in , , ,

Dr. Caspareview : Inside

Titel: Inside
Gespeeld op: Nintendo Switch (beschikbaar op praktisch alle systemen)
Speelduur: 4 tot 6 uur
Mulitplayer: n.v.t.

Research Facility - experimental area walkthrough - Inside Game Guide | gamepressure.com

Wat is het:

Inside is een side-scrolling puzzle/platform-game waarin jij een naamloos personage zult moeten leiden naar een nog onbekend doel. Tijdens deze dialoogloze ‘reis’ zul je veel verschillende (veelal lugubere) hindernissen moeten overwinnen. De game doet hierbij beroep op het logisch denken en handelen van de speler, maar leunt ook zwaar op ‘trail and error’. Faalt de speler dan wordt deze genadeloos afgestraft.

Mijn verwachting:

Dit is de ontwikkelaar die ‘Limbo’ heeft ontwikkeld. Een ‘kleine’ game die ik meerdere malen heb uitgespeeld vanwege haar sfeer en toffe maar uitdagende gameplay. De lat lag dus vrij hoog toen ik besloot ook Inside maar eens een kans te geven. Het enige dat mij altijd weerhouden heeft om deze titel in huis te halen was diens setting. Ik hou niet van industriële thema’s, en Inside leek hier behoorlijk mee in zee te gaan. Ondanks deze angst verwachtte ik hoe dan ook een onuitwisbare ervaring vol bijzondere uitdagingen op te doen. Had ik gezegd dat de lat hoog lag?

INSIDE for Nintendo Switch - Nintendo Game Details

Uiteindelijke mening:

Eigenlijk was ik stiekem wat angstig om een flink teleurgesteld te raken, maar de realiteit pakte een stuk positiever uit. Want wat blijkt Inside een ontzettend toffe game te zijn! Ik weet niet zo goed waar ik beginnen moet, maar laat ik dit even kort zeggen ; Inside heeft al mijn verwachtingen ingelost, en ondergetekende zelfs weten te verrassen. Dit is niet zomaar een game, dit is een ervaring.

Allereerst kent deze titel een prachtige vormgeving. Wat op zich bijzonder is gezien de game grafisch niet enorm veel om het lijf heeft. Inside hanteert namelijk een vrij ‘vlakke’ en clean ogende visuele stijl, en zet met haar spelwereld een grijs en grauw decor van silhouetten neer. Toch weet de ontwikkelaar met simpele details, in het oog springende contrasten (zo is de kleur rood een favoriet) en een geweldig gebruik van lichteffecten een bijzonder stijlvolle en aantrekkelijke game neer te zetten. Zelfs ik, die industriële thema’s hekelt, heb mijn ogen uitgekeken. Tijdens het spelen merk je trouwens aan verschillende aspecten  dat deze game van de Limbo-ontwikkelaar afkomstig is. Waar Limbo echter vrij compact en ‘klein’ voelde, voelt Inside verrassend groot. De locaties hebben (mede door het audiovisuele aspect) soms echt een kolossale feel, iets wat een knappe prestatie is voor een side-scroller.

Az Inside című különleges platformjáték is jön Switch-re
De spelwereld van Inside is niet alleen prachtig maar kan ook knap vijandig en beangstigend zijn. Het is een wrede en duistere plek waar je veelal op je hoede bent, want gevaar loert echt om iedere hoek. Er zijn veel verschillende manieren om te sterven in de wereld van Inside, en sterven dat zal je! Want de hindernissen die je gaande weg moet nemen vragen naast het nodige denkwerk (sommige puzzels zijn ronduit pittig, heerlijk!) ook de nodige onbedoelde opoffering. De oplossingsstrategieën bij veel obstakels waren voor mij niet meteen duidelijk, dus legde ik meer dan eens onverwacht het loodje door toedoen van een verkeerde keuze. Dit is echter niet vervelend gezien je vaak direct mag herkansen en jij als het goed is leert van je fouten. Als het goed is…

Hoewel de game heel wat subtiele en rustieke momenten kent (het gevoel van kilte, stilte, vervreemding van de spelwereld en eenzaamheid is groot in deze titel), kent het ook tal van stress-momenten waarbij je weinig tijd van nadenken hebt en de adrenaline door je lijf giert. Het is op dit soort momenten prachtig om te ervaren hoe jouw eigen instinct soms echt belabberde keuzes maakt en het hoofdpersonage een vreselijke dood instuurt. Hou er wat dat betreft dan ook rekening mee dat deze titel soms best ‘fucked up’ kan zijn, want het speelbare personage komt meer dan eens behoorlijk gruwelijk aan zijn eind. Hier moet je wel een beetje tegen kunnen.

Al met al is Inside écht zo’n game die je bijblijft vanwege alle bijzondere belevenissen. Van die gebeurtenissen die je de rest van je leven terug laten keren naar een spel. Daarbij zet Inside je (buiten de puzzels om) flink aan het denken : ‘waar gaat deze game eigenlijk over?’. Het laat namelijk heel veel over aan de interpretatie, en volgens mij zijn er meerdere kloppende theorieën te bedenken die de inhoud van Inside zouden kunnen verklaren. Ik kan ervan genieten wanneer een game dit voor elkaar weet te krijgen. Hou je echter niet zo van ‘vaag’ symbolisme, dan zal deze game waarschijnlijk niet de impact op je hebben die het op mij heeft gehad. Ik kon het verlangen om de game nogmaals te doorlopen en ditmaal wat meer te letten op de details in ieder geval niet weerstaan. Dat zegt wat. 

Inside Steam Key GLOBAL kopen | ENEBA

Ben je niet zo’n diepzinnige denker of heb je deze behoefte niet, dan is Inside alsnog een prachtige en behapbare side-scroller welke barst van de toffe puzzels en obstakels die je echt even aan het denken zetten. Vond je Limbo tof, dan is deze game helemaal binnen jouw straatje. Daarbij speelt Inside echt heerlijk weg en kent het een relatief simplistische besturing (2 knoppen en een stick). Het is dus een prima ‘pick-up & play’ titel, de vraag is alleen ‘zet je door of haak je af?’. 

Performance:

De game speelde als een zonnetje op de Switch, zowel docked als in handheld. Nergens heb ik frame-drops ervaren en visueel lijkt de game niet ingeleverd te hebben. Het enige puntje van kritiek dat ik heb is wellicht de resolutie. Niet dat de game blurry oogt, maar iets zegt mij dat het allemaal een stukje scherper had gekund. Maar dit is echt voortplanten met kleine insecten.

Spelen wanneer je…
+ Limbo kunt waarderen.
+ houdt van uitdagende obstakels/puzzels.
+ geniet van bijzondere en unieke ervaringen.
+ kunt genieten van het audio-visuele aspect van games.
+ aan het denken gezet wil worden (geniet van filosoferen).
+ een kort maar krachtige game zoekt.

Niet spelen wanneer je…
– niet houdt van lugubere zaken in games
– een hekel aan puzzelen of uitvogelen van probleemsituaties hebt (snel opgeeft als je ‘vast zit’).
– moeite hebt met ‘trail and error’ gameplay (dus fouten maken om ervan te leren)
– niet van stressvolle en hectische gameplay houdt.
– niet houdt van symbolisme of vage vertellingen in games (mits je hier zwaar aan tilt)
– geen fan bent van side-scrollers.

INSIDE voor PC | Origin

Eincijfer + korte onderbouwing:

9-

Inside was voor mij een verrassing. Waar Limbo al een prettige en onvergetelijke ervaring was, moet ik zeggen dat Inside dit naar een nieuw niveau tilt. Het voelt groots, zet je aan het denken (tijdens en na het spelen), daagt je uit, choqueert en laat je genieten van het visuele aspect. Al met al is deze game een uniek stukje software dat ik niet had willen missen. Sterker nog, dit wordt er nog wel eentje waar ik nog vaak naar terugkeren zal!

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.3/5 volgens 6 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
13 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Luigi1985
8 maanden geleden

Goede en duidelijke review. Ik heb denk ik al een keer of vijftien deze game aangeklikt in de Switch E-shop en toch gedacht: nehhh, maar nu is mijn nieuwsgierigheid toch weer gewekt.

Misschien een keer als ik niks te doen heb, maar ik heb eerst Death’s Door op mijn lijstje staan voor wanneer ik uitgeklungeld ben met Tetris Effect.

Ik vind overigens een donkere/duistere speelwereld wel wat hebben soms.

Limbo heb ik nog op mijn computer staan, maar nooit ECHT gespeeld.

Laatst bewerkt 8 maanden geleden door Luigi1985
Rainking
8 maanden geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Zei daar iemand Death’s Door!!!???

Luigi1985
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rainking

ja die liek Mien wel leeuhk

TomKauw
8 maanden geleden

Leuke review, zo! En inderdaad, Inside is een lastige om pakkend uit te leggen aan buitenstaanders. Niet iedereen loopt warm voor een lange avond obscure puzzels in het duister.

Mijn hoofd zat in een vrij rare space toen ik door Inside knalde, waardoor de hele ervaring blij vlagen extra confronterend (en soms een tikje emotioneel) kon zijn. Maar goed, ook los daarvan: deze game blijft je bij. Zeker met dat absoluut bizarre slotstuk.

SamuraiPizzaCat
8 maanden geleden

Mooie review. Ik heb Limbo uitgespeeld en vond ik ook leuk. Inside kon me toch minder bekoren en heb ik na een uurtje opzij gelegd. Misschien was ik er ff klaar mee met dat type game. Zal Inside nog eens een kans geven

RuanMoleman
8 maanden geleden

Mooie game inderdaad. Heb m grotendeels geepeeld bij een kameraad op een avond onder het genot van paar biertjes. De game kon vrij akelige en soms zelfs diepgaande momenten hebben. Toch wel knap dat ze het concept van Limbo hebben weten te vertalen naar een waardig spiritueel vervolg.

Rainking
8 maanden geleden

Ik heb eerlijk gezegd alleen de ‘wel en niet spelen’ argumenten even gelezen. Deze wil ik namelijk nog eens een keertje spelen, maar dan wil ik er wel zo blind mogelijk in gaan. Ik heb de demo ooit eens gespeeld, maar niet volledig. Dat zag er al wel tof uit. Ik had toen al een klein beetje ervaring met Limbo. Ik had al vaker gehoord dat dit best een bizar spel is, dus dat wil ik dan liever een keer zelf ervaren met zo min mogelijk informatie. Maar dat is wel een heel mooi cijfer.

Column: Waarom nu altijd een open wereld?

Dit zijn de winnaars van The Game Awards 2021