in , , ,

Bekritizeer: Horizon Forbidden West

Zwoegen, zwoegen en nog eens zwoegen. Zo heb ik de laatste uren van Horizon Forbidden West ervaren en omdat de game over het algemeen ontzettend goede cijfers binnen harkt (een 88 op Metacritic is niet niets), lijkt het me een uitstekende kandidaat voor de rubriek ‘ Bekritizeer’. Voor de IG-bezoekers die deze rubriek niet kennen: Bekritizeer is ooit door Docter Caspari in het leven geroepen om games die door het gros van de media en mensen bejubeld worden onder een vergrootglas te leggen en wat kritischer te zijn. Vandaag is het de beurt aan Horizon Forbidden West.

Disclaimer: dit is geen review. Er worden hier alleen (de in mijn ogen) minpunten behandeld.

De standaard open-wereld-valkuil

Ik ben er wederom ingetrapt, terwijl ik vooraf nog tegen mezelf zei dat ik er bij Horizon Zero Dawn ook ingetuind ben. ‘Fear of missing out’.. ik heb er eigenlijk weinig last van in mijn echte leven, maar als ik een game speel die sterk begint, dan ben ik bang dat ik iets mis, of dat ik op het eind niet sterk genoeg ben. Dat speelt vooral een rol bij open wereld games. Bij lineaire games kan je gewoon lekker door kachelen zonder te kijken, maar bij open wereld games ga ik in het begin iedere missie die ik tegenkom aan. Eerst lekker zijmissies doen, dan een keer een hoofdmissie, weer een aantal zijmissies enzovoort. 

Je snapt wel dat een spel dan van fenomenale klasse moet zijn, wil je uiteindelijk voor de volle 100% gaan. Horizon Forbidden West was dat niet. In het begin heb ik super veel zijmissies, klusjes en andere opdrachten uitgevoerd, maar na een uurtje of twintig voelde het als werken, maar toch zette ik nog even door. Ga naar dat punt op de kaart, klim die berg op, versla een paar robots of een groep krijgers en ga naar het volgende punt. Zo ging het maar door, totdat ik op een moment aanbelandde dat ik het spel gewoon een week of twee aan de kant legde. Er waren er gewoon simpelweg veel te veel om het nog aantrekkelijk te houden om het spel te blijven spelen. Bovendien waren ze mijns inziens niet afwisselend genoeg. Ik dacht zelfs al aan Marktplaats, want ik had echt geen zin meer, maar uiteindelijk besloot ik het spel weer op te pakken en ben ik als een malle de hoofdmissies gaan uitspelen.

Veel te veel en onnodig

Het probleem met Horizon Forbidden West zit m met name in de kwantiteit. Er is zo gigantisch veel te doen, er zijn zo gigantisch veel wapens, er zijn veel manieren om vijanden te doden en er zijn tal van machines die je kan overnemen, maar het is allemaal niet nodig. Ik zal je vertellen dat ik bijna het hele spel heb uitgespeeld door nagenoeg enkel een lange-afstandsboog met breekschade te gebruiken en een standaardboogje voor de kortere afstand. Natuurlijk heb ik wel eens een paar zuurpijlen afgeschoten, of als het echt de moeite waard was een ijspijl, maar het gros van de vijanden heb ik op de automatische piloot verslagen, zonder te kijken wat hun zwaktes zijn. Het was niet altijd even makkelijk, maar het kon wel. ‘Wat moet ik met een touwwerper? Rot op!’ 

Een ander voorbeeld zijn de machines die je kan overnemen. In het lab krijg je te zien dat er daar best veel van zijn. Je kan er zelfs opdrachten voor aanmaken (yay, nog meer extra missies), maar je hebt ze niet nodig. Mijn eerste soort rijdier is tot vlak voor het eind mijn enige geweest. Toen kreeg ik een suffe vogel, waarmee je weliswaar even wat sneller over de wereld kon vliegen, maar het was tergend saai. Bovendien kan je ook gewoon snel reizen via de kampvuren.

Voor alle upgrades en materialen geldt hetzelfde. Op een enkele keer na heb ik geen enkele maaltijd laten koken en verorberd, ik heb de meeste buidels geen enkele keer uitgebreid en ook mijn kleding heb ik nauwelijks verbeterd. 

Overigens wordt iedere missie vergezeld met een aantal tussenfilmpjes en de nodige gesprekstof. De tussenfilmpjes zijn van wisselende kwaliteit, vooral omdat er duidelijk meer tijd besteed is aan de hoofdpersonages, maar aan dialoog is er geen gebrek. Je kan in veel gevallen zelf keuzes maken in de gesprekken en dan kan je zelfs een rijtje aan suggesties afgaan om nog meer verdieping in het verhaal te krijgen. Net als bij veel zaken in Forbidden West heb ik dat in het begin een aantal keer gedaan, maar als je op een gegeven moment elke keer een paar minuten bezig bent met ‘praten’… pff

Saai leveldesign en klungelig

Als je de filmpjes en screenshots van Forbidden West voorbij hebt zien komen, kan je niet ontkennen dat het er prachtig uit ziet en dat er een grootse open wereld is neergezet. Echter miste ik de echt toffe ‘levels’. Op locatie tijdens een missie heeft Guerilla Games gepoogd om de gevechten wat af te wisselen met puzzels en het nodige klim- en klauterwerk, maar over het algemeen overheerste bij mij het gevoel dat ze het er even snel bij hebben gedaan, omdat het anders enkel vechten zou zijn. Ze misten mijns inziens de kwaliteit zoals de levels als Elden Ring en Breath of the Wild wel hadden (over de shrines in BOTW valt te discussiëren). Twee roosters weghalen even een batterij opladen, een kistje verschuiven, batterij plaatsen… veel meer puzzel dan dat was het niet.  

Het klimmen en klauteren voelt ook een klein beetje klungelig en stroef aan. Je hebt aardig wat vrijheid om allerlei gebouwen en bergen op te klimmen. Door te scannen vind je de richels waar je je aan vast kunt houden en vaak kan je met een grijphaak sneller naar een hoger of verder gelegen platform bewegen. In sommige gevallen voelt het lekker aan, maar blijft het een beetje stroef.

In de gevechten is geprobeerd dit te integreren, waardoor je even snel weg kan ‘vliegen’ van die grote baas. Echter vond ik vanwege de wat lastige camerapositie en het gebrek aan de mogelijkheid om vijanden te locken, dat dit je vaker in een lastigere positie ten opzichte van de vijand bracht dan dat het je voordeel opleverde. Om de een of andere manier heb ik me meer dan in deel een gestoord aan het overzicht dat je tijdens de gevechten hebt. Het was het gewoon allemaal net niet mijns inziens. 

Klaar met zeuren

Nu jullie bij deze alinea aanbeland zijn, vermoed ik dat jullie mijn klachtenlijst in het geheel doorgelezen hebben. Zelf ben ik benieuwd of jullie bloed nu aan het koken is, of dat jullie het wel enigszins kunnen vinden in mijn kritiek op deze gigantische game. En… ik moet het toch even zeggen: ik heb heus wel genoten van deze game, maar het spel heeft mijn hype helaas niet geheel waar weten te maken. 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.3/5 volgens 6 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
14 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lavalera
Lavalera
8 dagen geleden

Heel duidelijk omschreven wat voor jou de minpunten waren voor Horizon. Ook al heb ik het spel heel anders ervaren, het is tot mijn favoriete game van dit jaar, ik snap de kritiek die sommige mensen hebben op dit spel maar al te goed. Niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen ervaart dingen op dezelfde manier. Waar de voor 1 een spel niet lang genoeg kan zijn is voor de ander een spel al veel te lang.
Voor mij persoonlijk heb ik geen enkel moment last gehad dat het als werk voelde of te als opvulling voelde, zelfs niet toen ik bezig was met platinum trophies jagen. Ik hou dan ook van grote open wereld spellen en ik voorkom dat ik snel uitgekeken raak op 1 spel door eigenlijk altijd 2 (of soms een shooter of fifa or whatever als 3e spel) spellen tegelijk speel en eigenlijk niet 2 type spellen tegelijkertijd. Voor mij persoonlijk helpt dat enorm om burnout in dat soort spellen te voorkomen. Nou snap ik ook wel dat het niet voor iedereen werkt, maar ik heb dus een manier gevonden waardoor ik me niet zo snel irriteer aan lengte in games.

Ook al is het mijn favoriete spel uitgegeven dit jaar (Elden ring is niet mijn ding) het spel is absoluut niet perfect. Er is altijd op elk spel wel wat aan te merken, dus “perfect” is meer een persoonlijke benadering of je je stoort aan de minpunten of je het niet zo veel doet. Het commentaar over het klimmen ben ik bijvoorbeeld helemaal met je eens of dat de camera zo af en toe janky is. Voor mij persoonlijk waren dat geen punten waar ik mezelf aan geirriteerd heb.

rpenning
rpenning
10 dagen geleden

Het klinkt als de valkuil voor bijna elke openwereld game. Ze willen allemaal net iets te groot en te lang zijn waardoor je er bij het eind wel klaar mee bent en je de zij missies niet meer doet.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik een openwereld game 100% heb gespeeld omdat het nog leuk was. Zelfs bij games die ik geweldig vond zoals ghost of thushima daar ben je ook wel flauw als de 23e gele vogel komt aangevlogen die je moet volgen of de 30ste vox die langs komt.

Maar ik heb deze game zelf nog niet gespeeld maar hoe zit het met levelen moet je zij missies doen? Of kom je het verhaal prima door zonder? Want als ze het je verplichtingen zoals ik nu heb met Assassin’s Creed odysey dat is super kut!! Dan begint het heel snel als werk te voelen.

RuanMoleman
5 dagen geleden

Ik begrijp veel punten van je. Ik heb recent hier nog een stukje geschreven over hoe ik het stiekem wel leuk vind om lekker hersenloos een map af te gaan en (soms ietwat saaie) zijactiviteiten te doen. Dat gezegd te hebben was Forbidden West onnodig groot.

De hele game doe je inderdaad vergelijkbare dingen en pas na 50 uur kom je in “het gebied van de trailers”. Je weet wel, de mooie jungles met de prachtige stranden. Het gebied waar ik erg naar uitkeek voordat ik aan de game begon. Maar na 50 uur was de ervaring al een beetje verpest of zo. En dan moet je nog eens 20 uur.

Het helpt dat ik een completionist ben en niet snel vies ben van de standaard openwereld setup. Uiteindelijk is Horizon vooral gewoon een uitbreiding op het eerste deel, en dat eerste deel was niet heel indrukwekkend qua verhaal noch gameplay. Dit deel voegde wel fijne nieuwe dingen toe, maar in de kern was het ‘just another open world game’. Het zal dan ook niet snel een top 5 of top 10 voor mij halen, graphics daargelaten. Want ja, het is een feilloos ogende game, maar dan ben je er nog niet als game.

Fijn stukje, kritiek op grote, populaire games zijn altijd fijn 🙂

DarkraverX
DarkraverX
5 dagen geleden

Dit is nou precies de reden dat ik gestopt ben met de game, ik begon op precies dezelfde reden aan het spel als dit topic met voornamelijk zijmissies.

Tot ik na uren erin gestopt te hebben me enorm ging vervelen aan de game.

Ik pak hem ooit weer op maar zal dan voornamelijk focus leggen op het verhaal, mij boeien al die wapens niet.

tielo
4 dagen geleden

Ik heb enorm genoten van HFW, ik vond dat er overigens weinig fluff in zit als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een AC game. De zijmissies waren goed geschreven verhalen en meestal kreeg je er een goed wapen of een tof costume voor terug maar bovenal een leuk verhaal binnen de wereld.
De gameplay kan je zo maken dat de game een uitdaging is of een hersenloze actie en het geeft genoeg mogelijkheden om dat voor jezelf in te stellen, doe je dat niet dan ben je daar zelf voor verantwoordelijk.
Voor mij verdient de game een dikke 9+.

Michael-Raymond-Clayton
10 dagen geleden

Heel herkenbaar allemaal. Ze zijn volledig doorgeschoten in alles. De upgrades, de onmogelijke combo’s (alsof ik in het heetst van de strijd nog weet wat het verschil is tussen R2 lang, lang, kort, pauze, lang indrukken en R2 lang, kort, lang, lang indrukken…), de maaltijden, de omvang etc. Ik speel er nu ook games naast ter afwisseling en dat doe ik anders zelden.
Het jammere is dat de kwaliteit van het spel heel hoog is en de game dus puur zichzelf in de weg zit. Dood en doodzonde! Voor tussendoor blijft het een leuke game, maar er had zo veel meer (minder!) ingezeten…

Wanneer leren de heren en dames ontwikkelaars het nu eens een keer: less is more.

wiebeamalur
wiebeamalur
8 dagen geleden

Met less is more ben ik dus het niet mee eens. Ik hou van lange games en wil waar voor mijn geld

Michael-Raymond-Clayton
8 dagen geleden
Antwoord aan  wiebeamalur

Dus liever 60 uur ellende dan 30 uur plezier? Wat een bijzondere opvatting.

wiebeamalur
wiebeamalur
8 dagen geleden

Zie ik persoonlijk niet als ellende. Ik ben over het algemeen niet heel kritisch als het op entertainment aankomt, zowel games, films als series. Ik heb gauw plezier en ben snel tevreden. Lange games zijn voor mij gewoon veel meer memorabel.

Maar snap heel goed dat veel mensen daar anders instaan hoor. Het is en blijft je spaarzame vrije tijd, waarbij je het recht hebt om alleen top kwaliteit op alle fronten te eisen.

Michael-Raymond-Clayton
8 dagen geleden
Antwoord aan  wiebeamalur

Ik vind lange games ook tof en kijk zeker ook naar prijs/kwaliteit, maar lengte alleen is niet zo’n prestatie natuurlijk. Iedereen kan een lang spel maken. Maar een spel dat ook lang leuk blijft, dat is heel andere koek (al is dat wel ideaal natuurlijk)!

Of zoals het oude gezegde: beter een kleine die steigert, dan een grote die weigert 🙂

Screenshot Sunday #58

Wat spelen we dit weekend? 18 en 19 juni