Nog vier dagen en dan is dit prachtige game jaar ook wel bekend als 2018 alweer afgelopen. Dit is wel een mooi moment om terug te blikken naar de vier games waarvan ik het meest heb genoten.
4. God of War
Op nummer vier staat de game die volgens veel mensen gezien wordt als de beste (PS4) game van het jaar. Zoals je ziet deel ik die mening niet en valt de game zelfs net buiten mijn top drie, maar dat neemt niet weg dat ik God of War een goede game vindt in tegendeel zelfs, ik vind de game juist erg goed. De keuze van Santa Monica Studio om de gameplay en het verhaal op de schop te laten gaan is wat mij betreft de beste keuze die ze ooit hebben gemaakt. Het verhaal dat Kratos die een nieuw leven wil leven ver weg van de Griekse goden en Griekenland en een zo’n goed (als mogelijk is) vader probeerd te zijn voor Atreus is echt heel erg goed in beeld gebracht, en door de vernieuwde gameplay en het feit dat de camera over de schouders van Kratos meekijkt voelt alles persoonlijker aan. Maar de game heeft toch ook wel zijn mankementen zo vind ik dat sommige puzzels te makkelijk op te lossen zijn en andere puzzels weer te moeilijk, ook vind ik dat sommige vijanden ongekend en onterecht moeilijk zijn. Ook mis ik persoonlijk de blood en gore (en toch ook wel de sex mini games) van de voorgaande delen.
3. Red Dead Redemption 2
Op nummer drie staat een andere game die door veel mensen als de beste game van het jaar wordt gezien, en zoals je ziet ben ik het daar niet mee eens. Begrijp mij niet verkeerd ik vind dit echt een dijk van een game, en hell het heeft wat mij betreft het beste verhaal in een game neergezet, maar met alleen een subliem verhaal hebben ben je er nog niet de gameplay moet ook goed zijn en als ik eerlijk moet en mag zijn mankeert er nog wel wat aan de gameplay van Red Dead Redemption 2. Realisme is kan leuk zijn en op sommige momenten doet RDR2 dat ook heel erg goed, maar op een gegeven moment begint het moeten voeren van je zelf en je paard toch wel te vervelen. Daarnaast is het cover systeem van RDR2 in vergelijking met dat van GTA 5 (en hell zelfs dat van Mafia 3) echt een aantal stappen achteruit gegaan, het schieten zelf is dan wel weer heerlijk ( zeker als je van 30 cm afstand iemands hoofd kapot schiet met een sawnoff boomstick), al vind ik wel dat Arthur te snel het loodje legt terwijl de npc’s meer lood nodig hebben om neer te gegaan, dit samen met de clunky controls zorgt ervoor dat Red Dead Redemption 2 net naast de tweede en éérste plek grijpt.
2. Assassin’s Creed: Odyssey
Op nummer twee staat de game waarvan veel mensen denken dat hij bij mij op nummer één staat, deze mensen moet ik jammer genoeg teleurstellen want hij is geëindigd op de tweede plaats. Ik ben nog steeds van mening dat dit de beste (tot op heden) Assassin’s Creed game is, het verhaal is episch en meeslepend (toegeven het verhaal van Red Dead Redemption 2 is beter), de drie verschillende verhalen worden op een geweldige manier verweven waardoor het één geheel is. De gameplay is vermakelijk en bij de (dialoog) keuzes merk je daadwerkelijk de consequenties. Het is alleen jammer dat er micro transacties en een aantal bugs (gelukkig geen game breaking bugs althans ik ben ze in die 157 niet tegengekomen) in zitten, dit zorgt er onder andere voor dat ik de game niet op nummer één kan zetten, maar de voornaamste redenen dat hij de titel GotY net mist is deze reden……
1. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age.
Op nummer één staat een game uit het genre waar mijn hart echt ligt namelijk het J-RPG genre, en Dragon Quest XI is een ode aan alles wat een J-RPG zo geweldig maakt, onder andere traditioneel turnbased gevechten en een duidelijke lijn tussen goed en kwaad. Het lijkt net of dat je weer terug gegaan bent in de tijd naar een tijdperk dat J-RPGS op hun hoogtepunt waren, sommige zullen dit zien als stilstand en dus als iets negatiefs, ik daarentegen zie dit juist als één van de grootste pluspunten van de game. Ik ben van mening dat het juist goed is om niks te veranderen aan een formule die goed werkt, hell ze hebben het zelfs bijna te weten te perfectioneren, ik zeg nu bijna omdat een game (in mijn ogen) sowieso nooit perfect kan zijn en Dragon Quest XI is vooral in het begin qua gevechten iets te makkelijk, gelukkig worden de gevechten telkens moeilijker en vereisen ze telkens meer tactiek. Een andere reden waarom ik dit een geweldige game vind is de artwork van Akira Toriyama (de maker van mijn favoriete manga en anime Dragon Ball). Deze game had voor mij bijna de beste J-RPG en beste game of alltime geworden maar omdat ook deze game niet perfect is en mijn liefde voor Final Fantasy VIII te groot is heeft hij laatst genoemde niet van de troon kunnen stoten.
2018 was al met al een geweldige game jaar en ik hoop dat deze trend voort word gezet in 2019 en ik hoop natuurlijk niet dat alleen ik een geweldige game jaar tegemoet ga maar ook mijn mede indegamer.nl bezoekers (ook de gene die mij als vijand zien)