in

Hoe techniek en gameplay samenkomen in Call of Duty: Modern Warfare


Wees gerust: Call of Duty: Modern Warfare gooit de speerpunt van de serie niet overboord. Knallen voelt dankzij de zestig frames per seconde nog steeds buitengewoon soepel, gevechten zijn regelmatig in een oogwenk voorbij en er is nog steeds ruimte voor pure fun. We zagen iemand drie vijfde van een team opblazen met een bizar geworpen granaat en vervolgens de laatste van twee meter afstand met een raketwerper.

call of duty modern warfare

Snelheid en terugslag

De game doet qua snelheid zelfs denken aan de eerste drie Modern Warfare-games, waarbij je weinig kogels nodig had om iemand neer te schieten. Volgens multiplayer design director Joe Cecot kan dat wel kan kloppen:

”Dat is best interessant. Het is altijd lastig om dit soort dingen direct met elkaar te vergelijken, want je hebt aspecten als vuursnelheid, terugslag en gevechtsafstanden die daarop van invloed zijn. Ik zou zeggen dat we rond de snelheid van Modern Warfare 2 zitten, waar de meeste wapens vier kogels nodig hebben voor een kill. In Modern Warfare is de schade van wapens gebaseerd op het kaliber van de kogel, dus een wapen met 7,62mm-kogels doodt in drie kogels en 9mm-kogels in vijf. Over het algemeen is dat de snelheid van de game, maar wapens hebben bijvoorbeeld ook meer terugslag.”

De terugslag van wapens is dan ook een van de redenen dat Modern Warfare anders en met name authentieker aanvoelt dan voorgangers. Geweren denderen op en neer wanneer je volautomatisch kogels afschiet, waardoor in de praktijk wellicht minder kogels hun doel bereiken en je er dus meer moet afvuren. Opvallend genoeg valt de invloed van terugslag in de praktijk nog wel mee, volgens Cecot dankzij een nieuw systeem dat compenseert voor bewegingen die spelers maken. In voorgaande games is het namelijk zo dat je moet bijsturen met de stick om het geweer naar beneden te trekken, waarna je naar beneden richt als je stopt met vuren. Het nieuwe systeem houdt bij hoeveel spelers compenseren, waardoor het geweer direct na het schieten centraler blijft.

Modern Warfare

Daarbij is terugslag ‘voorspelbaar’, wat inhoudt dat het in plaats van een willekeurige terugslag een vast patroon volgt en je, bewust of onbewust, kunt leren hoe je een wapen in toom houdt. Mocht je hier moeite mee hebben, dan onderscheiden verschillende wapenonderdelen tussen compensatie voor horizontale en verticale terugslag. Een wapen dat flink naar links en rechts beweegt vereist dus een andere grip dan waarvan de loop de lucht in vliegt. De nieuwe Gunsmith-optie geeft je een overweldigende hoeveelheid opties om hiermee te spelen.

Het kaliber van kogels

Ook vertelde Infinity Ward meer over hoe kogels van invloed zijn op de gameplay. Black Ops 4 introduceerde ballistische kogels, die als echte objecten worden afgevuurd. In Modern Warfare bepaalt het kaliber van de kogel hoeveel schade deze aanbrengt, wat ook van toepassing is op penetratie van objecten. In voorgaande games verminderen bepaalde objecten een standaardpercentage van de schade, maar in Modern Warfare bepaalt het kaliber hoeveel kogelpenetratie er mogelijk is. Dit bepaalt dus of je bijvoorbeeld beter een treinwagon kunt binnenstormen of deze beter van buitenaf kunt doorzeven met kogels.

De baan van kogels is overigens ook een nieuw element in Modern Warfare. Ze hebben namelijk een bepaalde snelheid en dus is er wat tijd nodig om het doel te bereiken. Sniperkogels vliegen dus veel sneller door het level en hoeven minder rekening te houden met de beweging van tegenstanders dan bijvoorbeeld pistoolkogels, waarbij je iets voor de tegenstander moet mikken. In de meeste gevallen hoef je hier echter niet zo bewust rekening te houden en spelen deze physics vooral een rol bij de grotere 20v20-maps, zoals Aniyah Palace.

Modern Warfare

Cross-play

We vroegen Cecot en Garnell ook of het hitbox-systeem is veranderd, zeker nu Modern Warfare cross-play ondersteunt. Volgens Cecot is dat niet zozeer veranderd, maar houdt de ontwikkelaar wel rekening met welk inputapparaat spelers gebruiken. Spelers met een controller komen anderen met een controller tegen, voornamelijk op hetzelfde platform, maar ook pc-spelers met een controller. Pc-spelers komen andere pc-spelers tegen, maar ook Xbox One-spelers met een muis en toetsenbord. Infinity Ward gaat daarbij uit van het goede in mensen en dat ze niet tijdens een potje toch een muis inpluggen.

Daarbij is het verschil tussen pc- en console-spelers helemaal niet zo groot volgens Cecot. ”Wat we vooral merken tijdens het testen van cross-play is dat de allerbeste pc-spelers extreem precies zijn, maar dat er statistisch gezien een grote marge is waarbinnen pc- en console-spelers redelijk gelijk zijn. Consolespelers hebben een lichte aim-assist, die pc-spelers niet hebben. Op kantoor deden we zelfs een cross-play twee-tegen-twee-toernooi met influencers, waarbij de consolespelers wonnen.”

In hoeverre dit in de praktijk gaat werken kunnen we tijdens de cross-play-bèta en bij lancering uitvinden. Het is in ieder geval een gedurfde feature, waar al sinds de eerste Modern Warfare om wordt gevraagd. Hopelijk hebben Fortnite en Call of Duty een revolutionaire cross-play-trend in gang gezet en hoeven we ons in de toekomst niet meer druk te maken over op welk platform onze vrienden spelen.

call of duty modern warfare

Een broodnodige upgrade

Al met al voelt Call of Duty: Modern Warfare door een aantal technische veranderingen behoorlijk anders, in ieder geval voor een Call of Duty-game. De authentieke insteek doet de game goed en zorgt voor een pervers gevoel van voldoening wanneer je van veraf iemand door het hoofd schiet met je omgebouwde M4A1. Het is een fijne stap vooruit, en eentje die ook wel nodig was.

Call of Duty: Modern Warfare verschijnt op 25 oktober voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Lees ook onze uitgebreide impressie van de multiplayermodus.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Fifa 19 tot nu toe bestverkochte game in Europa in 2019

Q-n-A: Waarom staat GTA V nog overal in de Top 10 bestverkochte games?