Captain Toad: Treasure Tracker review – Vertrouwd goud

Captain Toad is een combinatie van puzzelen en verzamelen. Het is de bedoeling de leveltjes in zo kort mogelijke tijd zo snel mogelijk te begrijpen zodat je weet waar je precies moet beginnen en waar je moet eindigen. Soms word je dwarsgezeten door vijanden, waardoor je niet kunt doorlopen naar hartenlust en moet je echt op zoek naar de juiste route én goed om je heen kijken of er nog wat te verzamelen is. In elk level kan je namelijk drie diamanten oprapen, wat de herspeelbaarheid van de game bevorderd. Het zal je namelijk vast niet lukken ze allemaal in je eerste keer spelen te verzamelen.

Captain Toad

Mini-spelletjes met Toad

Captain Toad heeft maar vier nieuwe levels, dus als je deze game al op Wii U hebt gespeeld, dan is er niet heel veel nieuwe content om je te vermaken. Het is dan ook vooral een aanrader voor mensen die het spel nog niet hebben gespeeld. Natuurlijk is het een groot voordeel dat je het spelletje nu onderweg kunt spelen en dat je dit visuele spektakel nu in HD kunt bekijken, maar heel veel nieuws brengt de game verder niet. Het enige opvallende verschil zijn de mini-spelletjes aan het einde van een level, waarbij Toad zich verstopt en jij hem zo snel mogelijk moet spotten door je Joy-Con zijn richting op te wijzen. Tof dat de minigame ook nog is toegevoegd, want maakt de gameplay nog veelzijdiger.

Vier jaar geleden was Treasure Tracker al een groot succes. Het spel werd destijds vooral gewaardeerd om zijn leveldesign en dat is uiteraard niet veranderd. Je waggelt met Toad rond in vierkante levels waarbij je moet puzzelen zodat hij op het eindpunt komt. Zo moet je bijvoorbeeld door een doolhof van heggen zien te manoeuvreren en zonder tegen een Shy Guy aan te lopen. Je kunt niet springen, dus je moet gebruikmaken van laddertjes om op de heggen te klimmen en de vijanden uit de weg zien te blijven.

Captain Toad

Captain Toad

Captain Toad is voortgekomen uit een paar bonuslevels uit Super Mario 3D World. Je moest per se levels spelen om sterren te verzamelen en weer nieuwe levels vrij te spelen. Het waren toffe levels, maar je komt ze niet tegen op Switch.

Deze bonuslevels uit Super Mario 3D World -die wel in de Wii U-versie van Captain Toad zaten- zijn eruit gehaald om plaats te maken voor de vier nieuwe levels voor de Nintendo Switch-versie van de game.

Niet alles is een kubus

Captain Toad mag dan plaatsvinden in kubusvormige levels: hoogte en laagte spelen ook een belangrijke rol. Je moet daarbij constant gebruikmaken van platforms om op de volgende plek te komen. In de Wii U-versie moest je soms in het apparaat blazen om platforms met Toad erop te laten voortbewegen, maar die optie is helemaal uitgehaald op Switch. Er is nu ook de keuze gemaakt om de camerastandpunten vast te maken. Deze zijn dus niet meer gebonden aan de gyroscoop van de Switch zoals dat bij de Wii U GamePad wel het geval was. En dat maakt de Switch-versie echt baas boven baas want die besturing op de Wii U was enorm wiebelig en lastig.

Je kunt Captain Toad met zijn tweeën spelen, maar speler 2 zal zich waarschijnlijk net zo nutteloos voelen als bij Super Mario Galaxy. Terwijl speler 1 als Toad rond rent, puzzelt en zijn gang gaat, wordt van speler 2 een aanzienlijk meer passieve rol verwacht. Je gaat mee als een soort wormvormig aanhangsel dat wel iets kan gooien op vijanden, maar verder ben je qua bewegingsvrijheid erg afhankelijk van de positie van speler 1 in het level.

Captain Toad

Genoeg te doen

Met Captain Toad ben je hoe dan ook een flink tijdje zoet, want er zijn een stuk of zeventig levels om te voltooien. Dat is gelukkig ook geen herhalingsoefening, want je wordt niet altijd in kubus-achtige werelden met groen gras gezet. Er zijn namelijk levels uit allerlei bekende Mario-werelden. Dus los van het puzzelen hoe je het beste van a naar b komt met platforms, moet je bijvoorbeeld ook langs een draak waarbij je elke keer achter een steen moet schuilen om niet afgefikt te worden door de hete adem van het beest. Dat vergt timing, want je moet zijn gedrag bestuderen om te weten wanneer hij precies vuur spuwt en wanneer de kust veilig is om je te bewegen.

Die veelzijdigheid, de grote hoeveelheid levels en de visuele pracht en praal maken Captain Toad een goede game om in je tas te hebben deze zomer. Even een leveltje op het strand, in de bus of in je tuinstoel, want daarin blinkt deze game vooral uit: eenvoud. Je wordt niet in een ingewikkeld verhaal gezogen en je hoeft niet vijftien A4’tjes aan dialoog te lezen. Dus even kort een leveltje tussendoor is zo gedaan.

Captain Toad was op Wii U al een zeer geliefde titel, maar dat wordt door de draagbaarheid, de betere camerastandpunten en de grafische kracht van Switch alleen maar meer.