Just Dance 2020 Review – Dubbel feest, dit jaar?

Voor wie de serie nog niet kent: Just Dance is een dansspel waarbij je fysiek in je woonkamer danst, met bijvoorbeeld een Joy-Con in je hand of een smartphone met daarop de Just Dance-app. Hiermee registreert het spel hoe je beweegt en op basis daarvan bepaalt het of je het goede ritme te pakken hebt en of je op het juiste moment met je rechterarm beweegt. Je krijgt hiervoor vervolgens een beoordeling en punten. Het idee is om bij elk nummer vijf sterren te halen en zo veel ‘mojo’ binnen te harken. Met die goede prestaties kun je moeilijkere routines van een nummer vrijspelen en kun je je avatar veranderen van uiterlijk, omlijsting, enzovoort.

just dance 2020

Just Dance

Just Dance was in eerste instantie niet zo’n hit, wat mede kwam omdat gamers niet helemaal wisten wat ze met de neonkleurige dansers aan moesten. Bovendien werden je bewegingen nog niet zo nauwkeurig geregistreerd, waardoor veel mensen de franchise links lieten liggen. Inmiddels is het nog steeds zo dat Just Dance niet je hele lijf volgt, maar alleen je arm. Toch zijn er hele volksstammen die de games spelen, en dat zal ook gelden voor dit nieuwe deel. De nieuwe nummers zijn een bonte verzameling van genres en artiesten, waarbij choreografieën zijn bedacht die je makkelijk oppakt.

Dankzij de komst van van de dienst Just Dance Unlimited in 2015 kun je nu altijd rekenen op zo’n beetje de hele Just Dance-catalogus. Je moet daar wel wat geld aan spenderen, want Unlimited kost tien euro per kwartaal of vijfentwintig euro voor een jaar. Het is geen astronomisch bedrag, maar wel iets om rekening mee te houden. Just Dance 2020 zal je namelijk regelmatig verleiden om van die dienst gebruik te maken, waarmee je je keuze aan liedjes in een keer met een stuk of vijfhonderd (!) nummers uitbreidt.

just dance 2020

Gezellige boel

Wanneer je bijvoorbeeld in de bibliotheek met nummers kijkt, dan vind je er als je maar lang genoeg naar beneden scrollt ook allemaal Just Dance Unlimited-nummers. Dat is niet alleen balen omdat je dan dus moet betalen voor je nummers, maar ook omdat de content die Just Dance 2020 zelf bevat met een stuk of veertig nummers wat mager is. Wel is het weer een gezellige boel qua muziekkeuze. Je kunt dansen op een soort Spaanstalige raggaeton, kinderliedjes en popliedjes van Ariana Grande en de K-pop-groep Blackpink.

Het is goed dat de online toernooien gratis speelbaar zijn, want hierdoor kun je tegen onbekenden spelen en meer punten proberen te verdienen. Op deze manier kun je ook je avatar én je status oppoetsen. Online toernooien werken verder goed. Dat was al het geval in eerdere spellen en de World Dance Floor is nog steeds erg leuk om aan mee te doen. Het idee van bijzondere modus dat er aan de andere kant van de wereld iemand op hetzelfde nummer als jij danst en je in feite een soort wedstrijd met diegene houdt. Je kunt Just Dance natuurlijk ook spelen met anderen in je eigen woonkamer. Er zijn nummers waarbij tot vier mensen punten kunnen scoren op het scherm, maar je kunt altijd meer personen aansluiten via de mobiele app.

Naast de standaardmodus, waarin je zelf een nummer kiest en gaat dansen, zijn er nog meer modi. De zweetmodus is terug, waarbij je een mix van nummers krijgt om van het dansen een echte workout te maken, en ook de Just Dance Kids is terug, die het voor kinderen eenvoudiger maakt om bewegingen van nummers te leren. Daarnaast is er de nieuwe All Stars-modus. Wat die modus zo leuk maakt, dat is dat hij echt is bedoeld om de tiende verjaardag van Just Dance te vieren. Je komt in deze modus namelijk op een soort ganzenbord terecht waarbij je

just dance 2020

Verkoopplatform

Kortom, je danst dus niet alleen op de nummers die Just Dance 2020 toevoegt, maar op allerlei klassiekers uit de reeks. Erg leuk, want je speelt er uiteindelijk een nieuwe track voor de hoofdgame mee vrij. Aan de andere kant is het natuurlijk wat makkelijk van Ubi: gewoon allemaal oude nummers toevoegen en het een nieuwe modus noemen. Hoewel de game zeer welkom is, blijft Just Dance 2020 vooral voelen als een verkoopplatform om Just Dance Unlimited aan de man te brengen, dan daadwerkelijk een volledige game te zijn voor de vijftig euro die je ervoor neertelt. Geen dubbel feest dus, dit jubileumjaar.

Just Dance 2020 is nu uit op Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Wii en binnenkort ook Google Stadia.