Deze week verscheen Pokémon Legends: Areus, een verrassend frisse game die helaas technisch behoorlijk tegenvalt. Zo is de framerate instabiel, ogen werelden leeg en ruw en is er veel pop-in. De een kan daar natuurlijk beter mee omgaan dan de ander, dus daarom de vraag: welke game heb je nou aan de kant gelegd of overgeslagen vanwege de graphics? In welke titels weegt de gameplay niet op tegen het uiterlijk ervan?

Zo lastige vraag ik kan vooral games noemen die juist ondanks de matige graphics toch tof zijn vanwege de goede gameplay (minecraft, dwarf fortress en ja ook pokemon legends areus)
Waar ik me echt niet over de graphics heen kan zetten is de niet zo goed verouderde n64 titels, ook omdat de framerate dan ook niet echt meehelpt. De slechtste is die superman game imho
Mwah, heb daar volgens mij nooit een game om laten liggen. Als de gameplay goed is dan boeit het me niet zoveel.
Wat ik de laatste jaren wel had was dat ik bij fallout 4 de engine inmiddels wel verouderd vond. Ben tijdens de release v Skyrim met de game begonnen, om deze vervolgens pas in 2020 uit te spelen. Daar had ik hetzelfde gevoel. Het mag, en kan inmiddels, allemaal wel iets mooier volgens mij.
Ik sluit me aan bij de rest, gameplay maakt het spel, niet de graphics. Het is leuk als alles bijna echt lijkt, maar er zijn genoeg games die grafisch superieur zijn, maar niet te spelen zijn omdat het simpelweg geen leuke games zijn. Mijn antwoord is dus stellig: Geen
Gameplay boven graphics? Ja, maar dat neemt niet weg dat graphics niet belangrijk zijn. Ik sla deze Arceus over. Onder andere omdat ik Shield tergend slecht vond en omdat de graphics er werkelijk niet uit zien. Misschien een volgende pokemon game? De switch kan het en de Pokemon franchise verdient het.
Deze game word niet alleen terug gehouden door beroerde graphics, dit is een matig tot slechte game. Lui en saai gemaakt. Pokemon kan op een drol nog een logo plakken en bakken met geld verdienen, dat is dan ook wat ze hier gedaan hebben. Ik zit al jaren op een goede pokemon game te wachten. Laatste goede was voor mij nog op de gameboy. Alles zit erin voor een recept om een fantastische game maar ze blijven maar falen, onbegrijpelijk.
Shin Megami Tensei V ziet er ook niet al te best uit. Komt door de Switch, dus kan de game zelf niets aan doen. Maar als ie niet exclusive was had ik het op mijn PS5 gespeeld.
Echter zou ik daar nooit een game voor laten liggen. Gameplay gaat altijd boven graphics!
Op zich is er denk ik niet zo’n probleem met of graphics iets tegengehouden. Een groter probleem is als het geen sfeer heeft. Iets kan lelijk zijn of de smaken verdelen, maar zo lang het sfeer heeft: Iets eigenzinnigs, vervreemdends, waardoor het niet lijkt als een vergaarbak van kant-en-klare assets, dan is er niks aan de hand. Soms merk je dat developers hun best hebben gedaan maar het gewoon niet zo gelukt is, of dat de artstyle toch niet niet klikte op het eind. Dat is dan jammer, maar het voelt nog altijd als een project dat met liefde is gemaakt.
Maar er zijn zeker gevallen waarbij dat niet zo is, waarbij alles voelt als een vergaarbak van kant-en-klare assets. Er komen op ‘t moment niet veel bij me op, maar dat is vast omdat ik dat type spellen al automatisch ontwijk ;),
Klinkt misschien raar, maar eigenlijk heb ik dit nog niet meegemaakt. Ik heb wel eens games niet gekocht omdat de stijl qua uiterlijk me totaal niet aanspreekt, maar ik heb nog nooit een game weggelegd om slechte graphics.
Ik koop ook meestal games waarvan ik er vanuit ga dat ik ze ga uitspelen, omdat ze me leuk lijken. Als ik er een wegleg, dan is het om andere redenen dan graphics.