Een van de hoofdaspecten die EA in Fifa 20 wil benadrukken is de een-op-eensituatie. EA laat weten dat in werkelijk voetbal ‘enkele van de meest opwindende momenten voortkomen uit dit soort situaties’, waardoor er extra aandacht besteed wordt aan dit aspect van de game. Door het herontwerp van het positioneringssysteem moeten spelers zich vaker in een-op-eenduels bevinden. Zowel de dribbelaar als de verdediger heeft meer tijd en ruimte om het spel te lezen en zijn vaardigheden te tonen. Of het nu een vleugelspeler is die door de verdediging probeert te breken, of een middenvelder die een dodelijke spits afsluit, dit soort confrontaties worden belangrijker in Fifa 20.
Nieuwe Fifa, nieuwe termen
Ieder jaar komt EA met een aantal termen die samenvatten wat er nieuw is in de game. Het doel van Fifa 20 is om gameplay te bieden waarmee spelers het spel kunnen lezen en voorspellen, in plaats van een game waarbij alleen op de tegenstander wordt gereageerd. Om deze momenten te creëren heeft EA Sports zich gericht op de belangrijke aspecten van positionering, beweging en flow. Hieronder leggen we de nieuwe termen kort uit.
Spacing en movement
In Fifa 20 vindt een grote herstructurering van het AI-positioneringssysteem plaats. De nadruk ligt op door de gebruiker gecontroleerde acties en spelers op het veld moeten zich realistischer dan ooit gedragen, de ruimte behouden en reageren met de urgentie die nodig is voor elke situatie. Om onnodige spelersbewegingen en een hectisch gevoel van het spel tegen te gaan, proberen spelers in Fifa 20 hun formatie en positie te behouden. Ook anticiperen ze op de volgende zet van de tegenstander, in plaats van alleen maar naar hen toe te bewegen. Tegelijkertijd zullen spelers nog steeds meelopen en ondersteuning bieden wanneer de gelegenheid hier voor is. Het klinkt als een systeem dat het spel vooral onbewust verbetert.
Game Flow
Bij de Game Flow ligt de nadruk op het bouwen van een langzamer en bedachtzamer spel buiten de bal. Spelers hebben meer tijd om situaties te lezen en hun volgende stap te plannen. De nadruk ligt hier op meer tactisch verdedigen, maar tegelijkertijd zullen spelers sympathieker en sneller zijn voor speluitbraken dan voorheen.
Decisive Moments
Naast bovenstaande AI-verbeteringen heeft EA in Fifa 20 nog een aantal dingen verbeterd aan beslissende momenten. Zo heeft de ontwikkelaar het Active Touch-systeem van FIFA 19 uitgebreid naar een nieuw balbesturingssysteem, waardoor spelers hun snelheid en behendigheid kunnen behouden wanneer ze de bal naderen voor een aanval. Dit systeem verbetert ook de initiële controle en het contact met de bal en zorgt voor vloeiendere vervolgacties. Om dat allemaal zo goed mogelijk te laten verlopen krijgen spelers nieuwe tools in hun handen.
Strafe Dribbeling
Om te beginnen is daar het zogeheten Strafe Dribbeling. Door L1 / LB vast te houden, hebben spelers een preciezere controle over hun bewegingen. Spelers kunnen hierdoor op veel creative manieren dribbelen, zoals plots van richting veranderen of de tegenstander naar binnen lokken om er vervolgens snel langs te rennen. Strafe is extreem behendig en gevoelig. Naast de normale Strafe Dribbel is er ook de manier om met L1 + R1 / LB + RB een Strafe aan te nemen die het huidige perspectief vasthoudt, in plaats van gelijk het doel te zien. Deze techniek zorgt voor nog meer controle en precisie.
Controlled tackeling
Daarnaast heb je Controlled Tackling, een vernieuwd tackelsysteem dat handmatige tackelen bevordert. Het zorgt ervoor dat verdedigers in de meeste gevallen tackels uitvoeren die gunstig zijn voor het team. Verdedigers zullen meer succes hebben met de bal veroveren door deze naar een teamgenoot toe te schuiven , om de bal na een tackel in het spel te houden. Om handmatig verdedigen te belonen minimaliseert dit systeem ook de frequentie van aanvallers die de bal in bezit houden na een succesvolle tackle door meer nadruk te leggen op de kracht van de verdediger. Met O / B kan de staande tackle ingezet worden en bij het ingedrukt houden van de knop kiest de verdediger juist voor een harde tackel.
Set Up Touch
Verder introduceert Fifa 20 Set Up Touch. Spelers kunnen deze speciale vaardigheid gebruiken om hun volgende schot of pass nauwkeuriger en preciezer in te stellen. Hoewel Set Up Touch zeer krachtig is als deze correct wordt uitgevoerd, heeft deze ruimte en tijd nodig om dit te doen. De speler blijft hierdoor tijdens de zet kwetsbaarder voor tegenstanders, waardoor Set Up Touch een risico met zich meebrengt. Deze move opent ook nieuwe creatieve mogelijkheden voor spelers, waaronder fake outs. Met R1 / RB + RS (in een richting) is je volgende schot of pass nauwkeuriger in te stellen.
Bal-physics
Een andere verandering betreft de nieuwe bal-physics van Fifa 20. Deze zorgen ervoor dat passes realistischer aanvoelen, een draai toevoegen en creëren een natuurlijke curve. Spelers zullen de bal vaker van de grond zien stuiteren na contact en een subtiele stuiter als de bal de grond raakt. Harde passes en slechte passes zullen meer stuiteren en ook veld-slijtage tast het stuiteren van de bal aan. Schoten worden overigens ook verbeterd met de nieuwe Ball Physics. Spelers zullen de bal veelzijdigere bochten zien maken dan voorheen. Schoten zijn gebaseerd op curve, kracht, hoek en kenmerken van de speler die het schot lost.
Vrije trappen en penalty’s
Tot slot kent Fifa 20 een nieuw systeem voor het nemen van strafschoppen en vrije trappen, opgedeeld in vijf aspecten: doel, positie, kracht, draai en timing. De eerste stap is de nieuwe manier van richten. Het richten werkt in Fifa 20 met een richtkruis dat op het doel wordt weergegeven, waarmee spelers kunnen kiezen waar ze hun vrije trap of strafschop willen richten. In plaats van langzaam rond de bal naar schillende startposities te stappen, drukken spelers nu de rechterstick naar links of rechts om zijn/haar voetbalspeler naar de gewenste positie te bewegen: breed, normaal, recht. Elke positie geeft een bepaalde bonus aan het schot.
Waar de hoogte van het schot wordt bepaald door het richtkruis, bepaalt de gekozen sterkte nu het schot. Een shot met een laag vermogen lijkt meer op een finesse-shot, terwijl een hoog volume harder wordt aangedreven en directer is. Het richten op de onderkant van het doel geeft ook prioriteit aan aangedreven schoten, waardoor spelers onder de muur kunnen schieten. Nadat spelers op schieten hebben gedrukt, kan tijdens de aanloop een draai aan de bal worden gegeven. Om verschillende soorten draai toe te passen, moet je gebaren uitvoeren met behulp van de rechterstick, zoals hieronder wordt weergegeven. De snelheid en nauwkeurigheid van het gebaar bepalen hoeveel draai aan de bal wordt toegevoegd.
Dit zijn alle gameplay-veranderingen in Fifa 20. Mocht je benieuwd zijn naar onze impressie van de game, lees dan ook de preview van Lars. De game komt op 27 september uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De Switch ontvangt op die dag een Legacy Edition. Deze versie is in feite Fifa 19 maar met de huidige, correcte teams.