Anime review – Dragon Ball: Emperor Pilaf Saga

Ik ben nog steeds van mening dat InsideGamer.nl veel meer is dan enkel games en daarom heb ik besloten dat ik ook anime reviews ga schrijven voor InsideGamer.nl. En ik trap af met de allereerste saga van Dragon Ball.

De oudere broer van Dragon Ball Z maar toch minder bekend

De meeste mensen in Nederland zijn bekend met Dragon Ball Z (zelfs de niet anime liefhebbers hebben wel iets mee gekregen van Dragon Ball Z, zeker de generatie die nu ongeveer 30 jaar is kent de serie waarschijnlijk wel). Maar de voorloper op DBZ is minder bekend (behalve voor de die-hard anime kijkers die zullen zeer waarschijnlijk wel aardig bekend zijn met Dragon Ball), dit komt mede door dat Dragon Ball pas later in het westen is uit gezonden dan DBZ (op een gefaalde eerste dub van de eerste 13 episodes van DB in 1995 na). Maar in 2001 kregen wij westerlingen alsnog de kans om naar deze geweldige serie te kunnen gaan kijken.

De saga waar het allemaal mee begon

De eerste saga van Dragon Ball heet The Emperor Pilaf Saga en in deze saga maken we voor het eerst kennis met Goku die op zijn beurt voor het eerst kennis maakt met onder andere Bulma, Master Roshi en Yamacha etc. Ook word in deze saga het concept van de Dragon Balls uitgelegd. Oftewel dit is de saga die de fundering van de serie heeft gelegd. Een verhaal zoals dat van Dragon Ball kan natuurlijk niet zonder een villain en die rol word in de Emperor Pilaf Saga vertolkt door Emperor Pilaf(die de Dragon Balls wil gebruiken om keizer van de wereld te worden) , Mai en Shu.

Een standaard verhaal en censuur

Deze eerste saga heeft redelijk standaard verhaal zoals ze in wel meer anime en zelfs westerse cartoons voorkomen, maar personages zoals Goku en Oolong etc. geven dit standaard verhaal een redelijke twist. Waar deze saga zich ook mee onderscheid in vergelijking met de zelfde soort standaard verhalen is dat het seksuele grappen niet weert en overigens ook niet vies is van een beetje full nudity, Goku staat aantal keer vol in beeld met z’n ding dong en ook Bulma ontkomt niet aan naakt in beeld te komen ( iets wat overigens totaal niet erg is) voor sommige mensen zal de seksuele tint een no go zijn, daarom was de anime in eerste instantie dan ook gecensureerd in het westen ( één van de grootste zondes die men kan begaan is iets censureren) maar gelukkig kwam niet veel later de remastered en uncut versie uit waarin we gelukkig Goku in volle glorie kunnen ( het is niet dat ik graag naar zulke dingen kijk maar als iets zo bedoeld is mag het nooit ente nimmer gecensureerd worden) en Bulma in full booty glorie kunnen zien.

geweld en nog meer censuur

Naast humor bevat deze saga natuurlijk ook nog een avontuur vol actie en ook deze actie was in het begin gecensureerd alhoewel minder hevig dan de seksuele inhoud, mede omdat het geweld in deze saga niet zo hevig is als in latere sagas. Maar nontheless was het voor sommige mensen toch te geweldadig, want oh oh wat is het toch erg dat Goku iemand z’n tanden uit zijn bek slaat met een stok in serie gericht op 10 jarige jongens. De mensen die daar over vallen snappen deze serie gewoon weg niet. Gelukkig is dit dan ook weer helemaal recht gezet met de remastered en uncut versie

Deze eerste saga van Dragon Ball kijkt heerlijk weg ondanks het verhaal vrij standaard is ook moeten seksuele grappen je ding zijn al ben ik toch van mening ookal vind je seksuele grappen niet leuk moet je deze saga toch echt een kans geven ( en ik raad de gecensureerde versie af)

Pluspunten

De goede mix tussen (seksuele) humor en actie.

Een aantal twists op een anderzijds standaard verhaal.