Dat blijkt onder andere uit een analyse van Niko Partners. In totaal werd er in 2020 29,2 miljard dollar verdiend aan mobiele games, de hoogste groei van de markt sinds 2017. Ook groeide het aantal mobiele spelers in China naar 681,2 miljoen spelers, met een voorspelde groei naar 748 miljoen in 2025.
Volgens Niko Partners-CEO Lisa Cosmas Hanson zijn bovenstaande cijfers sinds de pandemie ‘het nieuwe normaal’ geworden voor mobiel gamen in China.
Tencent en NetEase zijn nog altijd de grootste uitgevers van mobiele games, al zegt Niko Partners dat er in 2020 meer concurrentie kwam van kleine bedrijven. Ook had Genshin Impact volgens het bedrijf vorig jaar een grote invloed op de markt.
Op het gebied van pc-gamen ging het iets slechter. In totaal werd er 13,9 miljard dollar verdiend, een daling van bijna 5 procent ten opzichte van 2019. De daling zou onder andere komen door de invloed van de pandemie op internetcafés, een populaire plek om op pc te gamen in China.
Niko Partners voorspelt dat de markt vanaf 2022 weer zal groeien.