in , ,

Flight Simulator in Virtual Reality: De weg naar de ultieme mijlpaal in simulatie games

Mijn eerste ervaring met Flight Simulator was bijna 30 jaar geleden. Toen een vriendje vertelde dat zijn vader Flight Simulator op de pc had staan. De slogan van flight simulator was destijds “As real as it gets”. In 2020 kwam de nieuwste Flight Simulator 2020 uit. Ik zag op Gamer.nl de review . Het spel werd beoordeeld met een 9. Wat baanbrekend was, was dat het mogelijk was over de hele wereld te vliegen. Doordat de hele wereld in kaart werd gebracht en nagebootst.

Maar ik bedacht me dat de echte droom zou zijn om dit spel in virtual reality te draaien in plaats van op een plat scherm. Ik had destijds al VR op de PlayStation. En VR voelt als de ultieme beleving. Het ene spel leent zich er natuurlijk beter voor dan het andere. En flight simulator wellicht beter dan elk ander spel. De droom om eindeloos rond te vliegen in een virtuele wereld.
In eerste instantie had Microsoft helemaal geen plannen om Flight Simulator uit te brengen in VR. Maar ik was duidelijk niet de enige die droomde van flight simulator in virtual reality en dus werd Microsoft bestookt met verzoeken van fans om een virtual reality versie uit te brengen. En ja, uiteindelijk beloofde Microsoft met een VR update te komen.

Deze ontwikkelingen waren voor mij aanleiding om mijzelf een doel te stellen. Namelijk een nieuwe pc en VR headset aan te schaffen om Flight Simulator in virtual reality te beleven. De maanden voor december 2020 stonden voor mij dan ook in het teken om een pc samen te stellen die krachtig genoeg was voor flight simulator. Dan begin je met benchmarks te bekijken op internet en blijkt de gewone versie van flight simulator (dus niet eens de VR versie) zelfs met de best verkrijgbare hardware niet verder te komen dan 38 fps op de maximale grafische instellingen. Voor goede virtual reality wordt over het algemeen 90 fps aanbevolen. Of 72 fps als ondergrens.
Ik kreeg er een hard hoofd in dat de VR-versie van flight simulator het aan zou kunnen, maar ik wachtte het af. Op 23 december 2020 was het dan zover. Flight Simulator verscheen in VR. Direct allerlei reviews op internet gezocht. Al snel verschenen er fimpjes op youtube. De ervaring bleek adembenemend, maar ook vol bugs te zitten en de framerate haperde rampzalig. Er werd gezegd dat het lastig was om langer dan 10 minuten te spelen zonder te moeten overgeven. Als gevolg van de stutteringen. De droom leek uit elkaar te spatten. Deze ultieme simulatie ging de grenzen van de nieuwste en beste hardware blijkbaar te boven. Zelfs een splinternieuwe en peperdure RTX3090 trok het niet. Maar er was toch nog hoop. Microsoft beloofde met een patch te komen met optimalisaties om de framerate te verhogen. Lang bleef het stil. De update kwam voorlopig niet. 

Ondertussen kocht ik toch maar een pc en een VR-headset. Niet meer puur  voor flight simulator. Maar vooral voor andere zaken. De eerste maanden verkende ik vooral de mogelijkheden van Quest 2 als standalone headset. En de pc gebruikte ik de eerste tijd alleen voor spellen op een plat scherm. Waarbij ik ook flight simulator uitprobeerde op een plat scherm. In eerste instantie vielen de graphics mij een beetje tegen. Maar dit bleek met de instellingen te maken te hebben. In de instellingen moet namelijk ingesteld worden dat flight simulator fotogrammetrie toepast. Door real time satelliet kaarten van BING maps van internet te halen om de graphics te perfectioneren. Toen dat zo ingesteld was, was wel duidelijk dat dit spel de beste graphics heeft die ik ooit gezien heb op een pc. In een reis naar Amerika heb ik ooit echt met een helikopter door de Grand Canyon gevlogen. Na activering van fotogrammetrie kwam de virtuele ervaring daar behoorlijk dicht bij in de buurt.

Maar dit waren ervaringen op een plat scherm. De ultieme droom bleef toch vliegen in virtual reality. En in juli 2020 kwam uiteindelijk Microsofts lang verwachte optimalisatie update uit. Deze beloofde de framerates bijna te verdubbelen. En dan zou flight simulator in VR daadwerkelijk binnen de mogelijkheden komen van mijn nieuwe PC. Ik koppelde de Quest 2 headset aan de PC en probeerde het. Ik had me geestelijk voorbereid op een hoop bugs en teleurstellingen. Maar tot mijn verbazing bleef dit beperkt tot een paar minor issues. Het spelde draaide goed. De ervaring van flight simulator in VR was verbluffend. Ik speelde anderhalf uur achter elkaar. Wat vrij lang is voor een VR sessie. Maar ik werd niet misselijk.

Ik nam na anderhalf uur toch maar even pauze . Toen ik weer de kamer binnenkwam overviel me een warme windvlaag toen ik de deur opende. Dit kwam echt niet vanuit de centrale verwarming ofzo. Nee dit was echt de warmte die kwam vanuit de PC. Zelfs een 2300 euro kostende high-end gaming PC met een RTX3080 moet op de absolute grenzen van zijn kunnen presteren om dit mogelijk te maken. Let wel, Flight simulator VR bevindt zich op de uiterste grenzen van de technische mogelijkheden van de allerbeste computer hardware.

Vanaf dat moment kwam de droom uit. Op elk moment dat je er zin in hebt kun je virtueel naar elke plek op aarde. Met totale vrijheid. Er zijn veel open wereld spellen zoals Far Cry of Skyrim. Enkele open wereld spellen zoals Skyrim zijn ook in VR speelbaar. Maar dit is “open wereld VR” van een hele andere orde. Dit is geen fictieve speelwereld met de omvang van een eiland of een kleine provincie. Nee, dit is de volledige echte wereld nagemaakt met sattelietkaarten en fotogrammetrie.
Ik maakte weer een vlucht door de Grand Canyon. En de ervaring was iets op sprakeloos van te worden. Het kwam werkelijk dicht in de buurt van de ervaring die ik had toen ik in 2013 in een echte helicopter door de Grand Canyon vloog.

Tijdens het vliegen raak je soms overbluft. Je vliegt bijvoorbeeld boven Arizona een donkere wolk binnen met je vliegtuig. Het zicht wordt slechter. Je eerste reactie is “Oh leuk gemaakt dat ook het weer soms verandert”. Maar dan ga je er beter over nadenken en bedenk je je dat op deze plek op dit moment di het echte weer is op deze plek in Arizona! Want het is ongelooflijk maar waar: het weer in flight simulator wordt continu geactualiseerd gebaseerd met real-time weersinformatie die via het internet wordt binnengehaald en waarop het weer in het spel aangepast wordt.
Een dag later een vlucht in San Fransisco. Je vliegt rond en geniet van het uitzicht. Opeens zie je een ander vliegtuig langsvliegen. Mar wat vliegt dat vliegtuig laag! Je kijkt er naar. Gaat die neerstorten? Eerste reactie is “Ach het is maar spelletje toch”. Dan denk je er langer over na. “Oh nee dit is niet zomaar een spelletje”, want de vliegtuigen die je tegenkomt zijn gebaseerd op real-time inormatie van echt bestaande vliegtuigen. Met andere woorden als dit steeds lager vliegende vliegtuig neerstort dan ben ik geen getuige van een incident in een computerspel, maar van een echte vliegtuigcrash in San Fransisco waarover het nieuws zo dadelijk op CNN verschijnt! Ik blijf het vliegtuig volgen. Het vliegtuig vliegt gaat lager en lager. En dan kijk ik met met mijn headset naar rechts en zie ik langzaam aan mijn rechterzijde een vliegveld verschijnen dat ik nog niet had opgemerkt. Het vliegtuig verlies ik even uit het oog. Daarna zie ik de schaduw van het vliegtuig verschijnen op de landingsbaan. Even later landt het vliegtuig op San Fransisco International Airport. Dus geen getuige van een vliegtuigcrash in de echte wereld. Maar wel getuige van een echt bestaand vliegtuig dat op dit moment geland is op dit vliegveld!

De ervaring was grandioos. Maar toch was er nog één minpunt. het beeld was vrij wazig. Ik ging ervan uit dat dit te maken had met VR en dat hier weinig aan te doen was. Kort daarna verschenen er echter artikelen op internet van een V33 update voor de Quest 2. Deze ondersteunde Link Sharpening. Op internet werd gesproken over spectaculaire verbeteringen in beeldkwaliteit. Ik installeerde V33 zowel op de headset als op de PC en probeerde het uit. En ja hoor, de verbetering was enorm. Daarna was het beeld scherp.
En dan begin je je te realiseren dat dit toch wel een ongelooflijke mijlpaal is. Dan denk je terug aan hoe je als jongetje van 6 jaar Test Drive speelde. En dan je realiseert de gigantische sprongen voorwaarts die er zijn gemaakt in games de afgelopen 30 jaar.

Ja het heeft ook wel wat gekost. In totaal zo’n 3000 euro (2300 voor de PC, 450 voor de Quest 2 256GB en nog enkele honderden euro’s voor accessoires). Maar dan heb je ook wat. Je kunt elke dag na het werk op een virtuele vakantie. De ene avond vlieg je over Amsterdam, de avond erna over de Himalaya. Het was een moeizame weg: de weg van flight simulator naar VR. Maar de droom is uitgekomen. Er is een nieuwe mijlpaal bereikt. Dit is de ultieme mijlpaal in simulatie games.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 7 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
5 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SamuraiPizzaCat
19 dagen geleden

Krijg gelijk zin om te vliegen :p Kun je nagaan dat VR nog in de kinderschoenen staat en wat ons dus nog te wachten staat.

MonsterCrab
18 dagen geleden

Mooi verhaal lightyears. 🙂 Erg herkenbaar ook, dat gevoel van verwondering met virtual reality. Ik heb een Quest 1 liggen en een redelijke pc tot mijn beschikking. Ik ga maar eens een keer knutselen, want eigenlijk is die wel de ultieme droom voor een beetje vr-liefhebber. Is het erg lastig om voor elkaar te krijgen?

slayer1slayer
slayer1slayer
18 dagen geleden

Wat een geweldig geschreven stuk!

Don Carpaccio
Don Carpaccio
16 dagen geleden

Zoals slayer1slayer al zei: geweldig leuk artikel.
Tof dat dit soort games dankzij de community wat meer aandacht krijgt.
Top!

Choo Choo Charles is Thomas de Trein met brandstof voor nachtmerries

Algemeen Topic: Switch OLED en Metroid Dread