in ,

Is Temtem beter dan Pokémon?

Pokémon heeft dusdanig weinig concurrentie dat de meeste ‘klonen’ wel bekend zijn. Een daarvan begon als Kickstarter en heeft een weg gevonden naar mijn PS5: Temtem. Je hebt het vast wel voorbij horen komen als je ook maar een beetje in de Pokémon-wereld zit. Maar hoe is de game ten opzichte van wat we kennen?

Ontwikkelaar Crema draait er met Temtem niet omheen: ze wilden duidelijk een Pokémon-game maken en hebben dan ook veel concepten lukraak overgenomen. Soms met een flinke naamsverandering, soms zonder schaamte een 1-op-1 kopie. Zo reis je de spelwereld af om Temtem te vangen en te trainen en ga je langs Gy-… ehh.. Dojo’s om de Dojo-leider te verslaan. Door een Temtem te vangen verkrijg je alle informatie over die Temtem wat wordt opgeslagen in de Pokéde-.. Tempedia. Ook zijn er verschillende items om je team op te knappen of zelfs te reviven. Het is duidelijk: menig Pokémon-speler voelt zich direct thuis in Temtem.

Pittig anders

Temtem wilt wél zijn eigen identiteit hebben en slaat dus een andere weg in dan Pokémon. Allereerst is de game écht moeilijk. Daar waar je met twee vingers in de neus Pokémon Sword/Shield uitspeelt zonder moeite, heb ik in Temtem 2 uur lang zitten grinden omdat ik eerst een trainer in de Dojo niet kon verslaan, en daarna de Dojo-leider zelf niet. Temtem is genadeloos. Een willekeurige trainer op een route heeft soms uit het niets een Temtem van level 25, terwijl je hele team rond de 19-20 hangt.

Daarbovenop zijn alle gevechten double battles. Je zult dus altijd twee Temtem inzetten (mits er genoeg levend zijn). Er zijn momenten dat je een enkele wilde Temtem tegenkomt. Maar ook in het wild zijn het er vaak twee. Dit zorgt voor veel meer diepgang en vereist meer denkwerk. Ook is de battle style standaard op ‘set’ gezet. In Pokémon is dit een optie. 

Een nieuw, tactisch systeem

Gevechten in Temtem zijn stukken tactischer dan in Pokémon. Dat komt omdat de opzet heel anders is, vergelijkbaar met andere turn-based games. Zo moeten sommige aanvallen een ronde (of twee) wachten voordat ze gebruikt mogen worden. Nog belangrijker is stamina. In Pokémon hebben pokémon PP (power points). Dit zijn de aantal keren dat een pokémon die aanval kan doen. Temtem doet niet aan PP en werkt met stamina.

Elke move kost een aantal stamina, en elke Temtem heeft ook een staminabalk. Na elke beurt krijgen je Temtems weer stamina. Heb je nog maar 10 stamina en kost de move 50 stamina? Dan wordt de missende stamina bekostigd van je HP. Kortom: je doet jezelf veel pijn als je Temtem geen stamina meer heeft. Dit zorgt ervoor dat je niet 20 keer achter elkaar dezelfde sterke aanval kan doen. Daarbij geeft de game je ook de optie om niks te doen tijdens een beurt. Je Temtem doet dan geen move en bespaart daarmee stamina, terwijl het ook weer nieuwe krijgt aan het eind van de beurt. 

Stamina blijft onveranderd tijdens het potje, dus even wisselen van Temtem lost je tekort niet op. Wél krijgt elk teamlid de stamina die aan het eind van de ronde gegeven wordt, ongeacht of ze in het gevecht zitten. Wanneer een Temtem al zijn stamina gebruikt (en dus ook zichzelf schade aanricht) kan hij de volgende ronde geen moves doen, omdat hij moet uitrusten. Het is een regeling dat zorgt dat je comebacks kan maken op Temtem die alleen maar sterke aanvallen doen. Op een gegeven moment raken ze uitgeput en doen ze damage op hunzelf, ideaal om jouw beurt te doen! 

MMO

Temtem is een MMO. Je komt dus om de haverklap andere spelers tegen. Maar wat heb je hier nou echt aan? Allereerst valt de gehele game in co-op te spelen. Doordat alle battles double battles zijn, heeft ontwikkelaar Crema alles goed geregeld zodat je samen kan spelen. Zo kan je zelfs met je vriend, partner of buurvrouw de Dojo-leiders verslaan. Natuurlijk kan je ook random spelers in het wild uitdagen voor een battle. En natuurlijk is er een competitive scene met ranked matchmaking.

Maar als je zoals ik meer een einzelganger bent, en gewoon in je uppie aan je team wilt werken, dan heb je eerlijk gezegd weinig aan het MMO-aspect. Het is wél heel leuk om constant andere trainers te zien lopen, het geeft wat leven in de brouwerij. Crema lijkt wel constant dingen toe te voegen om het MMO-aspect meer nut te geven. Zo kan je nu heuse clubs (guilds) starten. Een MMO was ook geen MMO geweest zonder quests, en ten opzichte van Pokémon heeft Temtem wel degelijk sidequests. Je kan er tientallen tegelijk accepteren en drie per keer tracken. Het is erg leuk om soms even bezig te zijn met andere taken dan alleen maar rechtdoor, zoals dat bij Pokémon vaak zo is. 

Het zijn de kleine dingen

Temtem verbetert ontzettend veel kleine dingen waar Gamefreak met Pokémon op loopt te slapen. Het zijn kleine, soms minuscule dingen, die het leven net weer een stukje beter maken. Zolang je niet in een gevecht zit kan je ten alle tijden de moveset van je Temtem aanpassen, een pocket move relearner! Er zijn geen HM’s die je aan je Temtem moet geven. De game heeft een minimap en zelfs een pocket Pokémon Center! Je krijgt een soort potion die elke keer hervult wordt als je je Temtem heelt bij een Temporium. Deze potion functioneerd als een Temporium bezoek: al je Temtems worden volledig geheald en gerevived. 

Alles voelt gestroomlijnder aan in Temtem. Het is duidelijk dat de makers alles wat Pokémon doet net weer een stukje beter wilt doen. En dat voelt vooral verfrissend aan. 

Design

Als ik dan toch een minpuntje moet noemen is het designs van de Temtem. Begrijp me niet verkeerd: ze zijn absoluut niet slecht. Sommigen zijn zelfs zo goed dat Gamefreak er van kan leren. Maar Gamefreak heeft jaren ervaring met het ontwikkelen van monster-designs. Dat merk je als je Temtem speelt. Het voelt echt als een eerste generatie. 

Gelukkig is het alles behalve storend en hebben alle Temtems genoeg karakter. Wat wel storend is is het ontbreken van evoluties. Althans, ik ben bevooroordeeld door Pokémon, maar sommige Temtems lijken geboren te zijn voor een evolutie, en blijken er 0 te hebben. Anderen voelen niet af na een evolutie, het snakt naar meer. Als je al uren in de game hebt, wil je niet meer met een kleine eend vechten, al helemaal niet als de eend ontzettend veel potentie heeft qua design voor een evolutie. 

Early Access

Dat wil niet zeggen dat het nooit kan gebeuren. Elke grote update worden er weer een stuk of 20 Temtem aan de game toegevoegd. De game is dan ook bijna af, met nog twee eilanden te gaan. Crema heeft al een roadmap uitgelicht waarin de plannen bekend staan voor de komende maanden én na release. Voor een early access-game voelt het behoorlijk af aan. De PS5-versie gaat ook gepaard met een van de beste haptic feedback-effecten die ik op de console ervaren heb.

Temtem biedt veel meer dan Sword en Shield samen hebben kunnen bieden. Naast uitdaging en een verfrissend gevechtsysteem gaat de levendige wereld gepaard met mooie graphics, fijne muziek en vooral veel spelers. De vergelijking met Pokémon moet gemaakt worden, maar Temtem wilt wel zijn eigen game zijn. Daarom moet je ook wel een beetje open staan voor de dingen die de game anders doet. Hoe dan ook is Temtem een frisse wind waarin tactiek en keuzes belangrijker zijn dan ooit. In een landschap waarin Gamefreak te lui wordt door de positie waarin ze zich bevinden, is het uitstekend  nieuws dat Temtem de boel opschudt en veel dingen beter doet.

Temtem zit momenteel in early access (0.7.6) en lanceert ergens volgend jaar voor PS5, Xbox Series X, Switch, en PC. De game is alleen in early access beschikbaar voor PS5 en PC. 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.8/5 volgens 5 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
1 Reactie
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
TheGoldenKid
TheGoldenKid
1 maand geleden

Interessant stuk! Ik heb zelf ooit Pokémon red gespeeld, maar deze nooit uitgespeeld. Denk er af en toe aan om Pokémon shield op te pakken, maar ik zet dit nooit echt door. Mijn zoontje is nog net te jong voor zo’n game, dus kies ik vaak voor iets anders.

Ben wel benieuwd naar de mening van anderen die ervaring hebben met Pokémon.

Clustertruck review – Geen tijd voor pitstops

Pokémon ; ik laat je voor nu even gaan..