemoeiden zich dan ook niet met de politieke conflicten die er over de hele wereld aan de gang waren. De gilde van de wevers begonnen zich zodanig te verbeteren dat ze door het gebruik van licht en geluid bijzondere stoffen konden produceren. Sommigen hiervan bevatten geneeslijke en andere speciale krachten. Deze stoffen werden al snel door de andere gilden gezien als een vorm van hekserij en deze meesterwerken werden door de wereld genegeerd. Veel van de gildeleden werden vervolgd en een heleboel van hem werden bestraft met de doodstraf en opgehangen. De gilde van de wevers besloot op dit moment om zich te isoleren van de rest van de gilden, kocht een rotsachtig eiland van de vastelandskust en ging hier verder met het perfectioneren van hun weeftechnieken. Hierna volgende er vele en grote oorlogen en een aantal plagen. Machtige gilden werden vernietigd en enkele andere werden nog machtiger. De uitgeputte wereld was na deze tijd de gilde van wevers vergeten. Op een geheimzinnig eiland, dat in een eeuwige mist verborgen gaat, gemeden wordt door zeelieden en op oude kaarten bekend staat als LOOM begint het avontuur.

Het verhaal: Een fijne verjaardag

Cygna Threadbare is een vrouw die de oudsten van de gilde bedelt om de krachten van de kracht van het weefgetouw (in het Engels: the loom) te gebruiken om de wevers uit hun lijden te verlossen. De oudsten, Atropos, Clotho en Lachesis (bekende namen uit de Griekse mythologie) vertellen haar dat het niet hun taak is om voor God te spelen. In het geheim plaatst Cygna echter een grijze draad in het weefgetouw, waardoor ze per ongeluk een zuigeling uit het weefgetouw tevoorschijn tovert. De oudsten zijn hier natuurlijk helemaal niet blij mee en voeren met het weefgetouw een spreuk uit waardoor Cygna in

een zwaan verandert en verbannen wordt van het eiland. Cygna laat het kind achter aan een oude vrouw genaamd Dame Hetchel. Dame Hetchel noemt het kind Bobbin en verzorgd het alsof het haar eigen zoon is. De oudsten hebben echter gemerkt dat de grijze draad voor onrust heeft gezorgd in het weefgetouw en verbieden het dat Bobbin de geheimen van het weven leert.

Op zijn zeventiende verjaardag wordt Bobbin Threadbare door de oudsten van de gilde opgeroepen om over zijn toekomst te praten. Op weg hierna toe hoort hij de oudsten met zijn (schoon)moeder Dame Hetchel praten. Dame Hetchel heeft Bobbin stiekem enkele basisspreuken geleerd en ze zijn van plan om Bobbin te verbannen van het eiland. Ze straffen Dame Hetchel op dezelfde manier als bij Cygna, maar dit proces wordt verstoord door een zwaan die opeens verschijnt. Deze zwaan gebruikt dezelfde spreuk en veranderd alle wevers in het dorp in zwanen. De zwanen vliegen weg en Dame Hetchel blijft als een jong zwaantje over. Dame Hetchel vertelt hem dat de zwaan die langskwam de wevers kwam redden van een grote fout die ze zouden maken. Hier is waar Bobbin ervoor kiest om de groep zwanen te zoeken en op zijn avontuur komt hij langs verschillende gilden en een boel avonturen. En was die zwaan niet misschien de moeder van Bobbin?

Groen als gras

Het enige voorwerp waar je van gebruikt maakt in LOOM is een staf. Met deze staf kun je toverspreuken uitvoeren. Door op verschillende voorwerpen te klikken worden er tonen afgespeeld. Deze tonen moet je zien te onthouden en gebruiken waar nodig. Aan het onderkant van het scherm bevindt zich dan ook je stad met daarop een tonenladder. In het begin staan er op deze ladder nog maar een paar noten, maar naarmate je verder in het spel komt zul je steeds meer tonen verzamelen en zo moeilijkere toverspreuken kunnen uitvoeren. Het oplossen van de puzzels werkt dan ook volledig via dit systeem. Op een gegeven moment kom je bij een herder terecht. De herder heeft als probleem dat een draak telkens zijn lieve grazende schaapjes uit het groene gras oppakt en in zijn grot opeet. Helemaal aan het begin van het spel, nog op het eiland, zie je een pot staan met daarin een groene verf. Hier leer je een simpele spreuk waardoor je dingen een groene kleur kunt geven. Eenmaal in het groene gras moet je de toverspreuk op je staf spelen en zo de schapen zo groen als het gras verven. Zo zijn die lieve beestjes ook weer veilig, jammer genoeg ben je zelf niet groen geverfd en pakt de draak jou vrolijk op om mee te

nemen naar zijn grot. Dit systeem, dat gebruik maakt van toverspreuken die je uitvoert door verschillende klanken te spelen, lijkt heel veel op dat van The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

LOOM: De trilogie

LOOM is volledig gebouwd op muziek. Naast het uitvoeren van de toverspreuken wordt het spel ook nog eens begeleid met fantastische stukken van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, de componist van het Zwanenmeer. De toverspreuken konden ook achterstevoren worden afgespeeld, wat logischerwijs het omgedraaide effect had. Er zijn in de afgelopen jaren veel verschillende versies van LOOM verschenen. Naast de PC versie is er een Amiga, Amiga ST, FM Towns, Mac, Scumm VM en een CD-ROM versie verschenen. Die laatste bevatte zelfs ingesproken stemmen voor alle personages. Het grootste minpunt van LOOM is echter de korte speelduur, al speel je het spel op de moeilijkste graad dan ben je er toch wel in een paar dagen doorheen. Grafisch gezien behoorde LOOM in zijn tijd tot één van de mooiere spellen, maar vooral de combinatie van het verhaal en het innovatieve gebruik van geluid zorgden ervoor dat LOOM nog diep in me geheugen geschreven staat.

Het universum dat achter het verhaal van LOOM schuilt is jammer genoeg niet verder uit de doeken gedaan, maar dankzij de originaliteit hiervan heeft LOOM een grote groep fans verworven. Aanvankelijk waren er plannen om van LOOM een trilogie te maken: The Forge en The Fold zouden het verhaal vertellen van een gilde van smeden en een gilde van herders. Wellicht komt LucasArts later nog met een briljante ingeving om de LOOM trilogie te laten herleven en eindelijk een waardig einde aan het stuk te weven.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Eerste porno UMD’s een feit

De Sims 2