Geoblocking houdt in dat bedrijven producten buiten bepaalde regio’s beperken of blokkeren. Volgens de Europese Commissie gaat het om zo’n honderd pc-games die buiten bepaalde landen buiten in Europese Unie niet geactiveerd en gespeeld kunnen worden: Tsjechië, Polen, Hongarije Roemenië, Estland, Letland en Litouwen.
Daarmee voorkomen uitgevers dat pc-games in andere landen voor lagere prijzen worden aangeschaft. Dat is tegen de regels van de Digital Single Market in de Europese Unie.
In onderstaande tabel is een overzicht van de desbetreffende uitgevers te zien. Bandai Namco (334.00 euro), Capcom (396.000 euro), Focus Home Interactive (2.888.000 euro), Koch Media (977.000), Zenimax (1.664.000) en Valve (ruim 1,6 miljoen euro) krijgen een boete.
Het is niet de eerste keer dat de Europese Commissie geoblocking aankaart. In 2017 vroeg het Valve te stoppen met het beperken van de geldigheid van games, waarop het bedrijf antwoordde dat het om ‘slechts een klein aantal games’ ging.