Mini-Reviews #16: Color Knight, Xeodrifter & Her Lie – Extended Edition

Ten tijde van de Wii, was er De Blob. Een spel van Nederlandse makelij, waarin alles draaide om het spelen met kleuren door ze te verzamelen en mengen. Color Knight neemt hetzelfde concept, maar mixt het met een first-person bullet hell-ervaring. Een leuk concept, al zijn ze één ingrediënt vergeten: fun.

In Color Knight ren je over een eiland om vijf kristallen te vinden in vijf kleuren. Je hebt een rood, geel en blauw kanon en moet deze mengen om kogels te schieten die overeenkomen met de kristallen, welke je ondertussen ook onder schot nemen. Versla ze allen vijf en een color mountain komt tevoorschijn voor een boss fight. Als je die ook velt, ga je terug naar je schip, welke je kunt pimpen met de valuta die je daardoor hebt gekregen. Rinse and repeat. Het eiland verandert nooit, de vijanden veranderen enkel van kleur en enig plezier heb je na tien minuten al niet meer.

Voor een spel van € 0,79 kun je het veel slechter treffen dan Color knight, maar dat maakt het geen goed spel. Het is tolerabel op zijn best, daar het tenminste niet vol zit met bugs. Maar dan leggen we de lat wel heel laag.

4/10

Xeodrifter

Ik heb in het verleden wel eens de vraag gekregen wanneer ik besluit een titel mee te nemen in een mini-review-artikel in plaats van er een volledige review eraan te wijden. En het antwoord daarop is eigenlijk simpel: wanneer ik te weinig te vertellen heb over het spel om het een fatsoenlijke lengte te geven bij een op zichzelf staande review. Dat zegt dus niets over prijs of kwaliteit.

Xeodrifter is hier een goed voorbeeld van. In deze tweedimensionale platformer met metroidvania-elementen moet je vier planeten verkennen om te achterhalen waar jouw verloren Warp Core is gebleven, daar je zonder nergens gaat komen in het gigantische heelal. Je verkent ze echter niet na elkaar.

Wanneer je planeten gaat verkennen, zul je ervaren dat je obstakels tegenkomt die je niet kunt trotseren. Op dat moment moet je naar een ander hemellichaam om je geluk te beproeven. Op den duur stuit je zo op een baas die je wél kunt bereiken en welke je een nieuwe power-up geeft eens verslagen. Daarmee kun je nieuwe paden bewandelen, waardoor je nu wel op een andere planeet verder kunt, om daar weer een nieuwe baas te vinden, dan wel optionele power-ups. Het concept wijst zichzelf.

Wat je allicht al aan de screenshot is opgevallen, is dat deze titel duidelijk naar de vorige eeuw kijkt als het op stijl aankomt. De game is gevuld met grote pixels, die doen denken aan de NES en vergelijkbare consoles. Daar is niets mis mee, daar de game wel conform hedendaagse standaarden bestuurt en je je als moderne gamer dus niet beperkt zult voelen in jouw handelen.

Dit betekent overigens niet dat ik geen mispunten heb, want de game binnen één uur te voltooien, al zal de gemiddelde speler er eerder twee á drie uur in pompen. En dat kan wat aan de korte kant voelen voor € 9,99. Dat is echter iets heel persoonlijks per speler, waar ik geen waardeoordeel aan ga hangen. Die vlieger gaat niet op voor mijn tweede kritiekpunt: het feit dat dezelfde baas elke  keer gerecycled wordt met hooguit nieuwe moves in het patroon. Maar als dat het ergste is…

Xeodrifter zal niet de geschiedenisboeken ingaan of Game of the Year-prijzen gaan winnen, maar als een enkele uren lang tussendoortje is het prima te pruimen, vooral als je de oude metroidvania’s een warm hart toedraagt. Meer variatie in de boss fights was het spel enorm ten goede gekomen, maar is geen enorme belemmering wanneer het spel binnen een avond ten einde komt.

8/10

Her Lie, I Tried to Believe – Extended Edition

Op een andere website schrijf ik een serie vergelijkbaar met deze. Maar in plaats van de focus op kleine games te leggen, bespreek ik daar uitsluitend games die 100% gratis zijn. Dit bracht mij begin 2022 naar een titel genamd Her Lie, I Tried to Believe, waarbij ik het volgende zei in de conclusie: ‘’ jammer dat Her Lie slechts een kort gratis projectje is. Want hoewel zeker niet slecht, had het veel meer kunnen zijn als het meer tijd had gehad om diens karakters te ontplooien en de ondersteuning had gehad van een professioneel artiest.’’ De Extended Edition laat me nu zien of ik gelijk had of niet.

In Her Lie maken we kennis met Tim, wiens leven we volgen van kind tot jong volwassene. Hij is een persoon met een hoop bagage, wat hem trots, grof en neigend tot geweld maakt. En de meeste van die negatieve impulsen centreren zich rondom Cassandra. Cass is iemand die constant wedijvert met Tim en de spot met hem drijft als hij verliest. Met deze negatieve stimulans dwingt hij zichzelf te verbeteren, waardoor hij langzaam maar zeker op haar inloopt. Maar zijn victorie wordt hem ontnomen als Cass uit het niets uit zijn leven verdwijnt op de middelbare school.

Met deze opzet focust de rest van het spel zich op de reünie tussen twee mensen met een compleet verknipte relatie met elkaar. Tim wil niets liever dan Cassandra op elk mogelijk vlak domineren en afbreken, terwijl zij verklaart van hem te houden, maar ondertussen voortdurend vreemde spelletjes met hem speelt. In grote lijnen is de Extended Edition hierin identiek aan de gratis versie, zij het met enkele nieuwe afbeeldingen, dialogen en keuzes om het geheel meer diepgang te geven. Maar het eindigde voor mij met dezelfde tragedie. Of toch niet?

Na het voltooien van het spel en het zien van hetzelfde einde als in het origineel, kreeg ik de melding dat een nieuwe keuze beschikbaar was in het verhaal. Eens gekozen, bracht die me op een nieuwe route met een compleet nieuw einde…welke ik absoluut verafschuw. Ja, Her Lie was geen vrolijke titel en een wat fijner en gezonder einde voor het duo was leuk geweest. Maar wat ze er nu aan vastgeplakt hebben, leest als een slechte fanfic. Dus hoewel ik de Extended Edition wel kan aanraden om het uitgebreidere verhaal, adviseer ik je om te stoppen na het eerste eind. Of pak gewoon de gratis versie, want zoveel mis je niet.

Meer is niet altijd beter en de Extended Edition van Her Lie bewijst dat. Het nieuwe einde voelt alsof het door iemand anders geschreven is en past niet bij de toon die het verhaal tot op dat moment had gezet. Daarom kun je in mijn optiek beter bij het origineel blijven.

7/10