Max Payne 3 Review

Dit is de Max Payne 3 review. De game inmiddels beschikbaar is. Als je op zoek bent naar Max Payne 3 trailers of Max Payne 3 screenshots, dan kun je daar via het kopje ‘Beelden’ komen. Veel plezier met de Max Payne 3 review.

São Paulo, een zonovergoten paradijs, maar dankzij de extreme tegenstellingen tussen rijk en arm misschien nog wel kouder en killer dan New York in de winter. Max Payne reisde af naar deze Braziliaanse stad voor werk dat alleen een man als hij zou kunnen doen. Ja, als met ‘werk’ een ware contrapasso bedoeld wordt en met ‘een man als hij’ een buikige, grijze, aan drugs verslaafde alcoholist die lang niet altijd in zijn missie slaagt. Gelukkig is er bullet-time.

Max Payne 3 Review

Vrouwen beschermen, old fashioned Max zou wensen dat hij het succesvol kon, maar zijn eigen vrouw heeft jaren geleden al het tegendeel moeten ondervinden. Toch wordt hij in deel drie met de beveiliging van de vrouw van een steenrijke vent opgezadeld. De hele familie bestaat uit het type beroemdheden dat ofwel op de omslag van een blad, ofwel zes voet onder de grond eindigt, afhankelijk van hoe de wind waait. En één ding is zeker, met Max in de buurt is de wind altijd guur. Het hele zaakje stinkt al vanaf het begin, maar dat ruik je niet als je met je neus in een whiskyglas zit. Als de vrouw in kwestie ontvoerd wordt, duikt Max dus down the rabbithole.

Dit konijnenhol heeft echter meer weg van Dante Alighieri’s hel, waar elke cirkel van de hel een graadje erger is. Van een discotheek waar niet alleen de muziek je oren doet bloeden, tot een smerig bordeel in een favela waar de prostituees moeten rennen om niet volgepompt te worden met iets waar geen condoom tegen opgewassen is. Ja, Max Payne 3 weet je telkens weer te verrassen met even prachtige als deprimerende omgevingen met als gemeenschappelijke factor dat er geheid de pleuris uit gaat breken.

Max Payne 3 Graphics

Maar de omgevingen zijn niet het enige dat in het oog springt. De Euphoria Engine die we kennen uit andere games van Rockstar, zoals GTA IV en Red Dead Redemption, maakt opnieuw zijn opwachting en zorgt voor de meest realistische animaties tot op heden. Hoe een personage loopt, de manier waarop ledematen reageren op de inslag van kogels en de wijze waarop iemand ter aarde stort, alles klopt. En misschien toont de ware kwaliteit van de Euphoria Engine zich juist wel op een geheel onverwachts moment. Drie kinderen in de favela, niet ouder dan tien, met een bal aan hun voet. De trucjes die deze kleine Neymar’tjes in spe uit hun broekspijpen schudden, zien er fraaier uit dan wat we bij FIFA Street hebben gezien. Echt een typisch moment waarop je even tegen het kippengaas gaat hangen, kijkend naar de kinderen en je pas even later realiseert dat dit een game is en je hier bent om verderop wat gasten lek te schieten. Die overigens op hun beurt ook weer met hele fraaie animaties ter aarde storten, natuurlijk.

Bijkomend punt van de sublieme animaties in combinatie met grensverleggende graphics, is dat Max Payne 3 een extreem volwassen karakter heeft. Het is nu eenmaal geen prettig gezicht als iemand met een afgerukt been en meerdere derdegraads verbrandingen voorbij kruipt, of wanneer je iemand point-blank in het gezicht schiet met een shotgun. Max Payne 3 toont deze gruwelheden ongecensureerd. Toch is dit geen game waarvoor je sadistisch moet zijn. Het geweld wordt niet verheerlijkt of overdreven, een shotgun van dichtbij zorgt er nu eenmaal voor dat je minder op de foto van je rijbewijs gaat lijken. Rockstar windt geen doekjes om wat voor gruwelijk ontspoord leven Max lijdt. Opeens is leven op een dieet van pijnstillers die weggespoeld worden met een goede single malt whisky van respectabele leeftijd niet zo vreemd meer.

Lars Cornelis

Begin 2011 is Lars als stagiair voor InsideGamer komen schrijven. Al snel kwam daarbij kwam zijn brede gamekennis naar voren. Lars is van alle markten thuis en kijkt zelfs verder dan dat. Zo leest hij bijvoorbeeld veel gameboeken, waarvoor hij zelfs de website Meer Dan Games heeft opgericht.

Volg Lars op Twitter of contacteer hem op InsideGamer.

Maar hoewel de koude, kille straten van New York (grotendeels) verruild zijn voor het dampige, tropische São Paulo, is er één ding onveranderd gebleven. Alsof je met een dieet van whisky en pijnstillers nog enig besef van tijd hebt, natuurlijk niet. En dus kan Max op elk gewenst tijdstip de tijd vertragen. Ondanks zijn leeftijd en beginnend buikje springt Max zo sierlijk als een zestienjarige balletdanseres door de lucht en voert een dans uit. Een dans waarin de roze tutu plaatsmaakt voor een met zweet doordrenkte spijkerbroek en de vlaggenstok is vervangen door een regen van lood.

Max Payne 3 Bullettime

Kleine nuances die bullet-time in dit derde deel zo tof maken, zijn Last Man Standing en de killcam. Max geeft natuurlijk niet zomaar op als hij nog een pijnstiller in zijn binnenzak heeft zitten en zal er alles aan doen om met zijn laatste kogels nog wat bad guys mee te nemen, de pijnstiller nonchalant naar binnen te gooien en door te gaan alsof er niets aan de hand is. Wanneer de laatste bandiet van een groepje wordt doorzeefd met lood, wordt dit extra dramatisch in beeld gebracht en heb je de mogelijkheid om de tijd éxtra te vertragen én om door te schieten tot je een ‘klik’ van je wapen hoort. Een extreem bevredigende klik, kunnen we stellen, die als uitroepteken achter een steekhoudend argument dient. Namelijk het argument: “jij zit vol gaten en gaat dus nu braaf liggen en je kop houden”.

En wie dan goed gebruik kan maken van bullet-time zal zien dat ook de vijanden een ware dans uitvoeren. Een unieke dans, die iedere keer weer anders is. Max’ kogels zijn hun leidende danspartners en soms haakt een stoel, een krat of een muur ongewenst gezellig in voor een duikelpartij waar de gemiddelde voetballer nog een voorbeeld aan kan nemen. Het is kunst, zoals een tentoonstelling van Von Hagens ook kunst is. Mooi? Nee. Indrukwekkend? Ja. Op een crue wijze. Licht sadistisch zijn is misschien toch aanbevolen om hiervan te genieten. São Paulo is dan ook geen plek voor doetjes.

Maar bullet-time is niet oneindig. Bullet-time is als een goed glas whisky. Je moet het leren waarderen, rustig aanbreken en absoluut niet overhaasten of teveel gebruiken. Dan gaat het effect verloren en is het op als je het nodig hebt. Aan de andere kant is het veelvuldig gebruik ervan wel net zo verslavend als schots water en is het extreem bevredigend wanneer een sierlijke duik volledig perfect wordt uitgevoerd. Daarom is de implementatie van een Arcade-modus ook helemaal geen vreemde keuze. Hierin wordt sierlijk spelen beloond en omgezet in een score. Voor de ware stijldansers dus absoluut aan te raden.

Max Payne 3 Multiplayer

De multiplayermodus tot slot is misschien op papier een minder logische keuze. Tijdvertraging implementeren in een online game, ja, dat klinkt al even verstandig als het nemen van pijnstillers met zware alcohol. Toch slaagt Rockstar er in door een vernuftig ‘line of sight’-principe dat we in een eerder artikel als eens uitgebreid hebben uitgelegd. Dat de transitie van bullet-time naar de online multiplayer gelukt is, mag duidelijk zijn. Maar toch is dit niet dé nieuwe uitdager in multiplayerland; daarvoor is de opzet van de multiplayer te ingewikkeld, de uitleg te pover en de menustructuur te onduidelijk. Het is absoluut aan te raden de multiplayermodus eens op te starten, maar het is niet de reden waarom je Max Payne 3 aanschaft. Dat is toch echt de bittere doch prachtige singleplayer.

En toch moet het gezegd worden, er schuilt ergens in Max Payne 3 een beetje een one trick pony, die zich vooral in de latere levels laat zien. Een gezicht dat volledig deformeert door een botsing met een shotgunkogel maakt na enige uren minder indruk en een vijand die ongelooflijk realistisch van een trap kukelt heb je dan inmiddels ook al een paar keer gezien. En dan valt de game toch in herhaling. Max opent een deur, bekijkt hoeveel man er in de kamer zit, maakt een zweefduik, schiet zijn magazijn leeg en loopt naar de volgende deur om dat trucje te herhalen. Maar zoals gezegd, bullet-time is als een goed glas whisky en goede drank verveelt nooit, maar toch moeten we constateren dat Max Payne 3 op gebied van variatie soms net even tekort schiet. Af en toe een glas rum was wel zo lekker geweest.