in

De games met de beste cutscenes

Vroeger dienden cutscenes meer als “pauze” en kreeg je wat verhaal naar je toe gesmeten. Tegenwoordig worden dergelijke scènes met echte acteurs in motion capture-pakken en gezichtsscans opgenomen. Sommige games gaan zelfs zo ver door een virtuele camera te gebruiken die “schokt” als de “cameraman” stappen zet. Games komen steeds dichter bij films, het enige verschil is eigenlijk nog dat je bij games gameplay hebt. Welke cutscenes waren volgens jou het best, hebben het meest impact gemaakt of lieten jou bijna vergeten dat het een game is?

The Last of Us Part II

Een game die voor mij de kroon spant als het om cutscenes gaat is toch wel The Last of Us Part II. Ik was stomverbaasd hoe goed alles eruit zag en hoe diep ik in de game gezogen was. Gezichtanimaties hebben eindelijk een punt bereikt waar de kleine details die we maken met ons gezicht de juiste emoties voortbrengt. De graphics zijn steengoed, zeker nog niet hyperrealistisch, maar meer dan genoeg om niet meer bezig te zijn met of het er wel goed uit ziet. Alle cutscenes in deze game zijn geloofwaardig.

Dat gaat dan ook heerlijk samen met de snoei- en snoeiharde sfeer die er hangt in (laten we zeggen) 70% van de cutscenes. Toen ik aan de game begon, vertelden vrienden mij wel dat het soms écht hard is, en dat ze vaak wel eens pauzes inlasten na het zien van bepaalde scènes. The Last of Us 1 was fun & games maar deelte twee heeft geen “chill” en laat je dingen voelen waar deel 1 niet eens bij in de buurt kwam. Soms heb ik met open mond zitten kijken wat er gebeurt, om daarna 5 minuten lang naar het scherm te staren en alles te verwerken; de gameplay was al weer klaar om verder te gaan, maar ik nog niet.

God of War

God of War heeft mij iets gegeven waar ik niet eerder van wist dat ik het zo graag wil: 1 grote one-take. Je kent het wel van series en films: scenes die in 1 take zijn opgenomen (of zo ge-edit zijn dat het zo lijkt). Kijk maar naar de 12 minuten(!) lange one-take in Extraction, de befaamde hallway fights in Daredevil, of wat dacht je van 1917, een hele film als one-take. Het zorgt voor intense scenes en persoonlijkheid met de film die je ziet. God of War is een van de weinige games die dit trucje ook weet te doen.

De hele game is onafgebroken bekeken vanuit 1 camera. Gameplay wordt vlekkeloos overgenomen door cutscenes zonder ook maar 1 cut, het is dezelfde camera die achter je zweeft, die rustig transformeerd naar een ‘virtuele’ handheld camera met natuurlijke bewegingen. Wellicht dat er meer zijn maar bij God of War viel het op. Je wordt geen enkele seconde uit het verhaal getrokken en dat voel je echt. Het is een ware kunst hoe God of War wisselt tussen gameplay en verhaal zonder dat je maar een seconde mist. Weg van de hoge kwaliteit en het acteerwerk maakt de one-take voor een speciale ervaring die ik nu in elke game wil hebben. 

Ratchet & Clank: Rift Apart

Hoe kan ik deze speelbare Pixar-film niet noemen? Een ietwat simpele en makkelijke keuze, maar als het om perfect-uitziende cutscènes gaat, wint Rift Apart met gemak. Dat kunnen God of War en Last of Us niet bereiken omdat we nog niet bij hyperrealistische mensen zijn, al zijn we dichtbij. R&C is juist een ‘animatie’-setting en is het makkelijker om niet in de uncanny valley terecht te komen.

Er valt dan ook weinig te zeggen over de cutscenes van Rift Apart. Ja. Zien er echt uit als een animatiefilm. De fur van Ratchet en Rivet is idioot goed te zien, de animaties van de gezichten zijn leuk, vlot, en passsen goed bij wat er gezegd of gevoeld wordt. In sommige vlakken zou je zelfs kunnen zeggen dat het er beter uitziet dan menig animatie-film, maar dat laat ik aan jullie over. Voor non-realistische cutscenes is het echter moeilijk om een andere game te pakken.

Honorable mentions

Dit waren drie van de games (die vrij recent zijn, wat logisch is) waar ik direct aan moet denken als het om goede cutscenes gaat. Elk met een eigen reden. Maar er zijn genoeg andere games die zijn eigen krachten hebben. Spider-Man vond ik ontzettend goed in het opzetten van een universum met geloofwaardige personages en leuke dialogen. Als MCU-fan voelde dit bijna als een speelbare MCU-film, al dan niet op het niveau van R&C.

Red Dead Redemption is stiekem nog steeds de mooiste game overall. Ik ben er toevallig weer aan begonnen sinds kort en het blijft gewoon een waar visueel genot in elke hoek van de game. De cutscenes zijn dan vanzelfsprekend ook goed om te aanschouwen, alleen laat het wel te wensen over als het op gezichtsanimaties aankomt. Veel games kunnen leren van de (nog steeds best goede) gezichtsanimaties in RDR2, maar sinds Last of Us II is er een nieuw standaard gezet.

Death Stranding speelde ik ook recent. Door de aanwezigheid van Hollywood-acteurs was er sprake van hoogwaardige performances. Dit werd uitstekend vertaald naar een game. Soms waren de animaties even wat minder, en waren de textures beduidend lager dan bij Last of Us of RDR2, desondanks komt deze in de buurt van mijn top 3. 

Oude(re) games

Soms heb je ook een oude game die niet al te best verouderd is, maar je destijds wel wegblaaste in cutscenes. Als je thuis bent in oudere games en daar wat games kan noemen, dan hoor ik het graag! Goede cutscenes hoeven niet per se goede graphics te hebben. Soms is het gewoon ontzettend goed geschreven, of was het voor zijn tijd erg goed. Laat het weten: wat zijn jouw favoriete of beste cutscenes? Is het een specifieke scene of vind je over het algemeen de cutscenes heel goed van een game?

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.3/5 volgens 8 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
20 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SamuraiPizzaCat
1 maand geleden

Easy, Metal Gear Solid, Final Fantasy 😀

rpenning
rpenning
1 maand geleden

Ik zou zeggen red dead 2, ik ben een paar keer in die game dood gegaan omdat de cutscene ophield en de gameplay begon maar ik het niet in de gaten had.

Erik07
Erik07
1 maand geleden

Van de huidige generatie staat Naughy Dog wel aan de top.

In oudere games zitten ook erg grappige of toffe cutscenes. Bijv. de gortdroge tussenfilmpjes uit Under a Killing Moon. En laat ik Red Alert niet vergeten. Allemaal natuurlijk over de top gespeeld door die acteurs, maar dat maakt ze voor mij erg memorabel

Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden
Antwoord aan  Erik07

Under a Killing Moon, ja!! Jeetje, die ik was ik helemaal vergeten. Super spectaculair voor die tijd!

Kaskarion
1 maand geleden

Het eerste waar ik hierbij aan moest denken was Metal Gear Solid! Ground Zeroes was sinds deel 1 weer de eerste die ik speelde en ik werd echt van m’n stoel geblazen toen ik zag hoe smooth die cutscenes liepen. Echt net of je een film aan het kijken bent.

MonsterCrab
1 maand geleden

Ik sluit me aan bij Metal Gear Solid. Jammer dat deel 5 in dit opzicht nogal tegenviel!

Luigi1985
1 maand geleden

Ik ben een cutscenes barbaar. Ik klik ze vaak weg tenzij ze info geven over wat je moet doen. The last of us is wel een uitzondering en ook de eerste metal gear.

Nee ik wil gewoon gamen. Als ik een verhaal wil volgen kijk ik toch liever een film. Bij games duurt t me altijd te lang en dan klik ik door of pak ik uit verveling zelfs vaak de telefoon erbij.

Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden
Antwoord aan  LeegBlikjeWater

Zeker! Ik ook, al moet er wel een balans zijn. Bij Red Dead 2 vond ik dat in het begin niet het geval bijvoorbeeld. Ook omdat de stukken gameplay bestonden uit ‘houd driehoekje ingedrukt’…

Maar ik zie curscenes ook juist als een beloning voor het halen van een level of hoofdstuk. Zeker als het mooie cgi filmpjes zijn. Van die cutscenes die gewoon bestaan uit ingame engine beelden word ik dan juist niet blij.

TheRock
TheRock
1 maand geleden

The Rock vindt ook dit leuk geschreven. Helemaal eens met de genoemde games. Zeker Spider-Man vond The Great One heerlijk aanvoelen alsof je er in zit.
Natuurlijk naast deze Metal Gear Solid niet te vergeten, dat is ook wel pure klasse. En daarnaast eigenlijk heel Detroit: Become Human niet te vergeten.

tibor95
tibor95
1 maand geleden

Metal Gear Solid 3 en 1. Geweldig 😀

Ook uit Metal Gear Solid 4, het gevecht tussen Vamp en Raiden en de Gekko’s

Luigi1985
1 maand geleden

Heavy rain is trouwens een verhaal gedreven game die ik wel erg vet vond. Incl. Cutscenes.

Spikrislayer
Spikrislayer
1 maand geleden

De openings cutscene van Lost Odessey blijft bij mij nog steeds bij hoe gruwelijk mooi dat was voor die tijd. En dan spreek ik van 2007.

Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden

Weliswaar geen cutscene, maar de trailer van een van de eerste Assassin’s Creeds (ik meen deel 2), man, man, man, was me dat dat een vette trailer. Heeft de tand des tijds ook goed doorstaan trouwens.

Don Carpaccio
Don Carpaccio
1 maand geleden

Killzone 3 blijft me altijd bij. Die cutscenes waren altijd entertainment.

NES controllers Switch -50%

Pre-orders voor Playdate starten bijna