in ,

Analyse: Death Stranding: Director’s Cut

De meeste mensen waren waarschijnlijk behoorlijk verrast bij het zien van de nieuwe Director’s Cut van Death Stranding. De game biedt toch echt wel meer dan alleen betere graphics en framerate. Zoals jullie weten ben ik groot voorstander van Death Stranding in z’n geheel. Wat heeft iemand die recent nog 70 uur in de game heeft gegooid te zeggen over deze “DLC”? 

Over de verbeterde graphics valt niet veel te zeggen. De game zag er al erg mooi uit en textures waren dan ook geen minpunt in mijn ogen. De 30fps was wel even pijnlijk, maar deze game is vrij rustig, dus heb ik het nooit als storend ervaren. Dat het nu 60 wordt is fijn. Wat is er wel nieuw? We gaan ze stuk voor stuk langs.

Nieuwe wapens

Death Stranding: Director’s Cut (vanaf nu DSDC) voegt een arsenaal aan nieuwe wapens toe aan de game. Zo heb je bijvoorbeeld een turret en een taser-gun. Toen ik dit zag dacht ik meteen: cool maar…. waarom? In Death Stranding ben je amper, en dan bedoel ik ook echt amper bezig met vechten. Kojima’s intentie was letterlijk om een game te maken die eens niet draaide om schieten, schieten, en nog eens  schieten. 

Er zijn BT’s en MULE’s, BT’s kom je willekeurig teken, maar je bent gewoon beter af door te sluipen dan te schieten. Als je schiet maak je geluid en voor je het weet spawnt er een groot monster. MULE Camps zijn kampen met menselijke vijanden. Ze zijn een soort scavengers en geven net zo veel om loot als de cast van Borderlands. Zij doen niet echt veel behalve in een kamp roamen. Ga je er met een straal omheen (of zelfs doorheen met een auto) dan zul je amper te maken krijgen met de MULE’s. 

En waarom zou je? In mijn Death Stranding deep dive gaf ik aan hoe belangrijk ziplines zijn voor de game. Het maakt je backtracken en het reizen over het algemeen makkelijker, sneller, en veiliger. Ik zie dan ook niet voor me hoe de turrets en tasers erg veel nieuwe dingen gaan toevoegen of handig zijn om te gebruiken. Als je de keuze hebt om een zipline die recht over een heel MULE Camp of BT-gebied gaat kan neerzetten, tegenover een turretje neerzetten, dan is de keuze snel gemaakt. 

De ramp

In de trailer zagen we ook nieuwe structures die we kunnen bouwen. Allereerst de ramp. Deze ramp kan je met een motor (of misschien wel busje) over grote kliffen springen (en ja, die zijn er zeker). In de eerste instantie dacht ik: haha leuk. Maar er zijn grote bruggen in de game die je over rivieren kan plaatsen. Waarom zou je een sprong riskeren en al je cargo verliezen en misschien ook wel je motor die kapot valt? Misschien kost het minder materialen om de ramp te maken, maar ik zie de ramp als “fun over function”.

Nieuwe cargo-hulp

Ook zagen we drie nieuwe toevoegingen die je helpen met bezorgen. Allereerst een “support exo-skeleton” de game heeft al drie soorten exo skeletons: een power (voor meer cargo), speed (voor sneller rennen) en all-terain (voor hobbelige of besneeuwde gebieden). Ik kan mij moeilijk voorstellen hoe er nog een nodig is, maar sure, i’ll take it!

Dan hebben de cargo-launcher, een groot kanon die je cargo in een beschermde pod lanceert naar een gebied. Het ziet er erg cool uit maar ik heb wederom vraagtekens. Je kan wel wat cargo ergens naartoe schieten, maar je moet er alsnog weer naartoe lopen om het op te rapen en het zelf te bezorgen. Misschien zijn er goede use cases voor, maar dan moet ik weer denken aan de oh-zo goddelijke zipline: die blijft twee vliegen in 1 klap.

 

Tot slot is er de delivery-bot. Deze bots kon je al sturen als een soort van idle-delivery. Maar nu kan je ze werkelijk meenemen om extra cargo te dragen. Dit is erg handig voor bestellingen als je geen truck bij je hebt. Ook kunnen de reizen daar erg grappig en minder eenzaam worden met zo’n bot aan je zijde. Ook kan je zelf op de bot zitten en hem jou en je cargo laten dragen, dat klinkt als een perfecte plaspauze! 

Race circuit

“Oh… oke?” Dachten waarschijnlijk veel mensen toen de laatste aankondiging bekend werd gemaakt. Fragile Circuit is een compleet nieuwe toevoeging waarin men kan racen tegen andere spelers. Of het racen echt is wat je wilt in een game waar je ook (heerlijk) bezorgingen kan doen is voor mij een vraag. Het meest interessante naar mijn mening is het feit dat je tegen andere spelers kan spelen. De eerste functie waar je in real time andere spelers ziet. En daarmee komen we bij de meest onbesproken, “low-key” features. 

PlayStation Blog

De Director’s Cut werd ook op PlayStation Blog aangekondig. En daar werd iets meer vrijgegeven dan de trailer dat doet. Persoonlijk zitten hier de grootste verbeteringen. Uit de blog: We are introducing more weapons, equipment and vehicles, a variety of new modes, missions and areas to explore, expanded storylines, and enhancements to the UI. We will also be adding new online features including Friend Play and Leaderboards, more news on that coming soon!

Oke… oke…. Meerdere nieuwe modi dan alleen racen, nieuwe gebieden om te bezoeken, verbetering in de UI (die al erg goed was!) en…. FRIEND PLAY??? Misschien lees ik het verkeerd maar het lijkt er op dat DSDC co-op krijgt? Als dit echt zo is, dan krijgt de game een compleet nieuwe dimensie die denk ik veel spelers toch aan het spelen zal krijgen door het met een maat te doorlopen. Misschien fantaseer ik te veel maar het is toch wel groots!

Nieuw verhaal

De grootste reden voor doorgewinterde pakketbezorgers om de game nog eens op te pakken: een nieuwe storyline. Deze zal waarschijnlijk plaats vinden in het genoemde nieuwe gebied. Het formaat van dit gebied en het verhaal is nog onbekend, maar het is voor beide nieuwe en bestaande spelers misschien wel het beste nieuws. De 10 euro-upgrade die bestaande spelers kunnen kopen klinkt dan ook vrij goedkoop. Anderzijds kan het een indicatie geven dat de uitbreiding erg klein is.

Conclusie

Voor bestaande spelers zijn de gameplay toevoegingen niet erg boeiend of effectief. Voor nieuwe spelers is het leuk om er mee te experimenteren, maar voor zij die uiteindelijk de beste bezorger willen worden blijven ziplines te goed om niet te gebruiken. Gelukkig biedt DSDC genoeg andere dingen dat het hoe dan ook een fantastische uitbreiding wordt. Voor spelers die nog twijfelden en wel een PS5 hebben: dit is het moment om het een kans te geven. En als we de PlayStation Blog nog eens goed doornemen, lezen we dat het nog veel meer zal gaan bieden.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
8 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
coola
11 dagen geleden

Zo veel zin in deze directors plus. Komt zoveel bij dat die 10€ prijskaart meer dan terecht is imho.

Mister Frowdo
10 dagen geleden

Ik zou deze game erg graag willen spelen, maar ik vind het prijskaartje van zowel Death: Stranding: Director’s Cut als de Ghost of Tsushima: Director’s Cut veel te hoog. Ik hoop dat Sony in de toekomst zich blijft fixeren op nieuwe sp-games in plaats van een geüpgrade PS4-game te verkopen als een volwaardige PS5-game.

Door deze nieuwe vorm van marketing lijkt de concurrent klantvriendelijker op sommige vlakken. Het lijkt wel een trend te worden bij PlayStation. “Director’s Cut” (favoriete woord van Sony de laatste tijd) is eerder een sjiek woord voor “te duur voor wat het is”.

Dat neemt niet weg dat deze game waarschijnlijk geweldig kan zijn, het is eerder iets waar ik me als consument zorgen over maak.

Voor de rest: prima geschreven artikel! Het geeft me zeker zin om de Director’s Cut eens te proberen. Sorry als ik even overkom als een augurk die te lang in azijn heeft staan trekken. 🙂

Laatst bewerkt 10 dagen geleden door Mister Frowdo
xevulutionx
xevulutionx
10 dagen geleden
Antwoord aan  Mister Frowdo

Denk niet dat je zuur overkomt, her en der lees en hoor je meer commentaar van mensen die kritisch durven kijken, ook naar hun eigen favorite merken of producten. Niets mis mee al vind ik bij deze dat 10tje voor een upgrade niet zo heel gek. Zelf wacht ik nog even vooral ook omdat ik per ongeluk op YT tegen een enorme spoiler ben aangelopen en veel van t verhaal daardoor al ken.

Mister Frowdo
10 dagen geleden
Antwoord aan  xevulutionx

Oef, blij dat ik al niet zuur overkom! 🙂

De laatste tijd kijk ik inderdaad kritischer naar de dingen. Het kost ook allemaal veel meer. Het doet me meer nadenken vooraleer ik een aankoop doe of wacht tot een prijsdrop.

Het grote nadeel van wachten zijn inderdaad spoilers. Jammer dat je daardoor al wat minder verassingen zal tegenkomen in de game!

Laatst bewerkt 10 dagen geleden door Mister Frowdo
Erik07
Erik07
9 dagen geleden
Antwoord aan  Mister Frowdo

Wat ik raar vind is dat ze het een Director’s Cut noemen terwijl het gewoon een upgrade is + wat dlc. Overigens vind ik de toevoegingen wel €10 waard.

RuanMoleman
10 dagen geleden
Antwoord aan  Mister Frowdo

Gezien Kojima het zelf ook geen Director’s Cut vindt is dit inderdaad een nieuwe marketingterm die Sony zal gebruiken om games opnieuw voor volle mep te verkopen. Ik ben er ook geen voorstander van. Dat gezegd te hebben is 10 euro ten minste wat zachter dan die 30 euro upgrade voor Tsushima.

Mister Frowdo
10 dagen geleden
Antwoord aan  RuanMoleman

Inderdaad! Het is vooral de commerciële evolutie waar ik als consument angstig voor ben. Het is weer de zoveelste vorm van marketing waarbij ze op een makkelijke manier geld kunnen verdienen.

Sony is al rijk genoeg. Vind het maar een belachelijke evolutie voor een miljoenenbedrijf. Daarmee nogmaals, het is niet klantvriendelijk. 😉

Laatst bewerkt 10 dagen geleden door Mister Frowdo
SamuraiPizzaCat
10 dagen geleden

Ik weet het niet hoor met deze game. Heb er een paar uur ingestoken maar ik kon er niet inkomen. Ik weet ook niet zo goed hoe groot de fanbase is van deze franchise. Want ik denk dat spelers die de game hebben geprobeerd op de PS4 niet zo snel opnieuw nog eens zullen beginnen op de PS5. Dus je zal het moeten hebben van de huidige fans.

Goed artikel, was niet helemaal op de hoogte van de inhoud en nu wel 🙂

Kijk hier om 19:00 uur naar de nieuwe Company of Heroes-onthulling

Zie jij games op Netflix zitten?