Kijk eens naar de foto hierboven van het klassieke Chrono Trigger.
Het eerst dat opvalt is de geweldige artstyle van Akira Toroyama op het doosje zelf. Als je die ziet wil je dit spel toch meteen spelen! Bij het spel zit niet alleen dit bijzondere doosje, maar naast het spel krijg je ook een boekje dat je uitgebreid uitlegt hoe het spel te spelen, er zijn posters en kaarten van de wereld meegeleverd, plus wat reclamefoldertjes en veiligheidsinformatie over de SNES. Ja, dat kreeg je er allemaal bij als je dit spel kocht.
En Chrono Trigger was geen uitzondering. Final Fantasy 3 werd ook geleverd met kaarten, Secret of Mana had een geweldige mini-poster achterop de kaart en Zelda – A link to the Past kwam met een boekje vol tips, een kaart en een instructieboekje waarin artwork was opgenomen die in een kwaliteitscomic niet had misstaan. Zo cool!
Tuurlijk, het waren andere tijden. Van het internet had nog nooit iemand gehoord, digitaal spellen kopen bestond niet, maar toch… wat een armoede is het dan tegenwoordig. Je mag je blij zijn als er überhaupt nog iets zit in het doosje van die nieuwe game die je koopt buiten de disk of cartridge zelf. Nintendo doet dan nog moeite om ook de binnenkant van hun hoesjes voor de Switch te bedrukken met meer of minder aansprekende boxart, maar dat is een mager aftreksel van wat we in het verleden kregen. Persoonlijk vind ik dat zo ontzettend jammer. Zeker nu spellen weer duurder lijken te worden deze generatie. Mogen we voor 75 Euro of meer ook op dit vlak meer verwachten? Een compleet spel in verpakking met aandacht voor maps, posters, boekjes e.d. laat voor mij zien dat je trots bent op wat je hebt gemaakt en dat je iets moois wilt leveren. Het toont dat je de klant die nog de moeite neemt om je product fysiek te kopen, met liefde en zorg je product wil meegeven.
En ja, er zijn de Limited Editions die je deze dingen wel geven, maar waarom niet ook iets hiervan in de gewone versies? Al is het maar een kaartje, een sticker, of iets anders kleins. Ik zou het graag zien. Misschien dat het de fysieke verkopen nog wat doet aantrekken, of is dat niet de bedoeling?
in Member Content, Retro
De trieste staat van gameverpakkingen…

Helemaal met je eens, ik vond het ook tof om tijdens de reis naar huis het boekje van de zojuist aangeschafte game alvast te gaan lezen.
Zelfs de geur van het papier kan ik me nog herinneren 🙂
Dat blijft eeuwig zonde, inderdaad. Vroeger kwam ik met een spel thuis en dan vond ik het altijd leuk om het boekje even door te spitten. Dat kon je mooi combineren met naar het toilet gaan. Als het een vechtspel á la Street Fighter II was, dan kon je meteen de move lists een beetje bestuderen, zodat je meteen de gaafste aanvallen eruit kon persen. Nou ja, die shoryuken moest meer op geoefend worden, hahaha. Maar het was gewoon tof. Als naslagwerk, maar wat je zelf ook al aangeeft vanwege de artwork die er vaak in stond.
Om diezelfde reden vind ik het nog weleens leuk om oude gamebladen uit de jaren ’90 erbij te pakken en door te spitten. Niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar ik heb nog een aantal britse Super Nintendo en PlayStation magazines liggen die ondertussen natuurlijk allang niet meer bestaan. Ik had het idee dat daar behoorlijk wat zorg in werd gepompt en daarom kom ik er ook nog regelmatig bij terug.
Die voorbeelden die je zelf al geeft van Chrono Trigger, Secret Of Mana, Final Fantasy III / VI en The Legend Of Zelda: A Link To The Past geven het inderdaad goed weer. Dat zag er gewoon heel mooi uit allemaal. Ik heb een kleine verzameling (Super) Famicom spellen. Eigenlijk gewoon voor de artwork en het staat erg mooi op de kast. Vorig jaar heb ik een collectie van de japanse Final Fantasy I en II voor de Famicom gekocht. Het doosje is net iets groter dan een Super Nintendo of Nintendo 64 doosje en de cartridge is iets groter dan een Famicom cart. Verder zit er naast de handleiding een strategy guide bij en poster met de twee wereldkaarten. Ik ben erg blij dat ik die toevallig tegenkwam in behoorlijk goede staat.
Dat is echt een hele mooie versie! Inderdaad gaat het vaak om de artwork. Als daar aandacht aan is besteed draagt dat echt iets bij aan de ervaring. Ik ben nog altijd op zoek naar een NTSC Final Fantasy 1 compleet voor de NES. Niet zulke mooie artwork, maar wel ook weer maps en boekjes en zo.
Hahaha, die staat bij mij ook nog op mijn verlanglijstje, ja. Is wel schreeuwend duur, dacht ik.
Mee eens, het doet me nog steeds pijn als ik terug denk aan de tijd dat ik nog een kind was. En de verpakking echt als “verpakking” beschouwde. De dust sleeve met de handleiding en de game daarin gepropt was het enige dat ik bewaarde. De doos ging zo de prullenbak in. Terugkijkend heb ik voor honderden euros zo weg gegooid 😀
Leuk stuk zoals Luigi al zei! Waar ik meteen aan moet denken is Super Mario 3D All-Stars. Deze wordt door de tijdelijke uitgave door veel mensen als waardevol beschouwd (op den duur).
Maar er zit precies niks in doosje op de cartridge na. Daarbovenop is de game in december al 8 miljoen keer verkocht. De waarde hiervan gaat niet zomaar omhoog en dat sluit een beetje aan op jouw stuk vind ik.
Een originele doos van – laten we zeggen – Pokémon Emerald gaat zeker voor meer geld over de toonbank. Al helemaal als hij in perfecte staat is. Maar dat komt omdat het karton van de doos zelf in Emerald-thema is, er zitten boekjes in over de game, uitleg hoe je het op een Game Cube kan spelen.
Het karton zou je nu kunnen vertalen in het stukje papier dat in de plastic Switch-box zit. Maar verder is er niks te bekennen dan een cartridge, die er overigens hetzelfde uitziet als alle andere games. Waarbij je bij Emerald ook nog eens een doorzichtig-groene cartridge kreeg.
Het is net als de voorbeelden die jij geeft, een van de vele voorbeelden. Het is jammer, maar we doen er helaas niks aan.
Helemaal mee eens!
Zelf koop ik alleen maar boxed games, en dan het liefst Limited Editions.
Waarom? Call me a collector….
Herkenbaar, ik voel je pijn. Fysieke doosjes hebben toch iets bijzonders.
Ook ik verlang terug naar die goede oude tijd van mooie doosjes, boekjes, kaarten, posters, etc. Begon als PC gamer, toen games nog verpakt waren in dozen formaat schoendoos: heerlijk.
Ik koop overigens nooit games digitaal. Noem me ouderwets, maar hou een game graag vast als ik hem heb gekocht
Ps. Boekjes van GTA waren ook altijd goud. Met advertenties enzo
Leuk stukkie. Ik denk dat het naast het digitale ook te maken heeft met milieu. Daarnaast kost het extra geld voor de ontwikkelaar.
Ik denk dat we over een paar jaar alleen nog maar digitale content zullen zien. Voor t milieu beter, voor de winkeliers minder, maar ik heb de games ook het liefst in een mooi hoesje dat uitnodigt.
Die verpakkingen (ik had prachtige dozen van PC games) waren allemaal van karton. De grondstof van papier en karton (bomen) kunnen gewoon gegroeid worden en leveren een milieu voordeel op. Productie bossen zijn volstrekt normaal. Oud papier is ook nog eens volledig recyclebaar in tegenstelling tot plastic (grondstof olie).
Daarbij is een fysieke game en de resales ervan voor veel gamers een mogelijkheid om met een kleine beurs te kunnen gamen en een manier voor mensen zonder snelle internet toegang of met een data cap mogelijk om te gamen.
Ik ben geen milieu-activist hoor;) en ik weet helemaal niet of wat ik zei allemaal precies klopt, maar ik kan me voorstellen dat het drukken van en het maken van extra producten meer energie kost en meer uitstoot geeft. Ik dacht meer in die hoek en dat het gewoon meer geld kost voor een ontwikkelaar (ook gebaseerd op mijn gedachten, niet op feiten).
Ik ben zelf bij het gamen ook nog (lang) niet overgestapt op digitaal. Af en toe koop ik wel eens een indiegame digitaal en laatst heb ik me een keer laten verleiden een AAA titel te kopen digitaal, omdat je daar een item nagestuurd kreeg, maar verder heb ik ze het liefst ook in een mooi hoesje.
Als we bijv. ff in de stad zijn geweest en toevalligerwijs een game hebben gekocht, dan belandt ie meestal op de tafel als we thuiskomen en het kan dan best zijn dat ik m de eerste paar dagen niet speel, maar dan betrap ik me er regelmatig op dat ik toch ff het hoesje vastpak en bekijk.
Vroeger was Super Mario Bros. 3 ook zo mooi. Ik herinner me dat het een van de weinige boekjes in kleur afgedrukt was en ik bladerde er als klein kereltje echt super vaak doorheen. Net als dat vaak naar de doos (of flyer die in de doos zat. weet niet zeker) van de NES keek naar de plaatjes van de spellen die ervoor te verkrijgen waren. Stonden er heel veel op met allemaal een screenshot. Ik kon daar uren naar kijken.
Wat je zegt. Ook voor de doorverkoop zijn fysieke games ideaal.