in

De geschiedenis van Mario Kart: Deel 1


Super Mario Kart (SNES) – 1992

Shigeru Miyamoto geeft zijn team de opdracht om een nieuwe F-ZERO-game te maken, eentje voor twee spelers. Al snel komt het team erachter dat het niet mogelijk is twee spelers gelijktijdig over lange rechte wegen te laten rijden. 

Volgens Miyamoto werd niet Donkey Kong maar Donkey Kong Jr. toegevoegd aan de game, ter viering van het tienjarig bestaan van de gelijknamige arcade-game uit 1982.

Daardoor zou het oppervlakte van levels te groot worden voor de SNES, waardoor Nintendo afziet van het oorspronkelijke idee. In plaats daarvan kiest het team ervoor om racebanen te maken binnen een relatief klein vierkant oppervlakte met veel bochten. De ontwikkelaars bedenken dat logischerwijs alleen karts op dit soort banen kunnen racen.

In eerste instantie worden standaard personages in overalls gebruikt als bestuurders, maar die worden als snel vervangen met personages zoals Mario, vanwege zijn herkenbare vorm en kleuren. Dit ziet er zo goed uit dat het team besluit om de kartgame een Mario-thema te geven, en om meer bekende Nintendo-personages in de game te stoppen, namelijk Luigi, Peach, Yoshi, Bowser, Koopa Troopa, Donkey Kong Jr. en Toad. Mario Kart is geboren.

Na een jaar ontwikkeltijd komt Super Mario Kart op de markt, en Nintendo heeft meteen een succes te pakken. Super Mario Kart wordt uiteindelijk de op drie na bestverkochte game op de SNES. Jaren later krijgt de game nog een beschikbare versie op zowel de Wii, Wii U (via Virtual Console), 3DS als de SNES Classic Mini.

Mario Kart

Mario Kart 64 (N64) – 1996

Voor Mario Kart 64 beschikt Nintendo over betere hardware, technologie en een groter team van ontwikkelaars. Naast nieuwe personages, animaties en voorwerpen maakt de krachtige chip van de N64 het mogelijk om met maximaal vier spelers tegen elkaar te spelen, in zowel normale races als in de Battle-modus. De hardware geeft het team op meerdere fronten meer creatieve vrijheid. Racebanen worden niet langer plat ontworpen, maar met verschillende hoogtes. Het biedt nieuwe dimensies en opties voor de franchise en het resulteert in zestien memorabele racebanen, waaronder Royal Raceway, Bowser’s Castle en Rainbow Road.

Tijdens de ontwikkeling overwegen de ontwikkelaars een modus toe te voegen waarin geen voorwerpen gebruikt kan worden, die alleen draait om racen. Dit wordt in eerste instantie gedaan om de F-ZERO-fans aan te spreken, maar wordt uiteindelijk toch geschrapt nadat bètatesters allemaal kiezen voor de modus met voorwerpen. Uiteindelijk is er toch nog een schim van de voorwerploze modus te zien in Time Trial, waarin spelers alle banen in een zo snel mogelijke tijd moeten afleggen met slechts drie paddenstoelen ter beschikking.

In Mario Kart 64 zit daarnaast voor het eerst een ‘Mini-Turbo’: spelers die tijdens een bocht voor een bepaalde tijd driften krijgen een snelheidsboost om een snellere tijd neer te kunnen zetten. Volgens de regisseur van de game, Hideki Konno, is dit toegevoegd om spelers te belonen wanneer ze goed racen. Naast nieuwe voorwerpen zoals het blauwe schild en de gouden paddenstoel, is het voor het eerst mogelijk om meerdere dezelfde items te krijgen, zoals bananen en rode of groene schilden.

Mario Kart

Mario Kart 64 biedt nog meer chaos en knotsgekke lol dan zijn voorganger, en dat blijkt nog meer aan te slaan dan die originele game. De game wordt zelfs de op één na bestverkochte game van de console, achter het klassieke Super Mario 64. De game krijgt na een aantal jaar ook nog een versie op de Wii en Wii U.

Mario Kart Super Circuit (GBA) – 2001

Mario Kart Super Circuit voor de GameBoy Advance is de eerste handheldgame van de serie, en met het uitbrengen van de game wordt een trend in gang gezet waarin Nintendo slechts één versie van Mario Kart uitbrengt per console. Uit de stijl van de game is te zien dat er meerdere componenten uit eerdere versies zijn gebruikt voor de handheld-versie, mede om uit te lichten waartoe de GameBoy Advance in staat is. Denk dan aan de ‘Mode 7-graphics’ uit Super Mario Kart, waarmee achtergronden gedraaid kunnen worden om verschillende effecten te creëren, en de ‘billboarding-techniek’ uit Mario Kart 64, waarin 2D-objecten in een 3D-wereld worden geplaatst om te voorkomen dat de game traag wordt.

Toch is dit de enige Mario Kart-game waarin geen enkel nieuwe personage wordt toegevoegd aan de reeks; de game heeft precies dezelfde acht personages als in de N64-versie. Dit gebrek aan nieuwe personages wordt echter ruimschoots gecompenseerd met de toevoeging van twintig originele banen, evenals alle twintig banen van de originele Super Mario Kart. Hiermee is Super Circuit de eerste Mario Kart-game met ‘retro-banen’.

Mario Kart

Mario Kart

Overigens is de multiplayer van de serie ook beschikbaar op de handheld, dankzij de Game Boy Link-kabels. Met deze speciale kabels kunnen maximaal vier GBA’s aan elkaar worden gekoppeld om tegelijk tegen elkaar te spelen. Het opvallende aan deze functie is dat hierbij slechts één cartridge van de game nodig is.

In navolging van de vorige Mario Kart-games wordt Super Circuit een verkoopsucces, het wordt zelfs de op vier na bestverkochte GBA-game aller tijden. In 2015 krijgt de game bovendien een uitgave op de Wii U. Dat een Mario Kart-game ook op een handheld goed verkoopt biedt perspectief voor de toekomst van de gamereeks.

Natuurlijk weten we allemaal hoe dat afloopt.

In deel 2 van deze reeks zetten we deze geschiedenisles voort met de volgende drie klassiekers: Mario Kart: Double Dash, Mario Kart DS en Mario Kart Wii.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Xbox One kopen? Dit is wat je moet weten

De verlossing van No Man’s Sky is compleet dankzij vr – Column