Op InsideGamer zijn we een tijd druk bezig geweest met verschillende DayZ-video’s. Wat we nog niet hebben gedaan is via een tekst vertellen wat deze game inhoudt en waar hij vandaan komt. Daarom besloot Kevin om eens alles op een rijtje te zetten
Wat is DayZ?
DayZ is een mod voor de militaire simulatiegame ARMA 2 en ARMA 2: Operation Arrowhead. Het is een multiplayer mod die ARMA 2 verandert in een open wereld vol zombies en spelers. Het draait om het verzamelen van voedsel en wapens, waarna het een kwestie is van overleven. Hierin zijn niet alleen de zombies een groot gevaar, de andere spelers in de server zijn wellicht gevaarlijker. Je weet nooit zeker of een andere speler jou met rust laat, met je wilt samenwerken of jou wilt afschieten zodat hij jouw – met moeite verzamelde – spullen kan stelen.

Daarbij is het overleven in DayZ een grote uitdaging. Wanneer je geraakt wordt, kun je bloedingen of botbreuken oplopen die je ieder op hun eigen manier moet behandelen. Je moet ook bijtijds eten en drinken, en je lichaamstemperatuur mag niet te laag raken. En je kunt ook nog ziek worden, wat resulteert in een naar hoestje. Dit produceert geluid, wat weer zombies in jouw omgeving kan aantrekken. Want ook geluid en beweging spelen een rol in deze post-apocalyptische overleving. Het is geen eenvoudig spelletje waarin je hordes zombies afknalt. Voedsel, medicijnen, wapens en ammunitie zijn schaars. In leven blijven is de uitdaging.
Wie heeft het gemaakt?
Dean Hall zat in het Nieuw-Zeelandse leger en had een dertig dagen tellende oefening in Brunei als infanterist. Ze moesten eten en drinken vergaren; het was een overlevingsstrijd in een ruige jungle. De hitte en ondervoeding werden Hall teveel en hij eindigde in het ziekenhuis, waar het enkele maanden duurde voordat hij volledig hersteld was. Zo kreeg hij de inspiratie om een survival-achtige game te ontwikkelen, wat uiteindelijk het post-apocalyptische DayZ zou worden.
Hoe wordt het ontvangen?
Binnen vier maanden sinds de release hebben meer dan een miljoen spelers DayZ gespeeld. Vele gamesites hebben de mod gelauwerd om zijn innovatieve gameplayelementen, sommige gaan zelfs zo ver om te zeggen dat het de beste zombiegame ooit is. Tevens is het genomineerd voor een GDC Online Award. Daarbij heeft de mod ervoor gezorgd dat ARMA 2 zeven weken lang in de ‘top seller charts’ van Steam heeft gestaan.
Waarom is het zo populair?
Het is natuurlijk een kwestie van gissen, maar wij denken dat het te maken heeft met de moeilijkheidsgraad en de vele zombiegames die de afgelopen tijd zijn uitgebracht. In veel titels worden zombies toch gezien als eenvoudige vijanden en draait het meer om grote aantallen, overweldiging. Zombies zijn een soort gamecliché geworden. In DayZ begin je met niets en moet je zelf alle overlevingsmiddelen bij elkaar harken, waardoor een enkele zombie weer werkelijk eng wordt. Weet je deze eerste fase van de game te overleven, dan krijg je echt het gevoel dat je iets bereikt hebt. En vergeet niet de sociale interactie met de andere spelers. Niemand is te vertrouwen, iedereen is uit op voedsel, medicijnen en de beste wapens.

Wat is de toekomst voor DayZ?
Dean Hall heeft al gesproken over een volledige game, in samenwerking met Bohemian Interactive (de ontwikkelaar van ARMA 2). Ook heeft Hall gezegd dat hij het ‘Minecraft-model’ wil aanhouden, wat zou betekenen dat de alfaversie speelbaar wordt gemaakt voor iedereen, tegen een lagere prijs. De volledige game zou betere animaties en physics moeten bevatten, en de mogelijkheid om een basis te bouwen is ook genoemd in een interview met VG247.
Maar hoe het de game ook mag vergaan, het is voor Hall een droom die uitkomt.