Dead or Alive 6 review – in de verdediging

Dit is soms heel ongemakkelijk. Een paar vrouwelijke personages – waaronder Honoka – zijn volgens de lore nét volwassen, maar dragen dusdanig kleine outfits dat je tijdens een doorsnee gevecht meer van hun ondergoed en borsten ziet dan van de aanvalscombo’s zelf. Dead or Alive laat steeds zien of horen wat net wel of net niet kan. Dat kon misschien in de jaren negentig, en de game komt er nu alsnog mee weg door te claimen dat zulke personages achttien zijn, maar helemaal zuivere koffie is het zeker niet.

Toegankelijk

Dan de game zelf. Dead or Alive is altijd al een van de toegankelijkste fighters geweest: de aanvalscombinaties zijn relatief kort en met een gevoel voor timing kan vrijwel iedereen na een paar minuten oefenen een uitgekiende countermove inzetten. Dit zesde deel doet hier geen afbreuk aan. De gevechten verlopen op een hoog tempo en de wisselwerking tussen slimme aanvallen en doordachte counters leidt tot spannende potjes. Ook heeft button bashing hierdoor weinig zin, omdat je aanvallen makkelijk blokkeert als je weet wat je te wachten staat.

Dit vechtsysteem is al sinds Dead or Alive 3 en Ultimate sterk, uitgebalanceerd en leuk. Dit is gelijk de voornaamste reden waarom deel zes standhoudt. Nog steeds loont het zich om de specifieke vaardigheden van de razendsnelle Ryu Hayabusa of juist van worstelaar Bass Armstrong te leren kennen. Je wordt gauw een heel stuk beter en het kost je lang niet zoveel tijd om de specifieke bewegingen van een personage te leren kennen als in andere fighters. Om de boel nog toegankelijker te maken, is er een krachtige maar visueel nauwelijks spectaculaire special move die je bij tijd en wijle met één knop kunt inzetten. Ook kun je af en toe een countermove doen die alle soort aanvallen blokkeert – voor beginners een welkome toevoeging, maar voor competitieve spelers een dooddoener.

Dead or Alive 6

Laatste ronde

Toch loont het zich net zozeer om Dead or Alive 5: Last Round nog een keer aan te slingeren, omdat die game meer als een volledig product voelt. Dead or Alive 6 doet denken aan de release van Street Fighter 5 – een game die veel te vroeg en onaf in de winkels kwam te liggen. In deze staat is het eerder een uit de kluiten gewassen bèta dan een volwaardig nieuw deel. Technisch gezien is het bijvoorbeeld een flinke teleurstelling: animaties lopen niet altijd vloeiend in elkaar over, de framerate is zeker niet stabiel en het lijkt soms alsof je door lichamen heen slaat. De impact van een welgeplaatste high kick is in ieder geval niet altijd zichtbaar, terwijl de serie juist op dit vlak uitblonk.

Tevens zijn de spelopties en -modi behoorlijk summier. Waar Tekken 7 bijvoorbeeld groots inzet op online gevechten en deze ook voor beginners toegankelijk en inzichtelijk maakt, biedt Dead or Alive 6 het minste van het minste: online ranked. Je kunt geen lobbies aanmaken (deze worden volgens Team Ninja later deze maand toegevoegd), laat staan meedoen aan wedstrijden of andere competitieve gamevormen. Dit is anno 2019 ontoereikend, zeker gezien het feit dat Tekken, Mortal Kombat Soulcalibur en zelf Street Fighter dit inmiddels volledig in orde hebben.

dead or alive 6

De verhaalmodus is daarnaast simpelweg ondermaats. Het verhaal raakt kant noch wal, de dialogen zijn matig geschreven en het is allemaal voorbij voor je er erg in hebt. Zeker gezien de fijne verhaalvertelling van Injustice 2 en zelfs het tragediespel van Tekken 7, komt Dead or Alive 6 niet meer weg met een eendimensionale slechterik die je binnen het uur hebt verslagen. Ook zit hier simpelweg veel meer potentie in: een aantal personages maakt zijn opwachting in het langlopende Ninja Gaiden en je zou denken dat zelfs binnen het Dead or Alive-universum meer dan genoeg intriges zijn om over uit te wijden. Maar buiten een sporadische referentie wordt hier totaal niets mee gedaan. De enige aardige extra is Dear or Alive Quest, een modus waarin je per gevecht specifieke opdrachten en uitdagingen krijgt. Deze zijn vermakelijk, al is het maar omdat je er outfits mee kunt vrijspelen.

Dead or Alive 6 teert dus vooral op het prima vechtsysteem en een scala aan interessante vechtstijlen. Op dat front heeft Team Ninja prima werk afgeleverd. Maar veel meer dan een mooiere (en in sommige opzichten beperktere) variant op Dead or Alive 5: Last Round hoef je zeker niet te verwachten.

Dead or Alive 6 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game op de PlayStation 4 Pro getest.