God of War review – Goddelijke wedergeboorte

In God of War is Kratos afgereisd naar de Noordse mythologie om zijn knagende verleden te vergeten en te leven als mens en als vader van de jonge Atreus. Na het tragische verlies van zijn tweede vrouw besluiten de Spartaan en de leergierige jongen haar laatste wens te vervullen: haar as verstrooien op de hoogste berg van het rijk Midgard. Hier begint een prachtige reis door oogstrelende mythologische omgevingen, langs Noordse goden en voorbij duizelingwekkende wezens.

Vader en zoon

Al vrij snel wordt duidelijk dat de band tussen de norse halfgod en de nieuwsgierige Atreus centraal staat. Kratos heeft moeite met zijn vaderschap en uit zijn bezorgdheid in een wringende hardheid naar de jongen. Toch zijn er momenten in de plot dat Atreus iets overkomt en de paniek in zijn ogen zichtbaar is, momenten die bewijzen hoe uitzonderlijk goed Santa Monica Kratos’ persoonlijkheid heeft neergezet. Niet alleen Atreus, maar ook Kratos maakt gedurende de game een bijzondere ontwikkeling mee die zijn visie verandert. God of War draait om vergiffenis, ouderschap en de vloek van het ‘zijn van een god’, en niet om een wraaktocht op specifieke goden. Sterker nog, de game blijft verder weg van de voor de hand liggende figuren dan gedacht en kiest een interessante antagonist die past binnen de thematiek van het verhaal.

Deze persoonlijke aanpak doet erg denken aan die van de Uncharted-serie, maar God of War ontstijgt elke soortgelijke game door alles weergaloos in beeld te brengen. Of het nu beeldvullende monsters zijn of juist dramatische dialogen tussen personages, de game blijft op een indrukwekkende manier spelen met de camera. God of War gaat vloeiend van de ene gebeurtenis over in de andere, zonder ook één beeldwisseling. Dankzij deze cinematografisch meesterlijke ‘truc’ is de game een aaneenschakeling van boeiende gesprekken, bloedstollende actie en bevredigende verkenningstochten. De game speelt als een denderende sneltrein en komt zonder een seconde te vervelen na ergens tussen de twintig en dertig uur tot stilstand.

Nieuw perspectief

Het feit dat de camera altijd bovenop Kratos en Atreus zit heeft ook gevolgen voor het vechtsysteem. Even waren we bang dat er weinig was overgebleven van het heerlijke gevoel van de voorgaande games, maar de gewichtige manier waarop je vijanden in de pan hakt overtuigt direct. Kratos combineert met gemak lichte en zware aanvallen met zijn Leviathan-bijl en is in staat om deze te werpen en weer terug te laten keren naar zijn hand. Elke rake klap voelt keihard en binnen een mum van tijd kom je in die heerlijke flow die de serie kenmerkt, maar dan met iets minder overzicht. Zo nu en dan word je in de hectiek van achteren geraakt door een scherp voorwerp, maar de game doet zijn best om je tijdig te waarschuwen. Er is bijvoorbeeld een speciale indicator, en Atreus en een net zo lugubere als hilarische andere compagnon schreeuwen het uit als er gevaar dreigt vanuit een onverwachte hoek.

Vader en zoon vechten heel wat af, en God of War weet alle knokpartijen op een zeer knappe manier interessant te houden. Kratos kan bijvoorbeeld een scala aan elementaire Runics instellen voor zijn lichte en zware aanvallen, die onwijs brute bewegingen mogelijk maken. Combo’s zijn middels xp nog verder uit te breiden in een skill tree voor de Leviathan-bijl, zijn blote vuisten en de allesvernietigende Spartan Rage. Halverwege introduceert de game zelfs nóg een nieuw element (waar we niets over kunnen zeggen), waardoor je actiever moet nadenken over vijanden die immuun zijn voor bepaalde elementen.

Dan is er nog Atreus, die zich nuttig maakt zonder dat hij in de weg loopt. Naast dat hij waarschuwingen geeft om het beperkte overzicht te compenseren verlamt hij vijanden met zijn pijlen, zodat Kratos ze kan pakken en ouderwets uit elkaar kan rijten. Voor bepaalde monsters is zijn pijlenvuur zelfs vereist, omdat ze de toch al wat oudere Kratos anders te snel af zijn. Al deze mechanieken bij elkaar maken de gevechten in God of War niet alleen heerlijk bruut, maar ook ontzettend gelaagd.

Hoekjes en gaatjes

Het vechten gaat gepaard met een sterk gevoel van progressie. Kratos’ uitrusting bepaalt zijn statistieken (strength, defense, luck, cooldown, runic en vitality) en geeft hem ook een ander uiterlijk. Elk onderdeel kan geüpgraded worden bij een van twee rivaliserende dwergen, door middel van grondstoffen die verspreid liggen over de wereld. Er is een groot aanbod aan tof uitziende pantserstukken om voor te sparen (en slechts een paar gedrochten), die op hun beurt weer verbeterd kunnen worden met enchantments. Het fijne is dat in ieder hoekje en gaatje wel een kist met spullen te vinden is, waarmee exploratie van de levels rijkelijk wordt beloond.

De omgevingen van de game ontdekken is een tijdrovende bezigheid, want de prachtige semi-open wereld van God of War is vele malen groter dan je denkt. Het hoofdverhaal brengt de protagonisten naar sneeuwlandschappen, zeeën, magische bossen en misschien wel andere werelden, waar zo nu en dan een zijmissie opduikt die bereikbaar is per boot. In deze activiteiten zit veel liefde en ze bieden nieuwe omgevingen met meer leuke puzzels die spelen met elementen en momentum. Ook zijn er tal van scrolls te verzamelen met mythen, geheime kamers met zeldzame spullen voor sterke uitrustingen, wezens die bevrijd dienen te worden en bikkelharde eindbazen. Ook op dit gebied maakt de game indruk en overtreft het de verwachtingen die je hebt van een ‘typische’ Sony-game.

Torenhoge verwachtingen

Het overtreffen van torenhoge verwachtingen lijkt synoniem te staan voor God of War. Alleen al de audiovisuele pracht van de game is ongeëvenaard op de PlayStation 4, laat staan de sfeer die gecreëerd wordt door de vele mythologisch accurate details en het betoverende koor op de achtergrond. Hoewel de game niet geheel de weg bewandelt die je verwacht, zuigt God of War je op en laat het je niet meer los. Vanaf het vredige begin tot aan het subtiele einde waren we geboeid door het verhaal van de nieuwe Kratos en Atreus. Een verhaal dat wat ons betreft nog niet hoeft te eindigen.

God of War verschijnt op 20 april voor PlayStation 4. Voor deze review is de game gespeeld op een PlayStation 4 Pro.