De bèta van Call of Duty: Vanguard was al een week geleden beschikbaar voor PlayStation-spelers, maar dit weekend konden ook de Xbox- en PC-spelers naar hartenlust knallen. Met mijn Xbox Elite-controllertje in de hand ging ik dan ook de strijd aan. Weet deze game mijn Call of Duty-hart weer op gang te brengen of wordt het weer een jaar zonder hype?
Call of Duty: Vanguard wordt gemaakt door Sledgehammer Games. Geheel verrassend speelt de game zich af in de Tweede Wereldoorlog, net als die vorige game van deze ontwikkelaar. Ik moet meteen zeggen dat dit niet perse een setting is waar ik heel vrolijk van word. Dit tijdperk hebben we wel een keertje gezien, toch? Omgevingen in deze setting zijn altijd grauw en eentonig en qua wapens is er weinig keuze. Ik voelde dan ook nul hype voor deze game, mede door dat Black Ops Cold War zo teleurstellend was. Naarmate de bèta dichterbij kwam, begon het toch een beetje te kriebelen.
Modern Warfare reskin?
Het moment dat je je eerste potje opstart, valt het meteen op: Vanguard voelt precies hetzelfde aan als Modern Warfare 2019. De game is gebouwd op dezelfde engine en neemt veel mechanieken over van de laatste game van Infinity Ward. Zo zijn het leanen en de dubbele sprint terug. De game is hierdoor weer een stukje trager dan Black Ops Cold War van vorig jaar. G-Fuel snuivende snelheidsduivels zullen dus even pas op de plaats moeten maken. De game schiet verder wel heerlijk weg, zoals we van deze serie gewend zijn. De time to kill voelt alleen nog niet heel consequent. De ene keer gaat een vijand in vier kogels neer, de andere keer lijkt het veel langer te duren.
Ook de Gunsmith keert terug uit Modern Warfare. Elk wapen kan nu worden uitgerust met maar liefst tien attachments. De keuze is reuze en dat is altijd goed. Je kan een wapen zelfs helemaal ombouwen naar een ander wapen. Verder zijn de field upgrades exact hetzelfde als in MW2019. In MW2019 was de mini-map een van de grootste minpunten bij veel spelers. Spelers die schoten zonder suppressor kwamen in die game niet op de map, zoals we dat gewend waren. In deze game is dat ook weer zo, tenzij je de perk Radar selecteert. Rare keuze om een functie die we letterlijk tien jaar gewend zijn, nu ineens als perk te zien. Het geluid van voetstappen is nauwelijks te horen. Dat is een domper voor spelers die graag op geluid spelen.
Maps
De maps zitten qua indeling in tussen Modern Warfare en Black Ops Cold War. Ze zijn groter dan we vroeger gewend waren van Call of Duty, maar minder ingewikkeld ingedeeld dan die in Modern Warfare. Je zou kunnen spreken van een sweet spot, maar de maps zijn naar mijn mening nog iets te groot en erg vriendelijk voor campers. Echt een favoriet heb ik na het spelen van deze bèta niet. Meestal blijken de bèta-maps ook de beste maps in de volledige game en dat is in dit geval geen goed teken. Deuren kunnen weer open en dicht. Dat is een mechaniek waar geen enkele Call of Duty-speler op zit te wachten, omdat het campers extra bescherming biedt. Potjes Team Deathmatch halen vaak de score limiet niet, omdat de maps te groot zijn voor zes tegen zes.
Nog een grote ergernis: de spawns. Zelden zijn die zo belabberd geweest als in deze bèta. Het gebeurt elk potje wel een paar keer dat je precies in het richtpunt van een vijand wordt gegooid. Soms beland je zelfs tussen drie vijanden in. Het is maar goed dat ze nog even de tijd hebben om dit te tweaken, want op dit moment is het echt onacceptabel.
Wat is er nieuw?
Nieuwigheidje in Vanguard zijn destructieve onderdelen in de map. Op vaste plaatsen staan houten muurtjes die je kapot kan schieten of slaan. Volgens de ontwikkelaars zou dit meer tactiek moeten opleveren, maar in de praktijk werkt het gewoon niet. In de eerste paar minuten van een potje beukt iedereen als een stel losgeslagen berggeiten door de muurtjes heen, waardoor de map daarna precies zo is als in elke andere Call of Duty. Misschien dat het in competitieve wedstrijden meer oplevert, maar de gemiddelde Call of Duty-speler is hier te ongeduldig voor. Blindfiren is ook nieuw, maar dat heb ik helemaal niemand zien doen tijdens mijn uurtjes spelen.
Oké, even genoeg gezeken, want er is zeker ook ruimte voor positief commentaar. In deze bèta waren twee nieuwe gamemodes te spelen: Champion Hill en Patrol. Champion Hill is alsof Gunfight en Battle Royale een baby hebben gemaakt. Je speelt twee tegen twee of drie tegen drie elke keer een kort potje op een kleine map. Elke ronde krijg je een ander team tegenover je. Op het moment dat al je levens op zijn, ben je uitgeschakeld. De gamemodus voelt fris en levert zeker wat uurtjes plezier op. Patrol is een vernieuwde versie van het ouderwetse Hardpoint. Verschil met Hardpoint is dat het doelwit continu langzaam beweegt door de map. Ik gok dat deze modus vooral op competitief niveau een goede toevoeging is.
Graphics
Grafisch is dit de mooiste Call of Duty ooit. De lichteffecten en reflecties zorgen ervoor dat de game er realistisch uitziet. Het is misschien vloeken in de kerk, maar het lijkt bijna een Battlefield-game. De game draait ook nog eens soepel in 120fps op de Xbox Series X en de PlayStation 5. In die modus traden nog wel eens wat grafische glitches op, maar omdat dit een bèta is, zien we dat maar door de vingers. In 4K met 60fps draait de game als een zonnetje. Op de oudere consoles is het grafisch allemaal een stuk minder, dus ik raad echt aan om de game te spelen op een next-gen-console (als je die kan bemachtigen) of PC.
Wat maakt deze Call of Duty uniek? Eigenlijk helemaal niks. De game is bijna een exacte kopie van Modern Warfare en bijna alle pogingen om iets nieuws toe te voegen aan de formule zijn hopeloos mislukt. Wordt dit dan een slechte game? Nee, dat dan ook weer niet. Het schiet lekker weg en het ziet er mooi uit. Alleen de glorietijden van Call of Duty-multiplayer zijn gewoon voorbij. Warzone daarentegen is een goudmijn en voor velen is dat wat Call of Duty tegenwoordig is. Ze zouden er goed aan doen om te kappen met elk jaar een game uit te brengen. Zeg nou eerlijk, een Call of Duty waar drie, vier of misschien zelfs vijf jaar aan is gesleuteld vol met nieuwe, frisse content en gameplay, dat is toch wat de franchise nodig heeft?
Call of Duty: Vanguard komt uit op 5 november op de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X/S, Xbox One en PC. Kort na de release komt er ook een gloednieuwe map in Warzone. Deze beta is nog te spelen tot en met 22 september om 19:00 uur, inmiddels open op alle platformen.
Ik geef al een tijdje vrij weinig om CoD. Zombies is geweldig maar niet de volle mep waard. CoD is in mijn ogen hersenloos schieten, potje na potje.
Deze game lijkt dan ook op een simpele reskin. Dat het lekker speelt is een gegeven, maar niet genoeg voor mij om weer aan CoD te beginnen.
Battlefield heeft meer tactiek, je gaat niet zo absurd snel dood en het oorlog gevoel is gewoon veel grijpender. Elk potje is spannend en men gaat meer voor objectives. Soms intense potjes gehad waarin de 32 teamgenoten keihard hebben zitten strijden tot het eindpunt en na flinke achterstand toch te winnen. Gecombineerd met voertuigen, geweldig geluid en goede graphics, heeft Battlefield altijd mijn voorkeur. De tagline “Only in Battlefield” spreekt voorzich.
Battlefield 2042 is where it’s at voor mij!
Eens! Kijk enorm uit naar die beta!
Ik heb dit al vaak gezegd. Cod4 mw 2007 was piek van cod. Mw2 had goeie sp maar mp was mager ten opzichte van mw1. Mw1 promod was good shit. Sinds mw 2 geen cod meer gespeeld. Had er genoeg van.
Ja moet je er van zeggen het is call of duty het speelt waarschijnlijk wel goed en ziet er leuk uit maar we zijn nu bij deel 25 aangekomen ofzo. Dus been there done that gevoel. Het is mij het geld niet waard die modern Warfare toen gehaald en 5 potjes gespeeld en toen was ik er weer klaar mee.
Ik vond CoD:WW2 nog best ok. Maar dat was ook gelijk de laatste MP FPS die ik gespeeld heb. Heb daarna eigenlijk alleen nog Battle Royal gespeeld. (Apex en Warfare)