in ,

Assassin’s Creed Chronicles: China is verrassend leuk

De gamedroogte tijdens de aanloop van games als Modern Warfare II (ja, ik ben erin getrapt) en God of War Ragnarök had mij goed in z’n greep. Verslagen zat ik PlayStation Store-deals en games uit de PlayStation Plus-catalogus af te speuren op zoek naar een zoethoudertje. Assassin’s Creed Chronicles… die ene trilogie-spinoff waarbij Assassin’s Creed een soort sidescroller is. Vooruit dan maar…

Als AC-fan heeft het er ook mee te maken dat dit nagenoeg de enige games in de hele franchise zijn die ik niet heb gespeeld. Gedeeltelijke interesse en gedeeltelijke plicht dus. Ik begon bij China want dat was naar mijn kennis de eerste in de trilogie – even Googlen… Yup! Thanks, geheugen. 

Nieuw perspectief

Assassin’s Creed Chronicles tovert de franchise om in een soort 2.5 sidescroller. Je kan naar links, rechts, boven, onder en soms wissel je van vlak in de diepte. Ik begon met de verwachting dat het een soort metroidvania wordt met wat vleugjes AC. Maar dat had ik toch even goed fout: AC Chronicles is in de meeste vlakken een volwaardige AC. Van klim-mogelijkheden tot combat: het is erg compleet.

Zo kan je uit ramen klimmen, om hoekjes springen, van verstopplaatsen wisselen, aan het plafond hangen en klimmen en niet te vergeten: de leap of faith. Het nieuwe perspectief is platter, maar als je eenmaal de mogelijkheden doorhebt, merk je dat Chronicles meer vlees aan het bot heeft dan je zou denken.

De game maakt dan ook uitgebreid gebruik van de – toch wel –  3D-wereld. Zo wissel je vaak van vlakken in de diepte door aan een touw te slingeren, over dunne planken te lopen of zelfs een hele hoek om gaat en aan de andere “kant” van een level komt.

Puzzelen en strategie

Maar Chronicles is geen openwereldgame, waardoor het wel anders in elkaar steekt dan je gewend bent van de franchise. De levels zijn ingedeeld in verschillende secties en elke sectie is als het ware een puzzel. Je weet tot hoever vijanden kunnen zien door de cones die hun gezichtsvelden aantonen. Het doel is om uiteindelijk van A naar B te komen terwijl je zo min mogelijk of helemaal niet gezien wordt.

Dat kan op verschillende manieren. Je kan tools gebruiken om vijanden af te leiden of tijdelijk verlamd te maken, of je maakt slim gebruik van de omgeving en de juiste timing van je bewegingen. Daarbij wordt in elke ‘wereld’ een nieuwe mechaniek geïntroduceerd dat je nieuwe uitdagingen en oplossingen geeft.

De verder je dus komt, de meer mechanieken je mee te maken krijgt. Hierdoor wordt de moeilijkheidsgraad op een fijne manier opgekrikt terwijl je je strategisch door de levels sluipt, klimt en moordt. 

Nog steeds Assassin’s Creed

Het is leuk om te zien hoe ontwikkelaar Climax Studios zo veel AC-dingen in deze spin-off hebben weten te stoppen. Zo kan je op verschillende manieren je vijanden ‘assassinaten’. De welbekende air assassination is van de partij, maar ook assassinations vanuit een hooibaal of hangend vanaf een randje zijn hier rustig mogelijk.

Mocht je gespot worden, dan ben je ook echt de lul. Je zou als een gek door de levels kunnen lopen en het zwaard door iedereen rijgen, maar het wordt zo wel heel lastig, want vijanden doen veel schade en de combat is pittig. Daarnaast krijg je een minder goede score, waardoor je waardevolle upgrades mist. 

Kortom: het is leuker om het zo sluipend mogelijk te doen, als een echte assassin. De game zit precies zo in elkaar om je richting die speelstijl te pushen, en dat kwam lekker uit de verf. Het stilletjes “puzzels” of levels voltooien vergde oprecht planning, timing en denkwerk. 

Verhalen

Ondertussen wordt er natuurlijk een verhaal verteld. Vooral die van Shao Jun, de hoofdrol van China, is interessant. Dat komt omdat zij met Ezio Auditore heeft opgetrokken. Als student zagen we haar bijvoorbeeld al in de Embers korte film voorbij komen.
De verhalen worden verteld als een visual novel tussen de werelden door.

Ondertussen ben ik begonnen aan Assassin’s Creed Chronicles: India. Hoewel India geen draagvlak heeft uit de hoofdfranchise, is het wel een cultuur en land dat nog niet eerder het podium heeft gekregen, wat het heel interessant maakt. Daar was ik vooral benieuwd of het veel dingen anders deed dan China. Vooralsnog neemt het zeker de lessen uit China mee en past die direct toe op de introductie van India. Hoeveel mechanieken India daar zelf nog aan toe gaat voegen moet ik nog meemaken.

Wat wel zeker is, is dat Chronicles stiekem meer bestaansrecht heeft dan ik ooit had verwacht. Mocht je PlayStation Plus Extra hebben en op zoek zijn naar een tussendoortje: dit is ‘m.

Maar goed, ik ga nu wel snel door met Ragnarök, voordat ik India afmaak!

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.8/5 volgens 4 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
2 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
coola
24 dagen geleden

Juist de games waar ik geen liefde voor heb. Alleen india vond ik vermakelijk ( erg Prince of persia shadow of the flame gevoel bij die game)

Michael-Raymond-Clayton
24 dagen geleden

Het lijkt me wel tof, maar ik begreep dat je deze niet kunt spelen met een PS5… Bummer. Leuk stuk in elk geval!!

Musical Monday: ‘Weird Al’ Yankovic – Running With Scissors

Wat spelen we dit weekend? 12 en 13 november