in ,

Hideo Kojima: gek of geniaal?

Er zijn weinig mensen zo controversieel in de game-industrie als Hideo Kojima. Jarenlang werkzaam bij Konami en geestelijk vader van het meesterlijke Metal Gear Solid.

Alhoewel ik persoonlijk niet zó lyrisch ben over de Metal Gear Solid serie als vele anderen, kan ik niet ontkennen dat alles aan deze serie gewoon klopt. Goede muziek, sfeer, interessante manieren om de speler uit te dagen, innovatieve kijk op gameplay en een complex maar zeer interessant verhaal. Het heeft zo’n beetje alles wat je als gamer wilt hebben als stealth en actie je genre is.

Nadat Kojima weg is gegaan bij Konami en zelf met de game Death Stranding op de proppen kwam heeft hij (volgens mij) veel mensen aan het twijfelen gebracht, waaronder ikzelf. De langverwachte game van Kojima was niet het gehoopte meesterwerk, maar een game met een bijzonder concept waar niet iedereen over te spreken was. De term “wandelsimulator” werd vaak gebruikt om de game te bestempelen als een interessant project, maar eentje die niet zo speelbaar is als men had gehoopt.

Ik als scepticus zou zeggen dat Kojima zijn beste tijd gehad heeft en MGS is waar hij heeft gepiekt, zou ik dan wel eens gelijk kunnen hebben? Of hebben we alleen het topje van zijn geniale brein gezien? Ben benieuwd naar jullie mening!

 

 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
35 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
LeegBlikjeWater
2 maanden geleden

Ik heb Metal Gear Solid nooit echt uitbundig gespeeld. Wel heb ik recent Death Stranding uitgespeeld en de platinum trophy gehaald met 71 uur speeltijd. Ik was weggeblazen. Ik ging er in wetende dat je pakketjes bezorgt en dat het veel lopen is.

Hoewel dat klopt is het wel meer dan alleen dat. Tussen de ontzettend goede cutscenes in het unieke en boeiende verhaal dat de game verteld, zit je inderdaad pakketjes te bezorgen, plekken te verbinden. Maar vooral het backtracken makkelijker maken; ziplines plaatsen, wegen en bruggen bouwen.

Je moet er zeker van houden. Ik denk dat ik hier niet trek in zou hebben als ik deze game een jaar geleden had gespeeld. Ik had op dit moment zin in een ander tempo, iets rustgevends (ofzo). De game bleek veel unieker te zijn dan ik dacht. Ik heb nog nooit zo’n game gespeeld en het was erg verfrissend om eens wat nieuws te spelen.

Ik ben momenteel bezig met een review voor hier over de game. Death Stranding is in principe een van de beste games die ik ooit gespeeld heb. Gek genoeg snap ik de ‘andere kant’ compleet. Ik keek een review van iemand die ontzettend negatief was over de gameplay en ik vond niet dat hij onzin uitkraamde. Je moet er gewoon van houden of zin in hebben, zo niet, dan ligt dat niet aan jou.

Dat gezegd te hebben na de game gespeeld te hebben en interviews van Kojima heb gekeken waarin hij de game nog dieper uitlegt, antwoord ik je vraag met: ik vind Kojima een geniaal.

Leuk en interessant artikel waarin ik de verdeeldheid interessant vind!

Michael-Raymond-Clayton
2 maanden geleden
Antwoord aan  LeegBlikjeWater

Ik kijk uit naar je recensie. Dit is typisch een game die zich leent voor een recensie ruim na de release date. Ik heb m niet gespeeld, heb ook een hekel aan arty farty walking simulators, maar ik laat me graag verrassen!

Erik07
Erik07
2 maanden geleden

Death Stranding is één van de meest unieke game-ervaringen die ik heb gehad. Er zijn weinig games die mij emotioneel opslokken. Ik heb het zelfs oprecht zwaar gehad toen ik een bepaald pakketje moest wegbrengen. Degenen die hem hebben gespeeld weten waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Ik zeg het niet gauw, maar als Kojima aan het roer staat: day one buy

rpenning
rpenning
2 maanden geleden

Ik zeg gek. Iedereen zei altijd geniaal en heb toen metal Gear 5 gespeeld en holy moly wat was dat een lachwekkend slecht spel zeg. En toen kwam death stranding wat ik ook gewoon een super vaag verhaal vond en dan nog maar niet te spreken over de gameplay. Het is leuk dat die beste man zijn rare dingen mag uitproberen en daar heb ik respect voor maar dat schrijfwerk is soms om te janken.

Silverwolf
2 maanden geleden
Antwoord aan  rpenning

Lachwekkend slecht? Sorry hoor, maar alleen al vanwege de gameplay verdient dat spel een dikke voldoende. Het is één grote (wellicht wat lege) speeltuin met ontzettend veel kleine details in story en gameplaymechanieken.

Dat bij veel mensen de story niet veel doet, dat zou ik best kunnen begrijpen…

coola
2 maanden geleden
Antwoord aan  Silverwolf

MGS5 is op 4 na de beste mgs game, vooral qua story maar dat de chapters qua gameplay zich snel herhalen stoort mij wel.

Over death Stranding en een vaag verhaal, das imho de kracht van Hideo Kojima. Ik snap het verhaal ook allleen het einde is nog steeds met mijn mind aan het fucken en dat is 100% een goed iets.

ja de gameplay is inderdaad pakketjes bezorgen, maar nee het is niet zo oppervlakkig als dat men denkt dat het is. De gameplay van Death Stranding is één van de diepgaanste van alle games die ik ooit gespeeld heb , het is niet simpel een pakketje van A naar B brengen nee elke missie is anders en dat komt door verschillende factoren.

Alleerst kan je niet zeggen oh ik neem dit pakketje mee en dit pakketje, nee je moet goed nadenken of dat je al die pakketjes wel mee kan nemen want je moet niet te zwaar en te hoog bepakt worden want dat komt je balans niet ten goede. Daarbij heb je toch ook ruimte nodig voor je wapens en gereedschap, neem je die niet mee dan ben je fucked. Nu kan je zeggen maar dan stop ik al die pakketjes en extra gereedschap toch op/in m’n voertuig? Ja dat kan je doen maar ook dan ben je acht van de tien keer fucked want er zijn heel vaak momenten dat je je voertuig en de lading die je niet op je rug kan dragen achter moet laten. En dan kom je bij het punt de pakketjes wegen bij elkaar 100 kilo, je kan 120 kilo maximaal dragen op je rug nu zit je dus met het dilemma dat je ook nog gereedschap wapens nodig hebt en je hebt ze toch echt beide nodig maar je moet één van de twee toch echt achter laten ergo je bent fucked. Nu komen we aan bij factor twee je weet nooit wat je onderweg kan tegengekomen, hoe goed je ook je ook je route gaat plannen BT’s kunnen elk moment opduiken en je leven zuur maken. Daarnaast heb ik heel vaak gehad dat ik dacht dat ik m’n route goed doordacht had, maar als nog kwam ik voor obstakels zoals kliffen en rivieren etc. te staan. Nee nogmaals deze game afdoen als een Walking simulator waar je enkel pakketjes moet bezorgen is echt de onderschatting van het decennium.

Erik07
Erik07
2 maanden geleden
Antwoord aan  coola

En wanneer je denkt dat je echt in de problemen zit zie je verderop een touw van een andere speler waardoor je toch weer verder kunt. Of wanneer je je “kabelbaan” linkt aan die van een andere speler zodat iedereen nog sneller door die besneeuwde bergen kan komen 🙂 I love it

Erik07
Erik07
2 maanden geleden
Antwoord aan  rpenning

Wauw, haha, ieder z’n mening. Wat vond je zo lachwekkend slecht aan MGSV?

rpenning
rpenning
2 maanden geleden
Antwoord aan  Erik07

Ik vond het verhaal zo lachwekkend slecht, in het begin bijv. Lig je in een ziekenhuis en komt een speciaal getraind team je vermoorden. Je ligt dan in een gang met 40 mensen allemaal dood en onder het bloed en kogelgaten dan komt dat team en schiet iedereen nog even een keer door het hoofd om zeker te zijn dat iedereen dood is. Maar dan schieten ze dus iedereen behalve jij en je vriend die overigens geen enkel spatje bloed of kogelgaten in zich hebben heel slecht!. En dan heb je die vliegende brandende gast die in een keer heel random aan komt zetten dan word je achtervolgd door een helicopter die dan word opgegeten door een brandende walvis like wtf
En de openwereld is ook super slecht het was helemaal niet zo open overal waren bergen waar je niet overheen kon en elk kamp had maar 1 of 2 ingangen dus die openwereld vrijheid was ook bullshit. En sommige kampen hadden wel 4 missies dus dan val je 4 keer hetzelfde kamp aan. Ik moet zeggen dit was ook de eerste metal Gear die ik ooit gespeeld heb en ook meteen de laatste spijt me zeer.
En voor iedereen die deze openwereld wel geweldig vond dan ga ik liever ghost Recon wildlands of breakpoint spelen die zijn veel beter in dat opzicht.

Erik07
Erik07
2 maanden geleden
Antwoord aan  rpenning

Het klinkt een beetje alsof je niet het eind van het verhaal hebt bereikt (of nouja, het soort-van-einde). Er is voor veel een (vind ik) toffe verklaring.

Vliegende brandende gast? Helikopter opgegeten door een brandende walvis? HELLYEAH die game wil ik 🙂

Over Ghost Recon gesproken, die eerste game was leuk, maar Breakpoint? Serieus? Zelfs de nieuwe teammates update kan die game niet redden.

Luigi1985
2 maanden geleden

Metal Gear Solid (de delen die ik heb gespeeld) vond ik super vet, maar verder kan de man me weinig interesseren.

Het is een typisch gevalletje hate it or love it lijkt het soms. Ik kan me de discussies over Death Stranding nog wel herinneren.

Kan er verder ook niet veel zinnigs over zeggen, want die game interesseerde mij simpelweg gewoon niet genoeg en heb het dus nooit geprobeerd.

Rainking
2 maanden geleden

Ik heb Death Stranding wel, maar ik ben er nog nooit echt goed voor gaan zitten. Wat ik gespeeld heb, vond ik gedeeltelijk erg gaaf en bizar, maar sommige stukjes stonden me dan weer tegen. Wat dat betreft zijn de meningen zo ongelofelijk uiteenlopend over dit spel. Ik wil het zeker nog een keer een eerlijke kans geven, want volgens mij is Hideo Kojima geen domme jongen. En ik kom er liever zelf achter dan dat ik me door de meningen van anderen laat leiden. Misschien ben ik ook wel om als ik een stuk verder ben.

Laatst bewerkt 2 maanden geleden door Rainking
coola
2 maanden geleden

Death Stranding is voor mij juist zijn beste game tot nu toe. Ik vond echt alles heerlijk aan die game. En ik denk echt nog bijna elke dag aan het verhaal van death Stranding.

Hideo Kojima is mijn ogen nog steeds de meest geniale game maker.

PietS.
PietS.
2 maanden geleden

Zwaar overrated. 1 succevolle IP bedacht en wordt geprezen als de heer. NEXT!

coola
2 maanden geleden
Antwoord aan  PietS.

Er zijn op deze wereld twee mensen die goddelijk of bijna goddelijk zijn, en dat zijn respectievelijk Bruce Campbell en Hideo Kojima

PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  coola

Niemand is ‘goddelijk’, maar als jij iemand ‘goddelijk’ wil noemen, omdat ie 1 goede IP bedacht heeft… Be my guest. 🙂

coola
2 maanden geleden
Antwoord aan  PietS.

Twee goede IP, mgs en tot nu toe zijn beste werk death stranding

PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  coola

Zelfs ALS je Death Stranding meetelt… Super karig en dus overrated.

Laatst bewerkt 2 maanden geleden door PietS.
rpenning
rpenning
2 maanden geleden
Antwoord aan  PietS.

Mee eens ik denk altijd van als een Ubisoft of een ea dit had gemaakt had iedereen het kut gevonden. Maar omdat het deze beste man is vinden ze het in een keer geweldig heel vreemd.

PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  rpenning

Precies dat!

Erik07
Erik07
2 maanden geleden
Antwoord aan  PietS.

Ik snap dit argument niet zo. Als EA of Ubisoft dit had gemaakt dan had de game er héél anders uitgezien.
Overigens is Kojima gewoon een gast die games maakt die bij sommige mensen in de smaak vallen en bij sommigen niet, ik ben het dus wel met je eens qua goddelijkheid (waar hebben we het over haha)

Overrated bestaat trouwens niet Piet. Je vind de game gewoon niet leuk.

Laatst bewerkt 2 maanden geleden door Erik07
PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  Erik07

Hij doelt erop dat als EA of Ubisoft een soortgelijke game had gemaakt. Natuurlijk niet exact dezelfde game, want dat kan niet.

‘Overrated’ bestaat wel degelijk. Weet je wat de definitie van overrated is? Iemand die 1 fatsoenlijke IP bedacht heeft, ‘goddelijk’ noemen. Zie de comments hierboven. 🙂

Laatst bewerkt 2 maanden geleden door PietS.
Erik07
Erik07
2 maanden geleden
Antwoord aan  PietS.

Iemand die 1 IP heeft bedacht goddelijk noemen is de definitie van overrated? Oke, ik geloof dat je de definitie van definitie niet begrijpt. Jammer dat het niet inhoudelijk over de game gaat.

PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  Erik07

Ik had wel verwacht dat je het zou begrijpen, maar helaas… De naam van het topic is: ‘Hideo Kojima: gek of geniaal?’ Daar reageer ik op.

Laatst bewerkt 2 maanden geleden door PietS.
coola
2 maanden geleden
Antwoord aan  coola

LOL minnetjes krijgen omdat ik terecht Kojima near Godly vind.

PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  coola

Lol. Nog meer minnetjes krijgen omdat ik Kojima terecht overrated vind.

coola
2 maanden geleden
Antwoord aan  PietS.

Hij is verre van overrated . Hij wordt door veel mensen zelfs zwaar underrated

PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  coola

Dat mag jij vinden. Zo zie je maar weer dat sommige mensen snel tevreden zijn.

coola
2 maanden geleden
Antwoord aan  PietS.

Wie is er snel tevreden? Ik niet in iedergeval

PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  coola

Dat mag je zelf invullen.

Erik07
Erik07
2 maanden geleden
Antwoord aan  PietS.

Jij bent niet de gezelligste op feestjes zo te zien.

PietS.
PietS.
2 maanden geleden
Antwoord aan  Erik07

Dat wil je niet weten… Dit weekend eindelijk weer lekker 2 dagen festivallen! Ik kan niet wachten!

Laatst bewerkt 2 maanden geleden door PietS.

Gameregisseur Assassin’s Creed Valhalla verlaat Ubisoft voor EA Motive

Elden Ring kreeg tijdens E3 meeste media-aandacht