in

Als je het mij vraagt, mogen ze meer games uitstellen

Na een 2020 vol verhalen over crunch, giftige werkomgevingen en seksueel ongepast gedrag op de werkplek ben ik tenminste over een mening uit. De gameindustrie is een berenput van vieze praktijken en talloze games, met name games waar we collectief van houden zijn gebouwd op de exploitatie van welmenende mensen.

 
Als je het aan mij vraagt, is dat al het speelplezier niet waard. Ik kan tenminste niet even veel van een game genieten als ik weet dat de mensen die hem hebben gemaakt gedwongen zijn om bijvoorbeeld de geboorte van hun kind te missen. Dit lijkt mij ook ver van een controversiële mening, als je ontdekt dat ze bij je lokale McDonalds werknemers lichamelijk disciplineren verlaagt dat je eetlust ook wel onmiddellijk. Echter zie ik deze empathie amper terug in de reacties op nieuwtjes van verstellingen. 
 
Stel ze maar uit dan
Het is nu eenmaal waar dat we het probleem ‘crunch in de videogameindustrie’ niet kunnen oplossen tot uitgevers hun onrealistische releaseschemas aanpassen.  Er moet een opoffering gemaakt worden, en die opoffering begint met het verstellen van bestaande projecten om ontwikkelaars meer ademruimte te geven.
 
Nu is het begrijpelijk als je boos bent op uitgevers. Zij zijn namelijk oorspronkelijk verantwoordelijk voor die onhaalbare deadlines die nu verstelt moeten worden. Echter zie ik ook genoeg haat direct uit gaan naar de ontwikkelaars van een game. Dat is onterecht, ontwikkelaars zijn namelijk niet eindverantwoordelijk voor de eventuele uitgeefdatum van een bepaald product, behalve als ze dit product zelf uitgeven. Natuurlijk is het jammer dat je misschien nog een paar maandjes extra moet wachten op je favoriete game, maar is dat echt de burnout van een ander waard?
 
Voor mij in ieder geval niet, daarom zeg ik: Beter zo! Stel die boel maar uit, en geef je werknemers de mogelijkheid om games te polijsten op hun eigen tempo. De beste games worden eenmaal gemaakt door mensen die van games houden. 
 
Probleem en oplossing
Uitstellingen zijn pleisters, geen hechtingen. Dat betekent dat hoewel men het tijdelijke probleem binnen deze ontwikkelingsfase oplost door een spel uit te stellen, het overkoepelende probleem gewoon nog blijft bestaan.  In de volgende ontwikkelingsfases moet er al van begin af aan rekening gehouden worden met een redelijke projecttijd. Als we ooit kans willen hebben op een eerlijke gamesindustrie, is het verschrikkelijk belangrijk dat we ons niet laten bespelen, en soortgelijke oplossingen opeisen van ontwikkelaars.
 
Je kan twee simpele stappen ondernemen om je solidariteit met een eerlijke gamesindustrie te tonen. Stop met het aanschaffen van games afkomstig uit bedrijven met aanhoudend giftige werkculturen. Kort geleden hadden we het gezamenlijk nog over seksuele grensoverschrijding bij Ubisoft. Vandaag de dag heeft een overgroot deel van gamers ze met het minimale werk van de haak gelaten. 
 
Ten tweede kan je stoppen met het pre-orders plaatsen. Als ontwikkelaars al betaald zijn voor werk wat ze niet hebben voltooid, is het wel erg makkelijk voor ze om halfbakken brood te leveren. Jouw geld hebben ze al op zak, en naast enkele gevallen, zoals Cyberpunk 2077 is de controversie die hierna volgt niet extreem genoeg om het spel niet alsnog extreem profitabel te maken. Zolang games half afmaken en uitbrengen lucratief is, blijven uitgevers deze praktijken doorzetten.
 
Wat vind jij van dit artikel? Ben je het eens met mijn mening of heb je een andere? Laat het me weten in de reacties!
 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 3.9/5 volgens 13 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
2 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
rpenning
rpenning
25 dagen geleden

Ik heb er zelf ook absoluut geen probleem mee ik koop ook eigelijk geen games op release, puur voor de reden dat bijna alle games buggy ass hell zijn op release.
Maar games gaan tegenwoordig om geld geld geld de passie is ver te zoeken, en als je ziet dat zelf grote studio’s games te vroeg uitgeven is schande terwijl die bedrijven geld als water verdienen.

Luigi1985
25 dagen geleden

Interessant stukje. Lastig vraagstuk als je het mij vraagt.

Enerzijds vind ik dat iedereen er zelf bij is: bij mij op het werk zijn ook veel mensen die denken dat ze in een aflevering van Suits spelen en dat het normaal is om 12 uur per dag te werken, maar ik ga daar absoluut niet in mee. Je zou kunnen zeggen dat de ontwikkelaars enzo dat ook maar moeten doen.

Echter heb je in de eerste plaats te maken met groepsdruk en ik kan me voorstellen dat, vooral als je wat jonger bent, je niet degene wil zijn die ‘ afhaakt’. In de tweede plaats. heb je te maken met het feit dat ze je er in sommige gevallen eruit gooien.

Het is goed dat dit soort situaties naar boven komen, want dan gaan op een gegeven moment de organisaties wel oppassen. Als er veel overgewerkt moet worden betekent het dat er niet goed gepland wordt qua tijd en qua resources. Dus men zou gewoon ruimere marges moeten aanhouden, of meer personeel. Dat is ook gemakkelijker gezegd dan gedaan, want je hebt zoveel belanghebbenden.

Ik denk dat als je zelf last hebt van de crunch time, je met collega’s gezamenlijk afspraken moet maken om gewoon normale tijden te werken enzovoort. Een persoon is zo ontslagen, maar een heel team niet zo snel. Als je maar door blijft werken met z’n allen, dan komt het pas achteraf aan het licht.

Ik hoor wel eens over bedrijven die gewoon tussen bijv. 18:00-7:00 hun netwerk eruit gooien dat er niet meer gewerkt kan worden.

Zelf ben ik overigens niet bewust bezig met de vraag of ontwikkelaars/uitgevers hun werknemers wel/niet veel laten overwerken. Ik koop gewoon die game die ik graag wil hebben. Klinkt een beetje lomp, maar ik denk gewoon niet over iedere aankoop (sommige dingen wel hoor) na waar het vandaan komt enz. En overwerken in een gamesstudio vind ik ook nog altijd minder erg dan voor 2 rupees per dag Primark-kleding aan elkaar te naaien op 6-jarige leeftijd.

Anyway, ik heb liever dat ze zeggen: die game komt een half jaartje later, we hebben tocht e weinig mankracht gehad, dan dat ze een half product op de planken leggen of mensen belachelijk lang aan het werk houden elke dag.

Welke game(s) ga je in november spelen?

Wat spelen we dit weekend? 6 en 7 november