in , , ,

Bedrijven kopen is een hoop werk

INLEIDING:
Onlangs vernamen we dat Microsoft Activision Blizzard wil kopen voor een record bedrag. Ik laat mij even niet uit over wat ik vind van consolidatie van megaconcerns en hoe dat negatieve gevolgen voor alle consumenten kan beteken maar veelmeer over de logistieke en organisatorische problemen die zo’n acquisitie met zich meebrengt. Mocht dit doorgaan dan gaat de softwarereus een enorme klus krijgen want samen met een lading ip’s komt het bedrijf met een nog grotere lading problemen. 
Wat nu volgt is een uitvoerige beschrijving over wat er allemaal komt kijken bij het evalueren en stroomlijnen van een afdeling of proces, wat uiteraard slechts een deel van een bedrijf is. Vind je dat te veel detail dan kan je ook naar het kopje “Samenvatting” gaan.

MAAR WAAROM DAN, VERTEL TIELO!
In een vorig leven was is procesmanager met de focus op ICT processen. Loopt je servicedesk niet lekker, wil je het incident, problem, change of release proces optimaliseren, ingericht of geformaliseerd hebben? Is er een contract tussen afdelingen intern of met een externe leverancier van ICT diensten nodig of wil je dat ik die afdelingen of processen tijdelijk manage om de boel op de rails te zetten dan bel je mij op. Zo werkte ik o.a. bij KPN, Justitie, politie, ADP, belastingdienst (allemaal landelijk) maar ook bij banken, gemeenten, CITO (yep van de toetsen), universiteiten/scholengemeenschappen en meer.

Maar hoe ga je te werk als dingen niet lekker lopen? Dat is een stevig proces. Om te beginnen dien je te begrijpen wat het bedrijf en de betreffende afdeling doet, dat lijkt voor de hand liggend maar dat is niet altijd even makkelijk te beantwoorden. Wat is de bedrijfscultuur, met hoeveel of weinig plezier werken de mensen daar en wil het management mijn ideeën omarmen of zit ik er om een stoel warm te houden (in dat laatste geval stapte ik weer op). Dit doe ik middels interviews van mensen op de vloer tot soms de directie, observatie en een oor bij de koffiemachine en de lunch.
Vervolgens onderzoek ik wat de volwassenheid van de bestaande processen zijn, hoe de volwassenheid van de afdelingen die diensten leveren aan betreffende afdelingen is, of er kennis ontbreekt, niet gedeeld wordt en welke medewerkers of hulpmiddelen een obstakel vormen. Zo kom je van alles tegen zoals een pest cultuur, intimidatie, manipulatie of incompetentie om maar wat te noemen. Maar gelukkig is het ook vaak groei waardoor een afdeling niet meer de processen succesvol kan hanteren die voorheen nog prima functioneerde.

Ondertussen maak ik een plan van aanpak om de problemen op te lossen, wat voor veranderingen daarvoor nodig zijn (dit kan opleidingen zijn, her- of beschrijving van processen of ict hulmiddelen zoals een CMDB, registratietools, rapportage tools o.i.d.). Tevens dienen medewerkers voorbereid te worden op de aankomende veranderingen wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt want zelf als een afdeling reten slecht loopt (vakjargon) zijn mensen moeilijk tot verandering te bewegen. Er komt dus de nodige politiek bij kijken om de meeste neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Dan komt de uitrol, nazorg en evaluatie van het proces.

SAMENVATTING
Kortom, het is pleuris veel werk wat dat met zich meebrengt. Uiteindelijk moet dat allemaal zichzelf gaan vertalen in een efficiëntere bedrijfsvoering, hogere rendabiliteit en bovenal gelukkigere werknemers.
Die veranderingen nemen tijd in beslag en na 1 ronde ben je er niet, het is een continue proces van optimaliseren en verbeteren. Ik ben in mijn verleden te veel dictators, keizerrijkjes, manipulatoren en andere obstakels tegengekomen en dat bij bedrijven die ongetwijfeld gezonder waren dan Activision Blizzard. Hoe zieker een bedrijf des te groter is het verloop van talent en een hoger percentage aan incompetentie die bij dergelijk bedrijven zitten en het zal Microsoft nog jaren werk kosten om die bedrijfsculturen en processen te optimaliseren. Om talent te koesteren en te behouden en de rotte appels te verwijderen. Ik wens ze daar enorm veel succes mee want iedereen verdient een fijn bedrijf met een goede werksfeer en gezonde productiviteit. Dat je trots bent wat jij bijdraagt, wat jouw afdeling doet en wat je bedrijf maakt.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 3 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
4 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
RuanMoleman
8 maanden geleden

Hier heeft niemand het eigenlijk over nee. Zal een drukke jaar worden voor Microsoft. Goed dat je het aankaart.

xevulutionx
xevulutionx
8 maanden geleden

Ik vind dit een mooi stuk om te lezen mbt jouw werk. Of het MS zal lukken en ze dit daadwerkelijk als een belangrijke eerste stap zien weet ik niet maar dat t gaat spelen lijkt me ook wel.
Zelf nu driemaal een overname meegemaakt waarbij het tweemaal vreselijk was en de laatste keer prima is bevallen. Bij die laatste liet de overname partij de overgenomen partij redelijk zijn eigen ding doen vanwege de vergelijkbare bedrijfscultuur, dus dit was een vrij soepele gang van zaken omdat het zo een soort verlengingstuk werd van de overkoepelende partij.

De andere keer bij een ecommerce onderneming was het dramatisch. Ik ga geen bedrijfsnaam noemen maar het was van die aard die je precies beschrijft. Het ging hier mijns inziens om de overnemende partij (zeer bekend in NL) die totaal geen kaas van het ecommerce spelletje gegeten had en één ouderwetse persoon in een ivoren toren alleen maar jaknikkers om zich heen heeft/had verzameld. Vervolgens heb je dus neergezette tijdelijke marionetten die allemaal hun positie bewaken en daaronder slachtoffers maken of aanwijzen om zelf niet het veld te hoeven ruimen. Ik had het na een paar dagen al door. Collega’s dachten dat ik spoken zag toen ik vertelde wat voor vermoedens ik had.

Ietwat later kwam er ook een persoon die jouw soort werkzaamheden verrichte. Deze mevrouw ging gericht te werk en bracht een rapport uit waar ik wat passages van haar over heb gehoord. In dat gesprek begreep ik dat zij met dezelfde conclusies kwam die ik ook al had getrokken. Dit rapport is uiteindelijk weggewerkt en werd niet met de collega’s/personeel gedeeld omdat de directie dat niet wilde. Zelf ook het veld moeten ruimen na een valkuil omdat ik te kritisch was en op hilarische wijze werd ik door een junior vervangen die ik alles mocht leren voor ik vertrok (lang vehaal). In t kort was ik als omzetverantwoordelijke de sjaak terwijl ik geen omzetbeslissingen kon nemen, ik had namelijk te luisteren naar de directie. Dus mij verantwoordelijk maken terwijl we alle beslissingen van hogerhand moesten uitvoeren en liever andere keuzes maakten… (overigens samen met nog wat collega’s die ook veld ruimden)

Uiteindelijk zelf van die exit veel beter geworden.
Wat ook wel grappig is, dat de verantwoordelijken ook allemaal 1 jaar later de laan uitgestuurd zijn en de overname na nog een half jaar weer van de hand gedaan werd. Een enorme faal uiteindelijk, de enige voldoening die ik eruit kon halen was mn eigen voorspelling die uitkwam en dat de mensen die mij vroegen te vertrekken allemaal volledig uit de industrie verdwenen zijn (en er eigenlijk ook NIETS te zoeken hadden).

Laatst bewerkt 8 maanden geleden door xevulutionx

Ik mis de multiplayer van Assassin’s Creed

Wat spelen we dit weekend? 22 en 23 februari