in , , ,

De humoristische en zeer vermakelijke biologieles over het ‘Bowserlijk’ lichaam

Het is grote paniek in Mushroom Kingdom. De ‘Blorbs’ is uitgebroken. Bijna iedereen ziet eruit als een skippybal en kan zich nauwelijks bewegen. Ondertussen komt Bowser nog even langs om flink stennis te schoppen, maar omdat hij zich laat verleiden tot het eten van een giftige paddenstoel, voelt hij zich ook allerminst lekker. Ongemerkt slokt hij enkele Toads, Princess Peach, Mario en Luigi naar binnen. Het is allemaal het werk van meesterschurk Fawful, die de macht in Mushroom Kingdom wil overnemen. In Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story nemen zowel de besnorde loodgieters als Bowser het op tegen deze gemeenschappelijke vijand, al is Bowser niet op de hoogte dat hij van binnenuit geholpen wordt door de twee broers. Wat volgt is een zeer humoristische en vermakelijke les biologie over het ‘Bowserlijk’ lichaam en meer.. 

Knap staaltje samenwerken

Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story verscheen in 2009 voor de Nintendo DS. Ontwikkelaar Alpha Dream heeft goed haar best gedaan om de verschillende eigenschappen van de handheld te benutten. Zo krijgen Mario & Luigi samen het onderste beeldscherm toegewezen en speel je met Bowser op het bovenste scherm. Om bepaalde acties uit te voeren, gebruikt je voor Mario en Luigi respectievelijk de A- en B-knop en kan Bowser zijn vuur spuwen of met zijn vuist in de rondte slaan met de X- en Y-knop. In de meeste gevallen wissel je tussen de loodgieters en Bowser door op een van deze knoppen te drukken.

Dit werkt erg ‘inventief’. Als je Bowser zelf bestuurt, loop je gewoon in Mushroom Kingdom rond, maar omdat je niet altijd verder kan, heeft hij van binnenuit de hulp nodig van Mario en Luigi. Zij doorlopen in eerste instantie bepaalde gebieden in het lichaam van Bowser en kunnen vanuit daar invloed uit oefenen op zijn bewegingen. Als er een zwaar obstakel in de weg ligt, doorlopen de broeders een level waarin ze diverse puzzels oplossen, wat platformen en de nodige gevechten voeren. Aan het eind van dit gebied komen ze aan bij de beenspieren van Bowser en moeten ze die via een minigame stimuleren, zodat laatstgenoemde het obstakel uit de weg kan ruimen. Je bent op zo’n moment zo een half uur bezig met het ‘level’, waarna je weer met Bowser verder gaat in Mushroom Kingdom. Het werkt zo nu en dan ook andersom. Zo kan je Bowser bijvoorbeeld water laten drinken om delen in het lichaam onder te laten lopen, of kan hij in een röntgenapparaat om bepaalde zaken zichtbaar te maken voor Mario en Luigi. 

Uitdelen en incasseren

De afwisseling tussen de personages is goed in balans. Gaandeweg de game zie je daarom ook dat ze ongeveer synchroon sterker worden. In Bowser’s Inside Story ga je namelijk continu turn based gevechten aan met vijanden. Door ervaringspunten te verzamelen word je steeds sterker en kan je bij ieder level kiezen waaraan je extra XP wil besteden. Later wordt dit systeem nog verrijkt met diverse badges en speel je vele speciale aanvallen vrij. Die laatste kosten je Special Points, maar zijn in vele gevallen bijzonder effectief. Het is vooral leuk dat er bij dit soort aanvallen een minigame is geïntegreerd. Zo gebruik je bij Bowser’s speciale aanvallen meestal het touchscreen, bijvoorbeeld om Bob-Ombs op de juiste plek te zetten. Bij Mario en Luigi is er meestal een samenspel tussen beide personages. Zo voetballen ze samen met een schild en schieten ze deze om beurten tegen een vijand aan. Sommige van de aanvallen zijn wat lastig om goed uit te voeren, waardoor je ze misschien minder vaak gebruikt dan andere. Als ze mislukken, brengen ze namelijk minder schade aan dan de standaardaanvallen van de personages.

De aanvallen van de tegenstanders kunnen vaak gepareerd of ontweken worden door op het juiste moment te slaan, te springen, of in geval van Bowser in het schild te duiken. Dit geeft een extra dimensie aan de gevechten. Je moet hier overigens goed opletten, want meestal geven je vijanden al een indicatie wie ze gaan aanvallen en welke aanval ze gaan uitvoeren. Echter is een snelle reactie wel vereist. Een vergissing is gemakkelijk gemaakt. In sommige gevallen speelt een gevecht zich zowel in Bowser’s lichaam af met Mario & Luigi als buiten in Mushroom Kingom met Bowser. 

Blazen in de trein

Vooral de grotere gevechten vereisen wel wat planwerk. Het kost hierbij eerst wat tijd om erachter te komen wat de tegenstander allemaal kan en je moet ervoor zorgen dat je personages voldoende Health en SP hebben. Bowser wordt enkele keren geconfronteerd met gigantische eindbaas. Op dat moment wordt hij zelf ook enorm en wordt werkelijk alles uit de kast getrokken. Je houdt in die gevallen je DS verticaal vast en gebruikt zowel het touchscreen als de microfoon om het gevecht aan te gaan. Het is wel aan te raden deze gevechten uit te voeren als je alleen bent. In een volle trein in een spelcomputer blazen voelt een beetje ongemakkelijk. 

Bowser Inside Story heeft een grafische stijl waarbij bepaalde gebieden vanuit helikopterperspectief gespeeld worden en andere gebieden simpelweg 2D-sidescrolling zijn. De cartoony stijl hierbij zorgt ervoor dat de game er eigenlijk tijdloos uitziet. Er is een uitgebreid en vrolijk kleurenpallet en de personages zien er koddig uit. Afgezien van enkele kreten, zoals ‘Okidoki’ en ‘ Let’s a go’ worden de meeste gesprekken weergeven door spraakwolkjes en gebrabbel, maar juist daardoor krijgt de game een enorm humoristische lading. Vooral wanneer Mario en Luigi met Italiaanse tongval zonder echte woorden te gebruiken tegen elkaar te keer gaan, zul je jezelf regelmatig op een glimlach betrappen. Sowieso is het spel tot de nok toe gevuld met gortdroge humor, zoals je die wellicht kent uit de andere RPG-achtige Mario-games. Heerlijk!

Conclusie

Met meer dan 20 uur aan spelplezier is Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story na dertien jaar nog steeds een geweldige game. Het concept waarin Mario en Luigi voor een groot gedeelte in Bowser zitten en het spelen met Bowser in de buitenwereld is enorm goed uitgewerkt. Steeds als je denkt dat iets zich herhaalt, maakt er een nieuw gameplayelement haar intrede, waardoor je van het begin tot het eind aan je DS vastgeklampt blijft. Het helpt ook wel dat het een enorm grappige game is. Hopelijk komt Nintendo snel met een nieuwe RPG met Mario & Luigi, want deze game bewijst dit soort games uitermate geschikt is voor de Nintendo Switch en het bestaansrecht nog lang niet heeft verloren. 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 6 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
5 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lavalera
2 dagen geleden

Mooi stukje weer Luigi. Je hebt een prettige schrijfstijl, Hierdoor is het fijn lezen ook voor mensen die game niet kennen. Ik leer er elke keer weer wat bij zo.

Rainking
1 dag geleden

Ik hoor al jaren dat dit een goeie game is, maar ik heb me er nooit in verdiept waarom. Zoals je het beschrijft klinkt het inderdaad wel leuk, dus misschien moet ik hier toch maar eens achteraan.

Laatst bewerkt 1 dag geleden door Rainking
Rainking
13 uren geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Hij gaat in ieder geval op De Lijst.

Screenshot Sunday #80

Column: Mijn innerlijke conflict met Black Friday