in

IG Q en A: Moeten games als Sekiro: Shadows Die Twice toegankelijker worden?


Romée Scholten

Ik denk dat het aantrekkelijke van het spel is dat het zo moeilijk is. Zelf zet ik de moeilijkheidsgraad nog wel eens naar beneden, zodat ik van het verhaal kan genieten, maar bij Sekiro is daar niet echt sprake van. Zou niet weten waarom je een moeilijk vechtspel makkelijker wil maken als de charme hem juist zit in de uitdagende gevechten, de frustratie van het verslagen worden en het voldane gevoel, wanneer je juist een eindbaas weet te verslaan.

Dark Souls 3

Marcel vroegdijk

Ja, omdat een moeilijk spel voor iemand die de huidige moeilijkheid niet aankan op een nieuwe, lagere moeilijkheidsgraad waarschijnlijk net zo moeilijk is als voor mensen die dat wel kunnen? Dus de netto moeilijkheid verandert dan niet. Moeilijkheid is relatief. Wat de een makkelijk vindt is voor de ander moeilijk.

Sowieso is het toch mooi als meer mensen die game kunnen spelen. De uitdaging verdwijnt echt niet acuut als je meerdere moeilijkheidsgradaties introduceert. Dat lijkt misschien zo omdat je dan enkel naar je eigen situatie kijkt, maar die is niet per se representatief voor iedereen.

Zo zag ik een paar dagen terug nog een filmpje van iemand die Celeste speelt via stemcommando’s, op 50 procent snelheid. Je gaat mij niet vertellen dat daarin geen uitdaging meer zit.

Michel Musters

De uitdaging moet blijven (zeg ik als iemand die er niets van bakt), maar van een makkelijkere moeilijkheidsgraad is nooit iemand slechter geworden. Waarom dit soort games niet iets toegankelijker maken? De normale moeilijkheidsgraad blijft dan ook bestaan voor de fans. Ik zie het probleem niet, tenzij het FromSoftware natuurlijk dusdanig veel tijd kost dat het de ontwikkeling in de weg staat.

Dark Souls Remastered

Bert de Vries

Als een game een wereld/verhaal bevat waarin vijanden levensgevaarlijk zijn en jij niet bepaald oppermachtig bent, dan zou ik het raar vinden dat er een soort easy-mode in zit. Ik denk dat de ervaring dan ook lang niet zo goed zou zijn, en een developer wil natuurlijk dat je optimaal geniet. Dus nee, ik denk niet dat games zoals Sekiro gemakkelijker moeten worden. Als het je te moeilijk is, dan zijn er nog zat andere games die je kunt spelen.

Sekiro

Jacco Peek

Goeie vraag. Ik vind dat sommige games best wat toegankelijker mogen worden. In de wetenschap wordt vaak gesproken over het concept ‘flow’, een staat die je bereikt als iets niet té moeilijk of té makkelijk is ten opzichte van je vaardigheden. Als de moeilijkheid van de game schaalbaar is, wordt de leercurve voor spelers die echt niet de tijd of vaardigheden hebben om de game uit te spelen een uitdaging op hun eigen manier. Bovendien word je langzamerhand beter en ben je daarna wellicht klaar voor een hogere moeilijkheidsgraad.

Het is heel tof als je zo’n brute game als Sekiro na veel tijd een toewijding uit weet te spelen, maar dat betekent niet dat iedereen dat hoeft te doen. Met een toegankelijkere modus wordt die game alleen maar interessanter voor een groter publiek en valt er voor iedereen wat te halen, lijkt me.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Assassin’s Creed-bedenker: ‘Natuurlijk ga ik Amsterdam: 1666 nog maken’

Games die geweldig omgaan met psychische problemen