in , , , ,

Digitale vs Fysieke game releases

Na de presentatie van Devolver werd duidelijk dat Demon Throttle alleen fysiek te koop zou worden, exclusief voor de Switch. 

Special Reserve Games (SRG) zou de preorders gaan verzorgen. T/m 13 oktober kun je Demon Throttle preorderen via die site. Het is voor het eerst dat een pusblisher zijn game niet digitaal aanbiedt en aleen fysiek. (Op current gen bedoel ik dan :p) 

Waarom vraag je je af?

Daar kunnen we over speculeren. Ik vind het wel interessant eigenlijk. My 2 cents is dat Devolver een dikke vinger opsteekt naar de idiote markt die op dit moment heerst rondom fysieke uitgave van digital only games. Bekende sites zoals Limited run Games verdienen hier een dikke boterham mee. 

Voor wie onbekend is met concepten zoals Limited Run Games (LRG) en SRG. Een korte uitleg, 

Publishing kosten indie games

Stel je bent een indie developer en je hebt een game gemaakt. Hoe breng je die game aan de man. Eigenlijk is er maar 1 optie en dat is via de digitale stores uploaden en proberen te verkopen. Het is namelijk erg duur om je games fysiek uit te laten brengen. Er zitten best wat productiekosten in, marketing, license fees etc etc. 

Limited Run Games is als concept begonnen om goede indie games die alleen digitaal verkrijgbaar zijn fysiek uit te brengen in gelimiteerde oplage. Zo kunnen de fans toch een mooie copy van de game in de kast zetten.

Verdwijnen Digitale Content:

Het zal je niet onbekend zijn dat digitale games verdwijnen. Sommige digitale winkels sluiten gewoon. Recentelijk zijn bijv. de Ps3, en DS bijv. offline gehaald.

Een bekend voorbeeld is ook de  fan favorite game Scott Pilgim . Deze game is gewoon offline gehaald en dus niet meer te koop. Limited Run Games sprong hier handig op in en heeft zo hun meest succesvolle release te pakken.

Wat is er mis met deze LRG en SRG?

In basis niets natuurljk. Als je het niets vind, dan koop je toch niet? Maar ik vind er wat van :p Oordeel zelf. Waarom help je indie developers met gelimiteerde oplages? Waarom niet met batches van games? Zo blijft een game voor altijd beschikbaar fysieke, en hoef je niet snel in die 2 weken van pre-order te beslissen of je wel of niet gaat kopen. 

Het antwoord is marketing, hype en exclusiviteit. Prijzen gaan door het dak omdat mensen die te laat zijn ook die game willen hebben. Scalpers vieren hoogtij dagen door insane bedragen te vragen voor releases. Wil je Doom 64 voor de Switch in je kast zetten, sure, dat is dan 215 euro ajb.

Ter vergelijking, een orginele copy van de game, 23 jaar oud netjes in doos is nog goedkoper. 

En dit is wat mij betreft precies waar de schoen wringt. LRG en SRG is er niet meer om kleine indie developers te helpen hun games fysiek uit te brengen, maar om zoveel mogelijk profit te maken. Scalpers gaan erg hard op deze releases en bieden ze op de dag van bezorging voor het dubbele bedrag aan op eBay. LRG vind dit niet erg, want het geeft aan hoe populair hun releases wel niet zijn.

Devolver denkt fuck jullie!

De tweet eindigt met “No limit on quantities” en dat is direct een vingertje naar alle LRG concepten die er zijn. Want er zijn een flink aantal sites die inmiddels op deze wagen zijn gesprongen.

Devolver werkt vaker samen met SRG en verzorgt de ongelimiteerde pre orders t/m 13 oktober. De game wordt niet beschikbaar in de Nintendo eShop. Wat weer een vinger naar Nintendo is, Devolver hoeft nu geen commissie over elke download te betalen en hoeft zijn game niet in de sale te gooien om uberhaupt maar ergens in de lijstjes naar boven te komen.

Tot slot:

Wat gaat er na 13 oktober gebeuren? Ik weet het niet. Als Devolver echt alleen fysiek wil aanbieden dan moeten ze de retailers aanluiten. Dat zou inhouden dat de game via jouw lokale winkel te koop is, of online via sites zoals Amazon of Bol.

Ik hoop dat van harte in ieder geval. Ik koop graag fysiek, maar ik wil niet elke keer de hoofdprijs betalen via sites zoals LRG. Zeker niet nu de import tax en shipping cost helemaal de pan uit rijzen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zit ik te zeuren, of zouden jullie ook weer liever altijd naast de digitale copy een fysieke copy willen hebben?

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
4 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden

Persoonlijk heb ik niets met een verzameling plastic doosjes die (doorgaans) ook nog eens sterk in waarde daalt. Ik verpats al mijn games direct na het uitspelen. Dat is wel een groot voordeel van fysieke games. Een ander groot voordeel is dat je niet afhankelijk bent van dat ene digitale channel (op consoles althans), waar de prijzen doorgaans hoog zijn.

Die voordelen wegen voor mij op tegen de voordelen van digitaal (stiller, gaat niet stuk, raak je niet kwijt, je hoeft geen CD te wisselen etc.).

BadassBoris
1 maand geleden

Ben het helemaal met je eens over die verzameling plastic doosjes. Doe je slim, zo kan je meer games spelen! Maar zelf maak ik een scheiding tussen pre en post games op cd. Alles daarvoor altijd fysiek, helemaal compleet en nooit meer wegdoen!

BadassBoris
1 maand geleden

Team fysiek hier! Persoonlijk de oldschool op de N64 uiteraard, een aanrader!
P.s. Bijna niet kapot/defect te krijgen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk…

Luigi1985
1 maand geleden

De digitale games zijn vaak duurder en je kan ze niet verkopen, dus meestal kies ik voor fysiek.

Hoe het er aan toegaat zoals jij hierboven beschrijft, wist ik helemaal niet. Wel bizar, maarja het is wat een gek ervoor geeft he.

Ontwikkelaar gaat dieper in op Two Point Campus tijdens Future Games Show

Her Story-maker laat nieuwe game genaamd Immortality zien