Assassin’s Creed Odyssey preview – Grieks theater

Op Gamescom krijgen we de mogelijkheid om Assassin’s Creed Odyssey nader te inspecteren. Ubisoft heeft ter demonstratie een stuk uit de endgame gepakt. De verre endgame volgens de ontwikkelaar, wat we wel geloven getuige de level 50-vijanden. Als de progressie van Origins enige maatstaf is, betekent dat dat je het hoofdverhaal van Odyssey al lang en breed uit moet hebben wil je dit stuk van de game ooit tegenkomen.

Assassin's Creed Odyssey

Medusa

Toch hopen we dat veel gamers dit spelen, want intrigerend is het zeker. We bevinden ons op een van de meest oostelijk gelegen eilandjes in de Egeïsche zee, waar een vrouw ons om hulp vraagt. Haar vriendin is vermist en voor het laatst gezien op een plek waar niemand eigenlijk durft te komen. Als we op onderzoek uitgaan, snappen we wel waarom. Er heerst dood in dat gebied. De bomen, de planten… ‘Zelfs de lucht is dood,’ merkt onze Kassandra op, gekleed in een van de bruutste armors van het spel inclusief indrukwekkende hoplietenhelm. Ondertussen leren we iets meer over de situatie. De persoon die we zoeken is verdwenen in een gebied dat bekendstaat om zijn slangen. Dieper in het bos treffen we vreemde bouwsels aan, ongetwijfeld restanten van Those Who Came Before. En beelden van steen. Of… zijn het wel beelden?

Ons hart voor de Griekse mythologie begint harder te kloppen: Medusa! Net als in Curse of the Pharaohs grijpt Assassin’s Creed Odyssey de invloeden van Those Who Came Before aan om mythologie te verklaren. Gewaagd, aangezien de serie juist bekendstaat en geliefd is vanwege het geschiedkundige karakter – aangevuld met dat gedoe over tempeliers en sluipmoordenaars en het einde der tijden. Aangezien wij Curse of the Pharaohs erg kunnen waarderen, worden wij enthousiast van deze keuze. Het geeft Ubisoft meer creatieve vrijheid en de gelegenheid om fascinerende mythologie in het spel te integreren.

Assassin's Creed Odyssey Medusa

Bovendien keren Those Who Came Before op die manier wat nadrukkelijker terug. Niet alleen leuk voor de fans van die verhaallijn in de originele trilogie, maar misschien is dit ook wel dé link tussen Oddysey en de rest van de serie. De Orde van de Assassins wordt immers pas een paar honderd jaar later in Origins opgericht. Bovendien lijkt het hier inderdaad echt om optionele endgame content te gaan, en laten we eerlijk zijn, Medusa verslaan is toch veel vetter dan een stel oorlogsolifanten?

Bekende kost

Wat verder erg opvalt is hoe prachtig Griekenland is nagemaakt. We zien slechts een fractie van de gigantische wereld van Odyssey, maar alleen dit eiland al barst van de details en de sfeer. Na Origins mag dat echter nauwelijks een verrassing zijn. Want hoe enthousiast we ook worden van Medusa, Odyssey voelt héél erg vertrouwd.

Assassin's Creed Odyssey

De animaties, menu’s, hud-elementen op het scherm en zelfs het kleurgebruik ogen angstwekkend bekend, alsof we hier toch te maken hebben met een uitbereiding in klassieke zin en niet zozeer een echt ‘nieuw’ deel. Nu Ubisoft gestopt is met numerieke delen is die verdeling bij Assassin’s Creed niet meer zo expliciet, maar duidelijk is dat Odyssey zich tot Origins verhoudt zoals Syndicate tot Unity, of Brotherhood en Revelations tot II. Met speels gemak rennen we dan ook door de straten van Griekenland en bevaren we de zee. Zelfs de medewerker van Ubisoft moet in alle eerlijkheid toegeven: als je Origins hebt gespeeld, heb je hier geen begeleiding nodig. De hoge levels van de vijanden ten spijt.

Manke kikker

Toch zijn er een paar dingetjes anders. Om te beginnen krijg je nu dialoogopties in gesprekken. We hebben echter geen moment het idee dat die gesprekopties er echt toe doen. We kunnen doorvragen over de mythe rondom Medusa, wat interessant is als je er zelf simpelweg meer over wilt weten, maar het heeft geen invloed op de game. Zelfs als we op een gegeven moment kunnen kiezen tussen agressief of empathisch reageren, krijgen we niet het idee dat het echt ergens invloed op heeft. Ter verdediging van Assassin’s Creed Odyssey: we speelden een stuk optionele eindgame, dus laten we niet té voorbarig zijn.

Assassins Creed Odyssey

Daarentegen is het vechtsysteem daadwerkelijk anders. Hoewel dat in grote lijnen weliswaar hetzelfde is gebleven, met een lichte en zware aanval onder de beide rechter schouderknoppen en speciale aanvallen als je adrenalinebalkje is volgelopen, ontbreekt er een belangrijk element: je hebt geen schild. Dat betekent dat je je niet meer kunt verschuilen en dus agressiever te werk moet gaan. Ontwijken is nog mogelijk en zelfs pareren lukt, maar timing is hier belangrijker. Persoonlijk was ik al nooit zo’n held in vechten in Assassin’s Creed Origins (dat ligt meer aan mij), maar in Odyssey had ik het al helemaal zwaar. Het is te hopen dat je met wat meer oefening vloeiend kan pareren, want nu kruipen we de hele tijd als een soort manke kikker weg, wachtend op een opening om toe te slaan. Vervolgens iemand met de iconische This is Sparta-trap van een klif aftrappen – zo perfect uitgevoerd dat zelfs de medewerker van Ubisoft even opveert – maakt dan overigens alles weer even goed.

Griekse tragedie

Na de game flink aan de tand gevoeld te hebben op Gamescom, weten we eigenlijk nog steeds niet helemaal wat we er nou van moeten vinden. Griekenland als decor lijkt een schot in de roos. Esthetisch lenen de grote tempels en pittoreske eilandjes zich perfect voor prachtige uitzichten en de manier waarop Ubisoft Griekse mythologie in het spel opneemt intrigeert ons ten zeerste. Een blik op de kaart bevestigt trouwens dat Griekenland gigantisch is en dat het hele land, van Macedonië tot Kreta, te verkennen is. Dat is normaal het moment dat we dan eindigen met een cliché als dat die wereld lonkt en bla bla, maar als het spel zó vertrouwd aanvoelt, hoe realistisch is het dan dat we ieder hoekje en steegje willen verkennen? Odyssey’s grootste concurrent lijkt zijn eigen voorganger. Aan Ubisoft de uitdaging om hier geen Griekse tragedie, maar een blijspel van te maken.