in ,

Assassin’s Creed: Valhalla is pure ellende

Al een tijdje raak ik iedere keer dat ik mijn Xbox Series X opstart weer een beetje gefrustreerd. Dan zie ik Assassin’s Creed Valhalla tussen mijn games staan en wil ik het spel niet opstarten. Dat terwijl ik een fan van de Assassin’s Creed serie ben, van geschiedenis hou en het tijdperk waarin de game zich afspeelt heel tof vind. Waarom start ik de game dan niet? Omdat het wat mij betreft een ontzettend slechte game is. Zie hier, mijn eerste (en waarschijnlijk enige) membercontent. De frustratie moet er gewoon even uit.


Waarom Assassin’s Creed: Valhalla een slechte game is

Er waren vorig jaar niet veel games waar ik meer naar uitkeek dan naar Assassin’s Creed: Valhalla. Het Vikingen-tijdperk is enorm boeiend en kent veel mythes, legendes en verhalen waar mee gespeeld kan worden. Toch stelt Assassins Creed: Valhalla mij enorm teleur. Alles is het wat mij betreft net niet.

De voorgangers


Ik speel de games van de serie al jaren met liefde en vermaak me er altijd prima mee. Vooral Origins en Odyssey waren in mijn ogen top. Ik ben een tourguide van beroep en gefascineerd door geschiedenis. Assassins Creed weet verschillende omgevingen, gebeurtenissen, mythes en legendes op een hele vermakelijke manier te presenteren waardoor ik het enorm boeiend vind om door Egypte en het oude Griekenland te manoeuvreren.

Natuurlijk kan ik mij ook wel vinden in de veelal getuite kritiek die ik vaak lees over Ubisoft games. Het bekende knip en plak-werk wat in alle games terugkomt zie ik ook. De repeterende missies vallen mij natuurlijk ook op. De vele bugs dan? Ja ook die zaten er zeker in. Veel te veel.

Maar in Origins en Odyssey maakte mij dat niet zo veel uit. De personages, de sfeer en vooral de steden waren top. Zelfs de grote veldslagen in Odyssey, die ook niets meer met stealth te maken hadden, waren vermakelijk omdat het iets toevoegde aan de sfeer van de game.

Onnodige allianties

Bij Valhalla voel ik het totaal niet. Één van de grootste missers wat mij betreft is daarbij in de basis al het verhaal, dat in mijn ogen nog wel prima begint. Ik zal er niet te veel op in gaan om spoilers te vermijden, maar de reden om van Scandinavië naar Engeland te gaan is best goed gevonden. Je begint in Engeland zonder vrienden en met alleen maar vijanden en daarom moet je zo snel mogelijk bondgenoten vinden om zo veilig te zijn in Engeland en mogelijk op termijn heel Engeland te kunnen veroveren.

Het probleem is alleen dat het vrienden maken veel te makkelijk gaat en de vijanden tegelijkertijd niets doen. Terwijl jij rustig een regio overneemt en de missies afwerkt om een alliantie te gaan, zou het logisch zijn als anderen dit met argusogen bekijken en plannen maken om een aanval op jouw nederzetting te doen. Echter blijft iedereen rustig in zijn regio en wacht men tot jij hun een keertje komt lastig vallen, wat het hele doel om allianties te maken echt volslagen belachelijk maakt.

Er had hier veel meer management bij moeten komen. Kijk alleen al naar de serie Vikings om het even toegankelijk te houden. Terwijl Ragnar in Engeland is, verliest hij Kattegat. Gaat hij daarheen in een poging Kattegat terug te veroveren, verliest hij Engeland en heeft hij eigenlijk niets meer, behalve bondgenoten waar hij gebruik van kan maken.

Dit had in Assassin’s Creed Valhalla veel beter uitgewerkt moeten worden want in een groot deel van de game is de alliance map alleen een reden om je wat groepjes vijanden af te laten slachten om daarna een grote slag te kunnen doen.

Engeland en Scandinavië zijn saai

Het belachelijke plot is niet het enige probleem, ook de spelwereld laat behoorlijk te wensen over. Voor ik Origins ging spelen had ik er weinig vertrouwen in dat Egypte zich goed zou lenen voor Assassin’s Creed. Dit bleek echter toch wel degelijk het geval te zijn door de enorme gevarieerde steden en de dorpjes in de woestijn. Odyssey deed hier nog eens een schepje bovenop in het prachtige Griekenland. Ieder eiland had zijn eigen charme. Ieder dorp of iedere stad bood iets unieks. Alle eilanden leefden (of juist niet, maar dat was dan het doel). Het maakte het leuk om de wereld te ontdekken.

Dit is totaal niet terug te vinden in Valhalla. Begrijp me niet verkeerd, het ziet er bij vlagen prachtig uit, maar het saaie landschap waar je doorheen rent met je paard (of wolf) brengt je bij een stad of dorp dat amper verschilt met de vorige. De steden en het landschap voelen inspiratieloos en meer knip-en-plakwerk dan ooit. Ik snap het enigszins. In de periode dat de Vikingen in Londen of Oxford waren, was het nou eenmaal niet het Athene van Odyssey . Maar misschien leent het Viking-tijdperk zich dan eigenlijk gewoon niet zo goed voor de game?

Maar de raids dan? Die zijn toch vet?

Om ervoor te zorgen dat Assassins Creed Valhalla niet het label “veredelde uitbereiding” kreeg, zoals dat bij Odyssey misschien wel terecht het geval was, werd eigenlijk de hele basis op de schop gegooid. Stealth verplaatst naar de achtergrond en het uitvoeren van een Raid, het plunderen van een nederzetting, fort of kloostergemeenschap wordt het vlaggenschip van deze game. Prima! Lekker actie, plunderen, slachten. Precies wat die Vikingen deden.

Op zich leuk bedacht, maar allemaal net niet lekker uitgevoerd wat mij betreft. Al heel snel voelt het herhalend aan omdat je deze keer bij iedere Raid precies hetzelfde doet. De chaos is leuk, maar eigenlijk onnodig. Uiteindelijk loop je om alle vijanden heen om de deuren in te beuken, of je staat ondanks jouw bemanning, alsnog bijna in je eentje alle vijanden af te slachten.

Je kunt in het spel personages uitnodigen voor in je crew om mee te vechten, die vervolgens vrijwel geen enkele toevoeging lijken te hebben bij de Raids. Waarom doen je het nou eigenlijk allemaal? Eigenlijk alleen maar voor de grondstoffen om je nederzetting beter te maken, wat verder geen enkele invloed heeft op het verloop van het spel, behalve dat je soms verplicht wordt om een upgrade uit te voeren om verder te kunnen met het verhaal.

Allemaal net niet


Wat mij betreft is Assassin’s Creed Valhalla het dan ook allemaal net niet. Het verhaal slaat nergens op, de wereld is saai, de raids in het begin leuk, maar zijn overbodig en voelen op den duur vertragend.

Ze hebben gekeken naar de geschiedenis van de vikingen en daar wat toffe en noodzakelijke elementen uitgehaald, maar het is niet goed genoeg voor een Assassin’s Creed game.

En daarom, moet ik toegeven, heb ik het spel ook niet uitgespeeld. In tegenstelling tot alle andere Assassin’s Creed games nodigen het verhaal, de spelwereld en de personages mij niet uit om verder te spelen en dan wordt het opeens wel heel moeilijk om al het knip-en-plakwerk en de vele bugs door te vingers te zien.

Wat denk jij?

Abonneer
Laat het weten als er
15 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
COSMIC_TSAR
2 maanden geleden

Inhoudelijk kan ik er niet zo veel over zeggen, want ik heb er de game niet gespeeld. Maar dit is het soort content dat ik hoop dat hier veel geplaatst wordt op het nieuwe i.g. Lekker uitgebreid en goed geschreven. Volgende keer misschien wat meer screenshots ertussen. Maar thanks, hopelijk is dit de lat!

Michael-Raymond-Clayton
Michael-Raymond-Clayton
2 maanden geleden

Ik hoop zo dat ik het straks na het spelen van deze game grondig met je oneens ben. Ik kijk er erg naar uit om deze straks op de PS5 te gaan spelen. Persoonlijk vind ik het wel een voordeel dat gebieden niet worden teruggeroofd. Dat is wellicht niet ‘realistisch’ maar komt het tempo wel ten goede. Ten eerste ben je dus geen tijd kwijt aan het opnieuw veroveren van gebieden en ten tweede hoef je niets te rushen uit angst dat je in de tussentijd weer gebieden verliest. Maar ik ga het zien. Prima geschreven en onderbouwd verhaal in elk geval!

Michael-Raymond-Clayton
Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden
Antwoord aan  SilentF0rce-1

Nou, ik heb er de eerste 14 uur op zitten en vind het echt een waanzinnig tof spel! Zelfs al zou het vanaf nu alleen maar tegenvallen (wat ik me niet kan voorstellen) dan nóg zijn die 14 uur de aanschafprijs al meer dan waard! Eerlijk gezegd, vind ik dat je jezelf ongeloofwaardig maakt door dit spel ‘pure ellende’ te noemen. Maar goed, even later noem je het ‘net niet’ en dat is natuurlijk alweer heel wat anders. Je zult het prikkelend hebben bedoeld en dat is prima. Al komt het ook over of je lekker tegendraads wil zijn.

En bugs? Op de PS5 loopt ie super. Heb slechts één minor bug gezien. Niets fataals of iets dergelijks. En dat voor zo’n grote open wereld. Ik vind het knap!

Persoonlijk zou ik het juist een minpunt vinden als er een heel ‘management’ systeem aan het spel zou zijn toegevoegd. Dat past mijns inziens helemaal niet bij het spel. Laten we het leuk houden. Dat mag best wat ten koste gaan van het ‘realisme’. Verder vind ik er juist veel afwisseling in zitten. Wellicht dat ik mijn mening over 100 uur moet bijstellen op dit punt, maar als dat zo is, heb ik al wel 114 uur plezier gehad en hoeveel meer kun je in redelijkheid verlangen? Nou, ik ga weer snel verder! #likeaviking!

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Michael-Raymond-Clayton
DigitalHeekie
DigitalHeekie
2 maanden geleden

Wat een waanzinnig goed geschreven artikel is dit ! Het las onwijs lekker ! En ik kan me helemaal vinden in je mening over de game. Heb precies hetzelfde. Ik vind die wereld zo saai en niet boeiend.
En wat een gaaf beroep heb je trouwens !

SandR
SandR
1 maand geleden

De 170 uur die ik in deze game heb gepompt zijn het oneens met je

PietS.
PietS.
2 maanden geleden

*Pakt popcorn.*

SamuraiPizzaCat
2 maanden geleden

Nice stukje, ik ben eigenlijk helemaal geen liefhebber van de franchise dus ik liet de game sowieso links liggen. Maar lees dat ik er dus niets aan mis :p

RuanMoleman
2 maanden geleden

Kop en spijker

Ziminar
Ziminar
2 maanden geleden

Erg goed stuk! Goed geschreven met goede argumenten, waarom Ubisoft eigenlijk een hele luie ontwikkelaar is.
Ze voegen nieuwe gameplay elementen wel toe, maar diepen die helemaal niet uit, waardoor die helemaal niets toevoegen aan de game.
Zelfs die nieuwe gameplay-elementen zijn puur cosmetisch, puur om het argument dat ze een copy-paste ontwikkelaar zijn te kunnen weerleggen.Meer niet.
AI is nooit echt het sterke punt geweest van Ubisoft, ik ergerde me daar al groen en geel aan in de oudere games. In Unity kon je iemand naast een soldaat omleggen en gebeurde er niets. In Origins leek het iets verbeterd, maar wat je nu beschrijft met de allianties en hoe andere groeperingen eigenlijk een beetje staan toe te kijken hoe je het hele land overneemt duidt aan dat ze daar niets in geïnvesteerd hebben.
En dan kloppen ze zichzelf op de borst dat ze de geschiedenis zo accuraat mogelijk willen vertellen.
De veldslagen in Odyssey vond ik persoonlijk ook al heel lui. Je stond in de menigte (eigenlijk een lading veredelde animated gifs) en zo nu en dan was er een specifieke vijand die je eruit kon pikken. Meer was het niet.
De forten in Odyssey heb ik me nog het meest mee vermaakt, maar op de keper beschouwd is dat natuurlijk ook heel makkelijk te maken.
Het enige wat je tegenhoudt om al die onnodige en luie gameplay-elementen over te slaan is de XP-wall in de game.

Het valt me op dat steeds meer liefhebbers van de serie inzien dat AC niet meer is wat het geweest is en dat Ubisoft er duidelijk met de pet naar gooit. En geef ze eens ongelijk, want mensen kopen het, kopen de XP-boosters en de mooie harnassen.
Er is eigenlijk nog maar 1 iemand die de game verdedigd geloof ik.

Laatst bewerkt 2 maanden geleden door Ziminar
Dokter Caspari
1 maand geleden

Goed stuk, erg helder waarom deze game niet geworden is wat jij ervan had verwacht. Ik pak hem ooit wel op uit de budgetbak. Dat is het mooie aan Ubi ; ze droppen vaak in prijs waardoor het spelen van hun games financieel goed te doen is.

Ga echter wel spoilers uit de weg. Ik moet Vikings nog kijken, en heb nu zaken rond de plot gelezen in jouw review die ik liever niet had willen weten. Hoewel een serie/film/game langer bestaat, ga er dan niet automatisch vanuit dat al je lezers deze al onder ogen gehad hebben. Geen groot probleem, maar probeer hier in de toekomst op te letten als je wilt 😉

Sea of Thieves: mijn Solo Sloop tactiek voor achtervolgingen

Nintendo Pro Controller: Amateuristische troep?