in

Assassin’s Creed-bedenker: ‘Natuurlijk ga ik Amsterdam: 1666 nog maken’


Toen we hem vroegen of hij Amsterdam: 1666 nog gaat maken en hoe het eruit zal zien antwoordde hij:

‘Het gaat er geweldig uitzien! Wat denk je dan? Dat het eruitziet als poep? Ik heb gevochten met een internationaal bedrijf om de rechten terug te krijgen, dus natuurlijk ga ik de game maken. Ik ga een game maken die zich afspeelt in Amsterdam in 1666, waarvoor ik al een week naar Nederland ben geweest tijdens Koninginnedag. En met Ancestors wordt het makkelijker voor me om die game te maken, want in tegenstelling tot bij THQ heb ik een eigen set tools. Ik doe die aap gewoon een cape om.

Dus we zijn dichterbij Amsterdam: 1666 na Ancestors dan ik bij THQ was. Het is mijn game over de duivel. Sorry dat het in Amsterdam is, maar als cliché past de stad bij de duivel. In de Frans-Canadese cultuur is de duivel een zeer prominent figuur, dat is iets Katholieks. De game draait dan ook om je innerlijke duivel waar je mee opgescheept zit.’

Désilets werkte aan Amsterdam: 1666 bij THQ totdat de uitgever failliet ging. Daarna kocht Ubisoft de rechten van de game en heeft hij in 2016 de rechten met veel pijn en moeite teruggekregen. Onderstaande gameplayvideo geeft een indruk van hoe de originele visie van de game was.

Assassin’s Creed

Ook laat Désilets weten dat hij geen harde mening heeft over de huidige Assassin’s Creed-games.

‘En over Assassin’s Creed zelf gesproken: ik vind er niets van. Ik heb ze niet meer gespeeld sinds de delen die ik zelf heb gemaakt. Ik heb Assassin’s Creed 3 na twee uur uitgezet, want het voelde als werk. Ik dacht steeds: ze hadden dit anders kunnen doen, ze hadden dat beter kunnen doen. En je moet in het achterhoofd houden dat die game maar anderhalf jaar na mijn vertrek uitkwam en aanvankelijk was ik nog creative director, dus het voelde echt als werk.

Opeens kon ik zelf niets meer aan de game veranderen, dus ik beleefde er geen lol aan. Ik weet wel dat ze nu een hoop hebben veranderd, maar het is nu hun game. Ik geef er eerlijk gezegd niets meer om, ondanks dat ik zonder dollen minimaal een keer per week een bericht krijg van een fan dat ik terug moet komen. Ik kom niet terug. Behalve, zoals ik eerder voor de grap zei, als ik een miljardair wordt met Panache en Ubisoft gewoon helemaal opkoop.’

Mad max

Tot slot vertelt de regisseur waarom hij een tijdje van de radar is verdwenen. Vanwege een aantal contracten die hij heeft getekend mocht hij een jaar niet in de Noord-Amerikaanse game-industrie werken, dus werd hij consulent bij verschillende andere titels. Onder andere werkte hij aan de Mad Max-game, maar is hij vanwege ‘juridische dingen’ niet te vinden in de credits.

Dit jaar brengt hij met zijn onafhankelijke studio Panache Digital Games de game Ancestors: The Humankind Odyssey uit. Ancestors verschijnt dit jaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Lees hier onze uitgebreide preview over de survivalgame.

ancestors

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Stemacteur Kratos wilde stem in God of War eerst niet inspreken

IG Q en A: Moeten games als Sekiro: Shadows Die Twice toegankelijker worden?