in

Gaat het nog wat worden met cloud gaming?


Cloud gaming, en dan in het specifiek de bekendste vorm ‘video streaming’, houdt grofweg in dat je games streamt op een apparaat, zonder dat er ook echt een bestand op je apparaat hoeft te staan. De server van het bedrijf dat de cloud-dienst aanbiedt speelt als het ware de game af, en jij krijgt de beelden gestreamd alsof je bijvoorbeeld Netflix kijkt. Jouw input, met een controller of een ander apparaat, wordt razendsnel via je internetverbinding naar die server gestuurd en het resultaat verschijnt weer op jouw scherm – zo kun je in de cloud gamen. Je kunt hierdoor met een niet extreem krachtige machine toch genieten van grafisch prachtige games: de server wordt nu belast in plaats van jouw hardware. Maar cloud gaming is meer, waardoor het als concept nog steeds wat vaag blijft.

Cloud gaming

Je gamet bijvoorbeeld ook in de cloud als jij op je mobiel een game speelt tegen een andere gamer op een mobiel. En de games die digitaal worden aangeboden in bijvoorbeeld de PlayStation Store staan ook in de cloud opgeslagen. In het verlengde daarvan kun je nu ook games digitaal huren of ze als onderdeel van een abonnement spelen, zoals met Xbox Game Pass en PlayStation Now. Bij PlayStation Now kun je ervoor kiezen games te streamen zoals hierboven beschreven, maar het gros moet je eerst downloaden.

Bij Xbox Game Pass en PlayStation Now is dat streamen niet vanzelfsprekend. Je hebt als lid van die diensten toegang tot een bibliotheek waaruit je games kunt downloaden. Dat zijn echter geen games die dan van jou worden: je hebt ze als het ware geleend alsof het om een bibliotheekboek gaat. Er zit zelfs een soort houdbaarheidsdatum aan de games vast, als de titel uit de bibliotheek van PlayStation Now of Xbox Game Pass verdwijnt, dan wordt het bestand op je console namelijk onbruikbaar.

Cloud gaming

Niet downloaden, maar streamen

Wil je geen bestanden downloaden, maar echt streamen vanuit de cloud, dan kun je bijvoorbeeld kijken naar Nvidia Shield met Geforce Now. Games worden in een server of op een (spel)computer in jouw huis gerenderd en elk frame wordt gecodeerd, waarvan het resultaat dan naar je Shield wordt verzonden. Zo werkt bijvoorbeeld de Steam Machine lokaal ook, evenals de Xbox in combinatie met Windows 10, zodat je een Xbox-game naar je pc kunt streamen.

Het jammere is dat beelden in de meeste gevallen worden gecomprimeerd, waardoor de beeldkwaliteit niet optimaal is. Bovendien moet jouw input een reis afleggen voor het doorkomt. Als je een game op je console of pc hebt staan en je op een knop drukt, dan is response lokaal natuurlijk veel sneller dan als die via het internet nog naar de cloud en weer terug naar je scherm moet. Volgens een test van Eurogamers Digital Foundry daarentegen niet enorm. Bijvoorbeeld Heavy Rain deed over het renderen van een frame 110 milliseconde als de game lokaal was opgeslagen en gestreamd had hij 188 milliseconde nodig.

Heavy Rain

Het begin van Cloud gaming

Cloud gaming begon al in 2000, toen G-cluster op E3 een demonstratie gaf van cloud gamen via Wi-Fi naar handhelds. OnLive ging vervolgens in maart 2010 online en dat werd een van de eerste grotere partijen in de cloud gaming-markt. Sinds Sony het kocht in 2015 zijn de servers echter offline gegaan. G-cluster heeft ook nog van zich laten horen na die demonstratie op E3: in november 2015 ging er een dienst online op IPTV in Frankrijk, dat wordt ondersteund door G-cluster. Uiteindelijk zijn de grote consolemakers der aarde er ook mee aan de slag gegaan, met als resultaat de eerder genoemde PlayStation Now en Xbox Game Pass.

Consoles

Eén console

In de toekomst kan cloud gaming een stap verder gaan, tot op het punt dat het consoles fundamenteel kan veranderen. Waarom zou je bijvoorbeeld meerdere consoles hebben, als je straks alle games kunt streamen? Je hebt niet een console nodig met veel opslag, je hoeft immers geen games meer te installeren op je console en hoeft niet bakken rekenkracht te hebben, dus de console kan technisch gezien een licht en compact apparaat zijn. De servers worden dan gebruikt om de game uiteindelijk af te spelen, en jij krijgt het op je scherm.

Het enige dat essentieel is, is dat je constant internetverbinding hebt. Dat is in Nederland, wat een van de best bekabelde landen ter wereld is, best te realiseren, maar elders in de wereld wordt dat al moeilijker. En we hebben in Nederland ook niet altijd even perfect internet: getuige de haperingen die iedereen weleens op Netflix ervaart. Op hoge kwaliteit kan een gestreamde game best veel bandbreedte kosten, wat betekent dat de hoeveelheid data over je verbinding zoveel wordt, dat die het niet aankan en je game gaat haperen. 1080p/60fps kan al veel bandbreedte eisen, laat staan als je 4K of in virtual reality wilt spelen.

Xbox Game Pass

Er broeit van alles

Maar goed, hoewel er voor diensten zoals Microsoft Game Pass en PlayStation Now al een flink publiek is, lijken de andere streamingdiensten wat meer tijd nodig te hebben om mainstream te worden. Steam Machine werd in 2016, ruim een half jaar nadat het was verschenen, al doodverklaard door website Ars Technica, met slechts een half miljoen verkochte exemplaren. Nu zijn we een paar jaar verder, en is er meer kans van slagen?

Op E3 dit jaar hebben we gezien dat er wel degelijk een strijd gaande is tussen grote gameontwikkelaars en consolemakers. Er broeit van alles bij zowel bekende gamegiganten als bedrijven die hun sporen in de gamewereld nog moeten verdienen. Het is nog veel te vroeg om te zeggen of en wanneer cloud gaming groter wordt dan het ouderwets aanschaffen van volledige games, of dat nu fysiek of digitaal is. Laat staan dat we al kunnen zeggen wie van al die hongerige bedrijven er straks met het publiek vandoor gaat.

Cloud gaming

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Assassin’s Creed Odyssey haalt nieuw spelersrecord op Steam

Fysieke bundel Fortnite Battle Royale komt naar de winkel