in ,

Clustertruck review – Geen tijd voor pitstops

Clustertruck is niet zo ingewikkeld, maar hoe het voelt om te spelen is wel lastig te vertalen. Deze rappe platformer vliegt voorbij en is een must-play voor de snelheidsduivels onder ons. Voor de rest is het een leuk concept om eens uit te proberen, maar mogelijk te kaal om de aandacht vast te houden.

Cijfer: 6.5

Plus:

• Clustertruck voelt als een sandbox met hoge muren. Binnen de mechanieken van het spel ben je vrij om levels op je eigen manier uit te spelen en is er theoretisch gezien geen plafond op je vaardigheden in parcours.
  • Platformen voelt strak en ritmisch.
  • Genoeg variatie tussen werelden

Min:

• Niet elk level is gelijkwaardig
  • Overduidelijk een snelle port van console
  • Thematisch troebel.

Zo simpel als wat, zo.. stug als een krat?

In Clustertruck spring je van truck naar truck in een onverhoopte kamikaze-race naar de finish. De levels zijn grotendeels lineair, maar met een beetje kennis van de fysica binnen het spel kan je daar al snel omheen. Elk level voegt net genoeg nieuwe elementen toe om distinctief te voelen van de stages er omheen en de uitdaging een beetje op te krikken. De stages zijn vaak bite-sized en op een bepaald niveau spelen ze willekeurig uit, omdat trucks niet altijd op dezelfde plek terecht komen.

Dit voegt tegelijkertijd frustratie en herspeelbaarheid aan de game toe en beperkt op een bepaald niveau je vrijheid om rond te spelen met de nauwkeurige platformmechanieken die de ontwikkelaars opgebouwd hebben. Als je te snel gaat, of gewoon geen geluk hebt, bijt je al snel het stof omdat er nog geen platforms beschikbaar zijn waar je terecht komt.

Clustertruck heeft ook aardig wat pieken in de moeilijkheidsgraad, het voelt nooit alsof het pad wat voor je uitgelegd onmogelijk is, maar het wordt verscheidene graden moeilijker naarmate je meer werelden hebt verslagen.

Bipolaire bumper jumper

Tijdens het spelen van Clustertruck heb je gewoonlijk twee humeuren: Sonic the Hedgehog op volle snelheid, of Bill Murray tijdens het dieptepunt van Groundhog Day. De vaardigheden die de ontwikkelaars toevoegen zijn een leuke pluim op een mooie hoed, maar lijken een onzekere plek te hebben in het design van het spel. Het gebruik van de vaardigheden is optioneel, maar in mijn ogen broodnodig om de volledige Clustertruck-ervaring op te doen. Niet alleen is het spel zonder de vaardigheden vele malen moeilijker, maar ook vele malen saaier.

De mogelijkheden rijken van double jumps, dashes, grappling hooks en jetpacks naar een zieke flip, slow-motion of een heuze Epic-modus wat je verdiende punten verdubbeld. Je ontgrendelt deze moves levels te verslaan; hoe meer trucs je in een level past, hoe meer punten je ontvangt.

Clustertruck is op haar mooist als je maar net een ongelooflijke sprong haalt, vergeefs tussen trucks in springt in een paniekerig bod voor je leven of jezelf net met een double jump over de finish weet te slepen. De speciale vaardigheden moedigen je aan om gekker te spelen, meer lol met het spel te hebben en levels opnieuw te proberen als je een nieuwe kracht hebt gekregen.

Echter voelt de implementatie hiervan eerder als nagedachte dan doordachte design keuze. De selectie aan moves is net iets te klein voor mijn doen, en voelt erg terughoudend. Het lijkt alsof de ontwikkelaars bang waren dat het spel te makkelijk zou worden door de implementatie ervan.

Gewoon leuk

Uiteindelijk speelt Clustertruck gewoon lekker en dat maakt het in mijn ogen al automatisch een goede game. Je gaat er geen jaren speelplezier of levenslessen in vinden, maar als je een paar uurtjes wil doden met de platform-equivalent van een bullet hell-game ben je met dit spel op de juiste plek. Ik heb weinig games gezien die het gevoel van snelheid tastbaarder maken dan deze. Het voelt instinctief op een manier waarop games met ingewikkelde mechanieken dat vaak niet zijn.

Voor deze review heb ik Clustertruck op PC via de Xbox Game Pass gespeeld.