Hey folks! Wat schaamloze ‘zelfpromotie’. Deze week werd de horrorgame Abandoned van een Nederlandse ontwikkelaar aangekondigd. Het spel moet eind dit jaar naar PlayStation 5 komen. Ik kon wat vragen stellen aan de game director.
Het volledige interview vind je op Gamer.nl.
Hieronder een aantal interessante quotes!
De setting spreekt meteen aan. Waarom specifiek een horrorgame in een bos? En wat was de inspiratie daarvoor? Ik proef wanneer ik naar de teaser kijk meteen raakvlakken met de Resident Evil-games en The Blair Witch Project.
Hasan: Veel mensen linken Abandoned aan Resident Evil. Dat is ontzettend jammer, omdat Abandoned juist een heel andere game is. Abandoned heeft horrorelementen, bijvoorbeeld dat je constant wordt opgejaagd door een religieuze sekte, maar wij willen de focus meer op de realistische gameplay leggen. Dat gaan we in een toekomstige gameplayvideo tonen. Die tonen we hoogstwaarschijnlijk tijdens de virtuele E3 (in juni, red.). Deze zal dan uiteraard te vinden zijn op het YouTube-kanaal van PlayStation.
Mede dankzij de plaatsing op PlayStation Blog staat Abandoned opeens volledig in de spotlight. Dat moet vast een heerlijk en uniek gevoel zijn, of misschien ook wel extra druk opleveren?
Hasan: Dat gaf meteen een kick! Maar eerlijk is eerlijk: we hebben niet onze beste kant laten zien. Daar zal zeker een verandering in komen tijdens de gameplayonthulling. We weten nu al dat mensen gaan beweren dat het allemaal cinematische tussenfilmpjes zijn. Daarom willen we na de gameplayonthulling ook met een speelbare demo komen.
En of het extra druk geeft? En hoe! Ik ben hyped, maar ook bezorgd. Ik wil dat Abandoned op de juiste manier wordt vertoond.
Bizar genoeg werd er na de aankondiging op internet gespeculeerd dat Abandoned een game van Hideo Kojima zou zijn. Kort daarna is er een statement op jullie website geplaatst om dit misverstand de wereld uit te helpen. Dat was vast een vreemde ervaring?
Hasan: Tja, dit zagen wij absoluut niet aankomen. In het begin zag ik dat mensen op het YouTube-kanaal van PlayStation enthousiast werden, omdat dit een teaser van een nieuw Kojima-project zou zijn. Men begon ook berichten naar ons te sturen. Ook begonnen mensen op Linkedin mij Kojima te noemen. Eerst was het grappig, maar daarna irritant, omdat de credits naar Kojima gingen. Maar geen zorgen: de gameplayvideo gaat een boel verklaren. Al weet je maar nooit, want tja, het internet…
Maar even de gameplay beelden en de demo afwachten. Ik heb voorlopig nog geen idee of het iets voor mij is. Ik vind het op zich wel leuk als spellen van neederlandsche ontwickelaers het goed doen.
Interessant interview Michel!
Ik had een beetje het idee dat ik naar renders zat te kijken. Zag er mooi uit maar ja, tja. Daarbij is een boom renderen zonder bladeren een stuk makkelijker te maken dan andersom. Ben wel benieuwd naar het vervolg.