in , ,

Game Boy Advance mod: IPS beeldscherm

Korte geschiedenisles

Na het succes van de Game Boy was Nintendo vastberaden om door te gaan met het ontwikkelen van handheld consoles. We gingen van een Dot Matrix display die op 160×144 pixels (wel 60fps overigens!) draaide, naar een 160×144 pixels kleuren TFT scherm in de Game Boy Color die in 1998 het daglicht zag. Maar we hadden nog geen backlight. Backlight zorgt ervoor dat je zonder andere lichtbron toch je scherm kunt zien. Met zowel de Game Boy als de Game Boy Color moest je altijd een lichtbron in de buurt hebben. De zon, of een lamp bijvoorbeeld.

En toen was daar in 2001: De Game Boy Advance. Wat een handheld was dat. Een 32-bit computer met een 2.9 inch 240×160 60fps LCD scherm! Maar er was 1 nadeel t.o.v. de concurrentie. Nog steeds geen verlicht beeldscherm. Waar de Sega Game Gear en de Atari Lynx dit al wel hadden.

Uiteindelijk kwam het antwoord van Nintendo in 2003 met de Game Boy Advance SP, met een clamshell formfactor. De Gameboy Advance SP was uitgerust met een frontlight display.  Uiteindelijk is er nog een revisie geweest. De Game Boy SP had codenaam: AGS-001. Uiteindelijk kwam er een AGS-101 model uit. En dit was het eerste model die een zogenaamde backlight had.

Uiteindelijk kwam daar nog de Game boy Micro als opvolger en toen gingen we over naar de DS-series.

De Game Boy family

Waarom gebruik je niet gewoon een Game Boy SP?

Dat kan natuurlijk. De Game Boy SP heeft verlichting en kan gewoon alle Game Boy Advance en Game Boy classsic games spelen. Maar de formfactor is voor mij niet ideaal. Hij is te klein voor mij. Daarnaast is de frontlight van de AGS-001 niet erg mooi. De AGS-101 is al een stuk beter. Maar dit model is erg gewild bij verzamelaars en bijna niet meer voor een normale prijs te koop.  

De landscape formfactor van de GBA is voor mij perfect. De modding scene is zeer actief en de console leent zich goed voor mensen die het leuk vinden om te modden en nog niet zoveel ervaring hebben.

Voordelen IPS scherm:

IPS schermen zijn erg scherp en hebben een groot kleurbereik. Met de mod die ik straks kort ga uitleggen is er ook de mogelijkheid om de brightnesss aan te passen. Hierdoor kun je in vol zonlicht nog steeds goed gamen.

Voordeel van deze IPS mod is dat je de Game Boy Advance echt naar een hoger niveau tilt. De console wordt ineens een genot om op te spelen en je hebt gelijk zin om de hele library aan games weer eens te spelen. Want daar zitten een aantal parels tussen.

De mod:

Haal een oude Game Boy Advance uit elkaar. In mijn geval heb ik ook een nieuwe shell gekocht. De oude heb ik dus niet meer nodig. Ik haal dus alleen de PCB (moederboard) uit de oude Advance. Dat is het enige dat ik nodig heb.

Het IPS scherm:

In deze mod gebruiken we een FunnyPlaying IPS v2 scherm. Deze wordt geleverd in een mooi beschermdoosje, met een glazen display lens, connector cable, tape, stroomdraadjes en stukjes plastic om het scherm op zijn plek te houden.

Scherm plaatsen:

Pak de voorkant van je behuizing, plak het dubbelzijdige tape dat je bij het scherm hebt gekregen aan de binnenkant van de behuizing. Haal de beschermfolie van je IPS scherm en plak het scherm op zijn plek. In dit geval tegen de rechterkant aan. Aan de linkerkant gaat een stukje plastic dat precies past en het scherm op zijn plek houdt. Onder het scherm plak je het andere stukje plastic. Je scherm zit nu op zijn plek.

Heb je geen custom shell dan zul je wat plastic weg moeten snijden uit je behuizing om ruimte te maken voor het scherm.

Connector aansluiten:

Plak de connector cable met dubbelzijdig tape aan de achterkant van je scherm zoals op de foto. Sluit hem aan.

Glazen lens plaatsen:

Draai de behuizing om en plak de glazen display lens aan de voorkant van je behuizing. Zorg ervoor dat je nergens vette vingers hebt en dat alles tof en vuil weg is.

Plaats de lens

Brightness controls aansluiten:

Dit is optioneel maar wel handig. Je hebt 3 stroomdraadjes bij je scherm gekregen. Soldeer die aan de L, R, en SEL puntjes die op je connector cable zitten. Pak de PCB van je advance en soldeer de draadjes L + R op de puntjes bij de L en R triggers zoals op de foto “plaats PCB” is te zien. Draai je PCB om en soldeer het SEL draadje aan de linkerkant op het TP2 punt. Die TP2 staat geschreven in het klein op je PCB. Dit wijst zich vanzelf, even goed kijken.

Je hebt nu je PCB en je scherm voor je liggen en de draadjes zitten vast. Nu kunnen we de boel dicht gaan maken.

Afronden:

Plaats de rubberen dopjes van je controls terug in je behuizing en plaats de PCB weer op zijn plek. Schroef links en rechts de 2 schroefjes goed vast zodat je PCB goed vast zit aan je behuizing. Controleer even of je buttons goed zitten door er op te drukken. En sluit de connector kabel aan de bovenkant aan op je PCB.

Plaats de achterkant weer op je Game Boy en pak 2 batterijen. Even testen of alles werkt. Werkt het niet, haal alles weer los en controlleer of je alles goed hebt aangesloten. Werkt hij wel, dan kun je nu de L+R triggers terugplaatsen en de zijkantjes. Let ook op of de aan en uit knop goed zit. Schroef de boel dicht. En je bent klaar!

Als alles klaar is ben je in het bezit van een prachtig apparaat waar je veel uur plezier aan zal beleven!

MArio Kart Super Circuit
Metroid Zero Mission

Heb je vragen of wil je tips. Leave a comment!

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
2 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
BadassBoris
3 maanden geleden

Wederom een interressant en goed te lezen stukje member content meneer/mevrouw Cat.
Bedankt hiervoor, wat ik me wel afvraag hoeveel mensen hier op deze site nu echt de skills hebben om je creaties na te bouwen!!
Groet een fan.

Call of Duty: Modern Warfare krijgt drie nieuwe maps

Bonuslevel LIVE podcast vanavond