in

Games waar de besturing nooit klikte

We hebben er allemaal weleens last van gehad, je bent lekker aan het gaan in je game, enemies aan het killen en loot aan het verzamelen. Tot je ineens dat verdomde item niet van de grond opgepakt krijgt.. sta je net in de verkeerde hoek? te ver weg? te dicht bij? Je spamt op de desbetreffende knop om het item op te pakken maar er gebeurt helemaal niks.. Na een halve minuut op je plaats te hebben staan wiebelen belandt het ding dan eindelijk in je inventory.

Een game waarbij dit probleem bij mij regelmatig de kop op kwam steken is The Witcher III. Het is zelfs een van de redenen waarom ik de game nooit heb uitgespeeld. Ik vond het verhaal en de wereld geweldig maar de besturing klikte gewoon niet voor mij. De manier waarop Geralt door de wereld beweegt voelde heel ongecontroleerd en ook de combat deed het hem niet voor mij.

Red Dead Redemption 2 staat ook bij velen bekend als een game waarvan de besturing niet altijd even lekker werkt. Het looten van enemies en kistjes gaat traag, Arthur neemt lekker z’n tijd om te checken of ie wel alles heeft meegegrist. Ook het cover systeem (in Rockstar Games) werkt naar mijn ervaring niet altijd lekker mee. Soms blijf je in zo’n hoekje plakken of pakt je character juist de verkeerde zijde van je cover, waardoor je alsnog in het open staat.

Een game die voor mij wel altijd lekker aanvoelt is Dark Souls 3, dit geldt eigenlijk ook voor de andere games uit de Souls-serie maar in het bijzonder voor deze titel. Na Bloodborne zijn de FromSoftware-games een stuk vrijer geworden op het gebied van movement. Dark Souls 3 heeft wat van deze bewegingsvrijheid overgenomen maar je voelt je nog net een beetje het gewicht van je bepantsering terug in de besturing. Wat ook een rol speelt is dat je personage direct reageert op de beweging die je maakt in plaats van deze door middel van animaties in elkaar over te laten vloeien (wat natuurlijk ten koste gaat van de responsiviteit maar wel realistischer oogt). Ik heb dan ook het idee dat westerse studio’s over het algemeen meer voor realisme gaan en japanse developers gameplay vaker vooropstellen.

Ondervinden jullie wel eens problemen met de besturing in een game? Hoe ga je hiermee om? Welke games hebben naar jullie mening juist de perfecte besturing?

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
4 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SamuraiPizzaCat
1 maand geleden

Ik herken je probleem wel, maar er schiet me nu niet echt een game te binnen waar ik me dit echt van herinner. Had toevallig wel laatst in Apex dat ik loot wilde oprapen maar dat het item geglitched was, en ik kon het niet oppakken. Terwijl ik hier driftig mee bezig was om het te proberen werd ik neergeknald :p

Kan me ook nog wel herinneren volgens mij was het Senua’s Hellblade, je moest een puzzel oplossen door vanuit een bepaalde hoek te kijken zodat je een patroon zag. En ik wist zeker dat ik goed stond maar hij wilde hem maar niet pakken. Ik op Youtube kijken en ik stond echt goed. Maar pas na 30x op en neer kijken en lopen en tweaken van mijn positie pakte hij hem pas. Dat vind ik wel echt broken gameplay.

PietS.
PietS.
1 maand geleden

Dit topic komt op exact de juiste tijd. Ik heb Alex Kidd in Miracle World DX gisteren binnen gekregen en alhoewel de game qua gameplay best prima is elkaar zit, verpesten de controls de game. Het lijkt net of de vloer in de hele game van ijs is, want je schuift van de ene naar de andere kant bij het kleinste tikje op de control stick en van de input delay word je ook echt niet vrolijk (dit geldt voor springen, slaan en lopen). Een precieze sprong maken is (bijna) niet mogelijk. Ik ben een doorgewinterde platformer liefhebber en ik hou van moeilijke uitdagingen, maar niet dit soort “moeilijke” uitdagingen…
Verder helpen de framedrops en onnauwkeurig hitboxes ook niet echt mee. Zo zonde!

Ik hoop dat Asha in Monster World niet ook lijdt aan bovenstaande probleem…

Laatst bewerkt 1 maand geleden door PietS.
Luigi1985
1 maand geleden

Tegenwoordig kom ik eigenlijk niet meer zoveel games tegen waarvan de besturing niet lekker werkt. Dat komt vooral, omdat ik wat kieskeuriger ben geworden vanwege de beperkte tijd die ik heb om te gamen.

Bayonetta heb ik een paar jaar terug voor de Switch gekocht en daar ergerde ik me wel rot aan de random Quick time events, maar verder was die besturing wel ok.

Een aantal jaren geleden speelde ik ook Sonic Mania. Vroeger was ik helemaal gek van Sonic, maar het viel me toen op dat de besturing eigenlijk helemaal niet zo lekker was. Dat was toen wel een lichte teleurstelling.

rpenning
rpenning
28 dagen geleden

Ik ben het helemaal eens met dit artikel. Red dead 2 is super clunky heeft mij echt heel lang geduurd voordat ik er aan gewend was.
En the Witcher net zo en degene die het heeft verzonnen een kaarsje aan te steken met dezelfde knop als dingen oppakken moet publiekelijk geëxecuteerd worden xd.

Update: Aliens: Fireteam verschijnt op 24 augustus

Starfield E3-trailer compleet uit in-engine beelden gemaakt