in ,

Column: Insomniac is meester in de PS5 en veel geld vragen

Iets wat mij stoort de laatste tijd is dat ontwikkelaars en/of uitgevers ietwat misbruik maken van hun positie in de industrie. Kijk naar Nintendo, die rustig 60 euro vraagt voor een remaster (Skyward Sword), Rockstar die alle tijd neemt met GTA 6 door deeltje 5 80x opnieuw uit te brengen en geld pompt met GTA Online. Sinds de PS5 uit is heeft Insomniac zich naar mijn mening aan dat rijtje toegevoegd. Iets wat ik met moeite zeg, omdat ik Insomniac altijd als een ‘good guy’ gezien heb.

Dat zijn ze ook nog steeds wel. Het zijn toffe peren die met liefde aan hun games werken. De opleving die de R&C-franchise heeft is ze van harte gegund en geniet ik zelf ook van. Maar alle good guys willen nog wel eens dat imago gebruiken om even goed geld te verdienen. Dat alles begon bij Miles Morales.

Miles More-of-the-same

Toen de game werd aangekondigd werd er gejuicht: een vervolg op Spider-Man! Niks bleek minder waar. Het werd dan wel gemarket als een vervolg, het werd snel duidelijk dat dit misschien wel een DLC had kunnen zijn. De game is in 5-7 uur uit te spelen, afhankelijk van je snelheid. In gameplay is er niks veranderd op een paar punten na.

Zo zijn de animaties van het lopen, swingen en vechten aangepast om je niet als Peter maar als Miles te laten voelen. Ook kan Miles veel meer trucs en combinaties daarvan doen in de lucht die hem meer Venom-energy geeft. Venom is de nieuwste gimmick in de game die je een viertal abilities geeft. Zo heb je een punch, wat gewoon een insta-kill is, maar ook een ground-slam: baanbrekend. Weg van dat speelt het exact hetzelfde als Spider-Man en als je die twee games back-to-back speelt, ben je vanaf minuut 1 net zo ‘goed’ in Miles als dat je was in Spider-man.

De venom abilities zijn ‘satisfying’ om te gebruiken maar bieden weinig diepgang. 1 punch en je target is dood. In Spider-Man was je nog flink bezig met het combineren van gadgets en moves. In Miles zijn die gadgets fors verminderd. Ook het verhaal weet lang niet zoveel indruk achter te laten als het origineel. Elke plat-hunter weet dat je deze game op New Game+ moet uitspelen. En voor de mensen die dat gedaan hebben weten dat je de hele game in zo’n 3-4 uur kan uitspelen als je het er om doet.

Upgrades, people, upgrades

Het is voor mij duidelijk: Miles was een DLC. Wellicht had Sony een launchgame nodig en vroegen ze Insomniac om het te adverteren als een hele game. Maar wat je krijgt in Miles is voor 60 euro (wat het toen kostte) onacceptabel. Ja de game ziet er mooi uit op PS5 maar de PS4 versie ziet er haast identiek uit, op een paar foefjes en fluitjes na. Zelfs voor de huidige 50 euro waar de game over de toonbank voor wordt geschoven kan ik niet aanraden aan mensen.

Imsomniac heeft de PS5 al meesterlijk weten te beheersen. Laten we dat voorop stellen. Ze weten Ray Tracing toe te passen op 60fps en nu zelfs in hogere resoluties via updates. Binnen een jaar tijd! Het lijkt erop dat het kwartje is gevallen bij Insomniac met de PS5 en dat ze ‘slimme manieren’ hebben gevonden om games er mooi uit te laten zien. Een simpele toepassing op het originele Spider-Man zorgde voor een (prachtige) remaster.

Maar ook Ratchet & Clank: Rift Apart is van R&C 2016 wat Miles is van Spider-Man: Grafische upgrade, gameplay minimaal verbeterd. Het leek er weer op dat Insomniac de grafische kant erg goed in de vingers heeft, maar qua content valt het mee. Want ook Rift Apart was erg kort. Schandalig kort. Het was een prachtige en toffe game maar het leek dan ook meer op een graphics demo dan een volwaardige game.

Prijzen

Het wordt alleen maar eigenaardiger als je nagaat dat Rift Apart in binnen 1 jaar tijd na aankondiging is uitgekomen, zonder vertraging. In de tijd van de pandemie is zo’n beetje elke (grote) game uitgesteld. Hoe kan het dat Rift Apart rustig is uitgekomen? Omdat ‘ie klein is? Omdat het simpel was om te maken? Je zou kunnen zeggen: omdat Insomniac een goede ontwikkelaar is. Zeker, maar dat zijn ze allemaal. Ik durf echter te wedden dat de aankomende Horizon: Forbidden West en God of War: Ragnarok niet 12 uur aan gameplay zullen beslaan, of in 3,5 uur uitgespeeld kunnen worden als je je best doet. 

Ik vind dat Insomniac daarom een beetje haar positie misbruikt. Net als Nintendo dat doet. We houden van Insomniac en Spidey en Ratchet, maar voor zo’n hap geld mag er best wel wat meer op ons bord komen. De prijsverhoging in games vind ik prima, er zit tegenwoordig veel meer werk achter. Maar bij Insomniac krijg ik niet helemaal dat gevoel. 

“Niet elke game hoeft 30 uur lang te zijn”

Maar ook niet elke game hoeft 70 euro te kosten bij lancering. Deze column is niet bedoeld om te zeuren over prijzen bij games. Maar meer de scheefheid die ik ervaar tussen het volume van content dat Insomniac geeft en de prijs die ze eraan vastknopen. Dat Insomniac grafisch hun games erg gelikt weet te krijgen is ondertussen een gegeven, maar voor mij blijft het uiteindelijk gameplay boven graphics. En daar weet Insomniac helaas niet in te innoveren.

We leven in een tijd waar grafische pracht en praal steeds vaker voorkomt. Wat Naughty Dog en Rockstar hebben weten te toveren op PS4 (en Xbox One) met Last of Us Part II en Red Ded Redemption 2 liet zien dat we een tijd naderen waar de games op tech-demo’s beginnen te lijken (in een positieve zin). Daarom moet dat niet genoeg zijn om een prijskaart van 60-70 euro te rechtvaardigen. Miles en Rift Apart zijn toffe games, maar gewoon te kort. Ik hoop daarom dat Insomniacs volgende game diezelfde beheersing van de ontwikkelaar gaat zien, maar met meer content. Al is het met een uitstel van een half jaar.  

Leuke post? Drop een hartje

Score: 3.8/5 volgens 12 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
7 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Erik07
Erik07
1 maand geleden

Beide games waren top en ik heb er enorm van genoten, maar ik kan niet anders dan je gelijk geven. Vooral Miles was imo echt bizar kort. Die 2e playthrough heb ik er ook in no time doorheen gejaagd. Laten we hopen dat ze het “teveel” verdiende geld in hun volgende game stoppen 😉

Luigi1985
1 maand geleden

Goed artikel.

Ja, Sony zit in de luxepositie dat iedereen zo’n PlayStation 5 wil hebben. Zelf ben ik er ook ingetuind en heb ik in november zo’n ding gereserveerd en m in juni gekregen. Ben ik er blij mee? Jawel, jawel, maar toch… merk ik veel verschil met de Playstation 4? Natuurlijk als je kijkt naar de snelheid en de graphics, maar to be honest: ik merk dat ik de laatste tijd weer meer op mijn Switch zit dan op de PlayStation 5. Eigenlijk van het begin af aan al wel, maar toen was ik nog bezig met Samus Returns op de 3DS(!).

De PlayStation 5 heeft bij mij in ieder geval nog niet erg veel aangestaan. Ik ben na een telefoontje van Game Mania maar akkoord gegaan met de R&C-bundel in plaats van langer te wachten. In het begin was ik ook echt onder de indruk van hoe mooi het eruit zag, maar gaandeweg begon de game me steeds minder te bevallen en zelfs licht tegen te staan. Ik wilde er zo snel mogelijk van af en dat lukte vrij aardig, want hij is inderdaad erg kort.

Voor mij is het een soort Marvel/Star Wars/Indiana Jones onder de games, maar dan wel kort. Bij dat soort films geniet ik tijdens de eerste helft vaak nog van de special effects, het spektakel en de spannende, opzwepende muziek, maar meestal wordt ik halverwege strontziek van alweer een spectaculair muziekje en alweer een actiescene in een verder voor mij gevoelsmatig lege film. Het doet me gewoon niet veel.

Bij R&C was dat ook: ja mooi hoor en af en toe ook grappig, maar op een gegeven moment betrapte ik mezelf erop dat ik me enorm begon te ergeren aan het in herhaling vallende spektakel met die schijtspektakel orkestrale (achtige) muziek. Pardon my French. Ik had het gevoel dat ik knoppen zat te drukken en dat het niet zo heel veel uitmaakte wat ik precies deed. Het enige wat gebeurde was robots schieten, robots schieten en nog eens robots schieten. Veelal dezelfde ook.

Ik zal niet zeggen dat dit een slechte game was hoor. Hij was vrij aardig, maar het was totaal niet mijn ding. Eigenlijk wist ik dat ook wel, want een eerdere R&C voor de PS3 kon ik me ook nauwelijks herinneren en de echt toffe games blijven me wel bij. Maarja, je wil zo’n PlayStation 5 he?

Het klinkt in ieder geval alsof de ontwikkelaar zich er gemakkelijk vanaf heeft gemaakt en er een te hoge prijs voor vraagt, maar het aanbod aan PS5-games is momenteel nog schaars en volgens mij kan je er alles op uitbrengen. Men koopt het toch wel.

Zelf heb ik de game geruild tegen Demon’s Souls, dus het maakte me achteraf niet zoveel uit.

Anyway, een hoop gezeur van mijn kant, maar ik snap je punt. Echter werkt het helaas zo en houden we het allemaal zelf in stand. Nintendo is ook lui, misschien soms nog wel luier, maar daar ben ik misschien niet altijd even objectief, omdat voor mij negen van de tien keer kwaliteitsgames zijn. Zeker de Mario’s, Zelda’s, Donkey Kong’s en Metroid’s.

Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden

Oei, we gaan het niet eens worden op dit punt, ben ik bang… Je maakt je punt op een heldere en goede manier, het is ook geen kwestie van goed of fout, maar van voorkeur. Ik vind het juist héérlijk dat niet elke game 100 uur in beslag neemt. Less is more! Het is juist dat je in een paar uur door Miles Morales kunt crossen door alle filmpjes weg te klikken, alle optionele content te negeren én de voordelen te hebben van een fullpowered spidey vanaf het eerste moment, maar is het fair om een game daarop at te rekenen. Ik heb in totaal 25 uur aan de game besteed, waarvan vijf voor die platinum. Dus 20 uur in totaal. Prima toch?

Ik denk dat het belangrijkste is dat je weet wat je aanschaft. Dan kom je niet bedrogen uit.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Michael-Raymond-Clayton
Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden
Antwoord aan  RuanMoleman

Haha, dacht ik wel. Het zou gewoon goed zijn als ontwikkelaars een globale speelduur vermelden voor een playthrough. Dan kun je zelf bepalen of je dat je geld waard vindt. Het is natuurlijk ook een verschil of je student bent of een baan hebt. De een heeft tijd en geen geld. De ander (een beetje) geld en geen tijd. Andere behoeftes dus.

Yakuza: Like a Dragon – mening van een JRPG-noob

Wat spelen we dit weekend?