Mini-Reviews #18: Race the Sun, Jamping & Gold Rush in the Oort Cloud

In de reviews die ik door de jaren heen op Inside.Gamer en diens voorganger heb geplaatst, zal waarschijnlijk al duidelijk zijn geworden dat ik games voornamelijk speel voor het verhaal. Zo af en toe zijn er echt ook games zonder enig verhaal, die me gewoon grijpen met verslavende gameplay. OMG HD Zombies, Jetpack Joyride en PowerWash Simulator bijvoorbeeld. Race the Sun doet met name denken aan de tweede.

Net als de titel van Halfbrick is dit namelijk een Endless Runner. In een door zonnecellen aangestuurd vliegtuig vlieg jij met een rotvaart vooruit, met als doel zo lang mogelijk te profiteren van de gratis elektriciteit die de gasbal in de verte levert. Het terrein wat je moet trotseren is echter niet vlak, waardoor je razendsnel moet reageren om rotsen, bergen en pilaren te ontwijken, opdat jouw schip niet eindigt als de wagen van menig F1 coureur. Je hebt daarbij pick-ups die je vrijspeelt naarmate je levelt, zoals een eenmalige sprong, magneet en een tijdmachine die de zon een stukje hoger aan de horizon zet.

Dit levelen is waar Race the Sun je mee binnentrekt. Door opdrachten te voltooien, stijg je in rang en krijg je meer hulpmiddelen om jouw highscore te verbeteren. Het idee is dat je er hierdoor gaandeweg aan gewend raakt en beetje bij beetje beter wordt. Dit klopte ook wel, al worden de opdrachten richting het einde behoorlijk pittig. Maar als je je tot op dat moment vermaakt hebt, zal je ze vanzelf voltooien terwijl je probeert een betere highscore neer te zetten, iets wat makkelijker wordt door het feit dat het level niet bij elke poging wijzigt, maar eens per 24 uur opnieuw wordt opgebouwd.

Conlusie:

Hoewel zeker niet de beste endless runner die ik tot op heden heb gespeeld, kan Race the Sun je de nodige uurtjes bezig houden als jouw reflexen het bij kunnen houden. Dat mechanics beetje bij beetje worden geïntroduceerd middels opdrachten, zorgt ervoor dat je een aangename leercurve hebt en niet wordt overweldigd door de F-zero-achtige snelheden waar je mee moet dealen. Toch is het onder de streep niet zo bijzonder dat het boven de middenmoot weet uit te springen.

7/10

Het is gewoon toeval, maar ook de tweede game in deze serie mini-reviews is een Endless Runner. Jamping laat je een bal besturen met als opdracht om die door gaten te manoeuvreren. En dat is feitelijk het enige wat je doet. Er komen geen nieuwe obstakels, power-ups of zelfs snelheidsboosts. Het is een game die in een paar uur te maken is en waar je lef voor moet hebben om er geld voor te vragen.

2/10

Niet zoveel lef als de makers van Gold Rush in the Oort Cloud echter. Dit halfbakken excuus voor een videogame functioneert enigszins, maar daarmee is ook eigenlijk alles gezegd. Het idee is dat jij een mijnwerker in de ruimte bent en goud uit asteroïden moet halen, maar feitelijk kom je daar nooit aan toe. Je wordt constant onder vuur genomen en door ontzettend zweverige controls en kogels die je energie in no-time laten verdwijnen, kun je je daar ook niet fatsoenlijk tegen verdedigen. Ik ben er daarom in een uur tijd niet in geslaagd om het eerste level te trotseren

1/10

Score: 5/5 volgens 2 gamers