in

Lootboxen creëren een gok verslaving

Onderzoek wijst er naar lange tijd op dat het openen van lootboxen in video games de kans vergroot dat je later een gok verslaving ontwikkelt. Ikzelf vind dit al tijden een logische conclusie en ben blij dat het uiteindelijk ook uit een wetenschappelijk onderzoek is gekomen.

Edit: Wat vinden jullie, Kunnen lootboxen zoals ze vandaag de dag in games verschijnen of moet het gehele concept worden aangepast?

Bron: https://www.gamespot.com/articles/loot-box-spending-and-problematic-gambling-linked-researchers-say/1100-6489679/?utm_source=reddit.com

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
9 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Erik07
Erik07
1 jaar geleden

Ik haat het echt als een game bij release al lootboxen en extra’s te koop aanbiedt. Wat mij betreft mag dit allemaal verdwijnen. Al helemaal in games als AC met hun propvolle store.

Fox-One
Fox-One
1 jaar geleden

Als uit onderzoek blijkt dat lootboxen de kans op gokverslaving inderdaad vergroten, dan lijkt mij je vraag niet heel relevant meer… tenzij je hier de validiteit van het onderzoek in twijfel wilt trekken door het te weerleggen met andere onderzoeken.

Belangrijkere vraag: moet op basis van dit onderzoek het concept van lootboxen voortaan in zijn geheel verboden worden, of is dit de verantwoordelijkheid van de gamer (of diens ouders)?

Laatst bewerkt 1 jaar geleden door Fox-One
Fox-One
Fox-One
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dortje

Ik denk dat je als bedrijf hierin een verantwoordelijkheid hebt: lootboxen, maar ook bijvoorbeeld skins voor games als Fortnite, werken erg sluw: het gaat steeds maar om een paar euro en lijkt dus niet erg. Met name kinderen zullen hier niet snel de consequenties van inzien. Tuurlijk, zeer gemakkelijke manier om geld te verdienen, maar wil je zo aan je geld komen als uitgever?

Mister Frowdo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Fox-One

Ik heb een korte periode gewerkt in een game winkel. Daar zag ik regelmatig kinderen letterlijk hun mama of papa aan de arm trekken, zagend om een Fortnite in-game currency kaartje aan te kopen. Ik vond dat altijd sneu om te zien.

Een toenmalige collega van mij zag er geen graten in. Ik wel, want kinderen zijn makkelijk te beïnvloeden. Ook weten de ouders vaak niet hoe deze smerige verkoopstrategie werkt omdat ze zelf niet gamen. Ze verwachten van hun kinderen precies dat ze wel weten wat ze aankopen, omdat hun klasgenootjes ook allemaal Fortnite spelen. Dan moet het wel veilig zijn!

Door deze trend zie je ook de algemene game kwaliteit naar beneden gaan. Tegenwoordig worden games precies vaak geproduceerd rondom een strategische verkoopstechniek: een verslavende kern van lootboxen en grinden, verpakt in een kleurrijke, gouden Appel van Eden. Wie er in bijt, zal het duur moeten betalen (en mogelijk zijn tanden breken).

Laat ons vooral de zure nasmaak niet vergeten: deze appel is rot en de rest van de fruitmand volgt. Genoeg andere gamebedrijven volgen deze trend op en profiteren hier uiteindelijk mee van.

Laatst bewerkt 1 jaar geleden door Mister Frowdo
AWESOMEDUDE3
AWESOMEDUDE3
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mister Frowdo

Ik heb in het verleden ook bij meerdere gamewinkels gewerkt. In mijn beleving was het stukje betrokkenheid van ouders over het algemeen sowieso ver te zoeken.

Daarbij vind ik lootboxen een beetje vergelijkbaar met de Pokémon kaarten, ook hier weet je niet exact wat er in zat. Enig voordeel bij de kaarten is dat je die nog kon ruilen en/of verkopen, hoewel dit bij virtuele items ook nog wel eens uit de hand wilt lopen.

Initieel wilde ik zeggen ‘Lekker lootboxen houden die alleen en uitsluitend met ingame currency gekocht kunnen worden die jezelf bij elkaar verdiend’ maar dan gaan we natuurlijk weer een kant op van een verpeste ingame economie met booster packs.

Luigi1985
1 jaar geleden

De bedrijven weten dondersgoed dat dit soort dingen soort van verslavend kunnen werken. Daar is het hele verdienmodel op gebaseerd: ze hopen dat mensen blijven kopen.

Ik weiger games en/of gamemodi te spelen waarin je dankzij lootboxes beter wordt of meer kans hebt. Om die reden heb ik in alle jaren dat ik FIFA speel nooit FUT gespeeld. Collega’s van me vertellen wel eens dat ze wel enkele tientjes tot misschien wel honderd euro per maand hierin stoppen.

Als je het kan missen en je hebt het onder controle, dan vind ik wel dat het je eigen keuze moet zijn, maar de keerzijde is dat gokverslavingen wel echt gevaarlijk zijn. Ik ken iemand die verslaafd is aan online fruitautomaten. Die moet zijn geld door iemand anders laten beheren. Het kan zijn dat hij het een half jaar niet doet, maar het kan ook maar zo zijn dat ie op een saaie avond een paar duizend euro verliest (als ie geld op zijn rekening heefT).

Als dit onderzoekresultaat klopt, dan is het natuurlijk wel erg kwalijk. De stap van simpele lootboxen met geld van pappie en mammie naar een online gokautomaat waar je ECHT geld kan winnen als je 18 bent, is slechts een kleine.

Ondanks dat ik enerzijds vind dat het iedereen vrij staat om wel/geen lootboxen te gebruiken, vind ik ook dat niet iedereen die controle over zich zelf heeft.

Maar dat geldt ook voor de bierbrouwers. Ik houd wel van een lekker biertje. Stel dat ze zouden zeggen: nou we maken geen bier meer, want sommige mensen raken er aan verslaafd..

Het is een lastige kwestie en ik zou ook niet weten hoe je het kan oplossen. Sowieso verbieden voor kinderen lijkt me (maar dat zal in de praktijk ook nauwelijks te doen zijn).

El hunterr
El hunterr
1 jaar geleden

Als verwende speler van FUT, Genshin impact waar lootboxes inzitten of fortnite met skins. Alsnog kan ik niet begrijpen waarom mensen geld uitgeven aan deze dingen. Misschien ben ik nog teveel aan de oude stempel en het liefst dingen wil vrij spelen inplaats van euro tegenaan te gooien.

Michael-Raymond-Clayton
1 jaar geleden

Ja, keihard kappen met deze onzin. Het heet toch ook gamen? Niet spenden? Vergroot niet alleen kans op verslaving, maar ook op gemakzucht. Vroeger (opa legt uit) waren spellen 1000 keer moeilijker én bestond er niet zoiets als YouTube. Gewoon blijven proberen tot het lukte. Wauw! En nu? Janken als het niet meteen lukt, extra euro’s uitgeven voor extra XP of een sterk wapen o.i.d., nee, zo wordt het nooit wat met de jeugd 🙂

Prototype van geannuleerde Castlevania voor Dreamcast duikt op

Derde uitbreiding voor Assassin’s Creed Valhalla mogelijk in ontwikkeling