In eerste instantie verwachtte ik dat Re Mind een Final Mix-achtige toevoeging zou worden, vergelijkbaar met eerdere games. Dat kan in het geval van Kingdom Hearts overigens nog steeds van alles betekenen, maar komt vaak neer op extra baasgevechten, wapens en tussenfilmpjes. Die elementen zijn stuk voor stuk present in Re Mind, alhoewel de wapens middels een gelijktijdige gratis patch zijn toegevoegd aan de reguliere game. Wat de Re Mind-dlc precíes inhoudt is vrij in gewikkeld.
Spoilers voor Kingdom Hearts 3
Kingdom Hearts 3 Re Mind is opgedeeld in drie stukken: Re Mind, de Limitcut Episode en de Secret Episode. Eerstgenoemde neemt het grootste stuk van de dlc in beslag en speelt zich vlak na het einde van de game af. Na het eindgevecht lijkt alles koek en ei, maar niets is minder waar: Kairi ontbreekt. Zodoende start Sora zijn zoektocht naar haar, en dat geeft het startschot voor Re Mind. Zonder al teveel te verklappen reist Sora terug de tijd in om Kairi te vinden om haar te redden.
In de praktijk betekent dit een soort reset van het laatste stuk van Kingdom Hearts 3. Hierdoor word je aardig voor de leeuwen gegooid, het eerste gevecht is namelijk erg pittig. Logisch, want dat is het einde van de reguliere game, maar als je het spel sinds de lancering vorig jaar niet meer hebt gespeeld is het even inkomen. Een korte opfrisbeurt had dan ook zeker niet misstaan.
Het feit dat het overgrote deel van de Re Mind-dlc een herhaling is van de eindgevechten uit de hoofdgame laat een rare nasmaak achter. De gevechten an sich zijn uiterst tof en zitten vol spektakel, maar gezien dit vrijwel allemaal al eens de revue heeft gepasseerd, levert het bij tijd en wijle ook verveling op. Gelukkig laat Re Mind sommige gevechten vanuit een ander perspectief zien door je in de schoenen van andere personages dan Sora te zetten in de strijd tegen Organization XIII. Re Mind beantwoordt hierdoor enkele vragen die we onszelf stelden na het uitspelen van Kingdom Hearts 3.
Knokken, knokken en nog meer knokken
De Limitcut Episode speelt zich na het Re Mind-stuk van de dlc af en bestaat uit een aantal filmpjes en baasgevechten. Alle leden van Organization XIII zijn in-game digitaal nagemaakt – ja, ik verzin het niet – en met een digitale versie van Sora probeer jij ze in een computerwereld te verslaan. Waar het juist tof is om de eerdere gevechten uit Re Mind te doorlopen met andere personages dan Sora, is dat in de Limitcut Episode niet mogelijk. Jammer, want het het zorgde juist voor de nodige verfrissing. Nu blijft de toevoeging beperkt tot de enkele gevechten in Re Mind en nodigt de boss rush-modus niet uit om nog een keer op te starten.
Dat neemt niet weg dat deze gevechten supergaaf zijn om te doen en een waar gevoel van euforie opwekken als je wint. De knokpartijen vallen namelijk onder de moeilijkste binnen de gehele serie. Vijanden geven je amper tijd om op adem te komen, waardoor je constant op je hoede bent. Het is dan ook aan te raden om Sora flink te trainen en hem te voorzien van de beste uitrusting alvorens je begint. De Limitcut Episode dwingt je zelfs min of meer om de oude werelden opnieuw te bezoeken en te trainen. Toch is dat, zeker voor liefhebbers van het vechtsysteem, zeker geen straf. Het is een heus feest om elke vijand tot in detail te bestuderen zodat je weet op welke momenten je kunt toeslaan. Maak je namelijk teveel fouten, dan word je hard afgestraft door de digitale leden van de organisatie.
Hard werken wordt beloond
Als je het voor elkaar krijgt om iedereen te verslaan, dan beloont de game je – zoals veel Kingdom Hearts Final Mix-games – op een geheime baas. In de Secret Episode neem je het op tegen … – we gaan natuurlijk niets verklappen – in misschien wel het moeilijkste gevecht uit de franchise. Net op het moment dat je de vijand aan het overmeesteren bent, laat de eindbaas nieuwe trucjes zien, waardoor het lastig is om te voorspellen wat er gaat gebeuren. In de Limitcut Episode word je al hard afgestraft als je een fout maakt, en in dit gevecht is dat nog veel heftiger. Elke fout is zo goed als fataal, waardoor je uren zoet bent met alleen dit gevecht.
Is dat dan de beloning waard? Wat mij betreft wel, want het geheime einde van de game zet je als Kingdom Hearts-fan enorm aan het denken en geeft Nomura legio mogelijkheden voor het vervolg van de serie. Net als je dacht dat het avontuur zo goed als voorbij was, ziet de toekomst er voor Kingdom Hearts er ineens rooskleurig uit en ik kan persoonlijk niet wachten op wat er komen gaat.
Kingdom Hearts 3 Re Mind is sinds 23 januari verkrijgbaar op de PlayStation 4. De Xbox One-versie is vanaf 25 februari beschikbaar. Voor deze recensie is de game gespeeld op de PlayStation 4.