in

De Pokémon Sword- en Shield-uitbreidingen zijn een kijkje in de toekomst – Column


Ik geniet zelf nog steeds van de achtste generatie games en gaf ze zelfs een 8,2 op zustersite Power Unlimited – waar ik trouwens ervan beticht werd niet kritisch genoeg te zijn, terwijl ik vorig jaar nog bij lancering het laagste cijfer ter wereld gaf aan Pokémon Let’s Go. Ik ben dus wel de laatste die ontkent dat de games op sommige vlakken teleurstellen. Met de aankomende uitbreidingen, The Armor Island en The Crown Tundra, poogt Game Freak in ieder geval een aantal problemen op te lossen door onder andere meer gebieden, pokémon, verhaal en legendaries toe te voegen. Maar wel voor een prijs van dertig euro.

pokemon

Dat is in sommige opzichten behoorlijk kwalijk, gezien het gebrek aan grofweg de helft van alle pokémon een veelgehoord minpunt van de games is. Game Freak kon in de huidige samenstelling het aantal pokémon niet meer bijbenen, dus koos het ervoor om – met de balans van de game in het achterhoofd – slechts een deel van de monsters in de game te stoppen. Destijds vond ik dat meer dan begrijpelijk en nadat Masuda mij persoonlijk vertelde wat de plannen voor de toekomst waren, had ik er absoluut vrede mee (de rest van het internet trouwens niet).

Nu er tweehonderd pokémon tegen betaling worden toegevoegd is dat verhaal minder geloofwaardig. Het is op zich een mooi gebaar dat veel favoriete pokémon liefde krijgen, maar het is zuur dat ze niet kosteloos in de game worden gestopt. Oké, je kunt ze dankzij gratis updates met anderen ruilen (zonder dat de pokémon in kwestie een factuur meebrengen), maar dat wordt met het gebrek aan het Global Trade System een hele opgave. Wellicht biedt een eventueel GTS-achtig ruilsysteem in Pokémon Home nog een uitkomst – of je zet ze over uit oude games – maar honderd procent fair is het in ieder geval niet.

In dat opzicht zijn de uitbreidingen voor Sword en Shield een glimp in de toekomst: nieuwe games verschijnen, wellicht incompleet of karig vanwege tijdsdruk, en Game Freak bouwt tegen betaling de wereld verder uit met hopelijk toffe content. Het is Pokémon als een service, een concept dat hedendaags met veel succes wordt toegepast op allerlei franchises. Het is een boeiende proefballon voor The Pokémon Company, die godzijdank nog geen microtransacties meedraagt.

pokemon

Dat model is wat mij betreft de juiste richting voor de franchise. Pokémon Crystal, Emerald en Platinum zijn prachtige games die je te allen tijde moet verkiezen boven de voorgangers, maar eigenlijk is het van de zotte dat we – of in ieder geval ik – een derde versie kochten. Een kleine Jacco zou in de lucht springen van geluk als de regio op magische wijze werd uitgebreid met nieuwe gebieden.

The Armor Island en The Crown Tundra zien er dan ook vooralsnog goed uit. Er is een nieuw verhaal, met legendarische pokémon die hopelijk zoals beloofd een sleutelrol daarin spelen, mysterieuze tempels om te ontdekken en een hele bak aan verse kledingstukken waar we helemaal los mee kunnen gaan. De nieuwe coöperatieve modus, waarin je samen met een ander in grotten legendarische pokémon kunt vangen, is daarnaast iets wat ik altijd al heb willen doen.

Pokémon Sword en Shield

De meest interessante opmerking tijdens de aankondiging was echter dat The Armor Island en The Crown Tundra ”essentiële voorbeelden” zijn van waar Game Freak aan werkt, verwijzend naar het feit dat je andere spelers in de wereld treft én dat je de camera vrij kunt besturen. Hoewel niet helemaal duidelijk is of dat geldt voor de gehele dlc, zijn de uitbreidingen daarom nog meer dan de vervanging van traditionele verbeterde versies een glimp van de toekomst. Pokémon-games bevatten vanaf deze generatie steeds meer een gedeelde wereld, waarin je om je heen kijkt en je écht tussen de monsters en trainers waant. Een échte openwereldgame komt daarmee steeds dichterbij.

Het is een enthousiasmerende gedachte voor een fan die de games vooral speelt om lekker op ontdekkingstocht te gaan, maar de uitbreidingen moeten zich eerst maar eens bewijzen als waardevolle content. Hoe groot zijn de nieuwe gebieden? Hoe lang zijn we ermee zoet? Wordt er waardevolle post-game content toegevoegd? Het zijn belangrijke vragen, al komen de meeste fans – inclusief ik – daar vanzelf wel achter, aangezien iedereen de uitbreidingspas toch wel koopt.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

GTA5 en Modern Warfare waren de populairste PS Store-games in 2019

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX bevat automatische modus