NBA 2K19 review – Wederom een second dribble

nba 2k19

Gesneden koek

Net als vorig jaar zijn we zeer onder de indruk van de gameplayverfijningen. Vooral tijdens het aanvallen en verdedigen. De kunstmatige intelligentie van de tegenstander reageert bijvoorbeeld nog beter op de acties van de speler. Driemaal achter elkaar een lay-up doen zit er vaak dan ook niet in, wat betekent dat we tijdens een match constant nieuwe manieren moeten bedenken om de voorsprong te behouden. Wanneer de tegenstander via een defensieve rebound de bal weet te bemachtigen zien we dat onze teamgenoten net iets agressiever spelen dan voorheen. Ook dit heeft in de eerste plaats te maken met de verbeterde kunstmatige intelligentie, maar minstens zo belangrijk is de verbeterde collision detection. Een van de mankementen van NBA 2K18 is dat spelers geregeld dwars door elkaar heen lopen en zodoende de bal weten af te pakken. Daar hebben we gelukkig niets meer van gemerkt.

Los daarvan is het takeover-systeem de grote vernieuwing op het gebied van gameplay. Onder iedere basketballer is nu een metertje te zien dat gevuld moet worden door simpelweg goed te presteren. Dat houdt in dat we met een point-guard bijvoorbeeld zoveel mogelijk de lijnen uit moeten zetten en met een small-forward zo vaak mogelijk moeten scoren. Zodra het metertje van een speler vol is, is de speler on fire en kun je tijdelijk diens vaardigheden een boost geven. Let wel: indien een speler slecht presteert kan deze een cold streak krijgen, waardoor zijn prestaties zichtbaar verslechteren. Door middel van het takeover-systeem worden we zodoende uitgedaagd om een betere positiespel te spelen en meer dynamiek aan te brengen in onze speelstijl.

nba 2k19

Qua gameplay is NBA 2K19 dus dik in orde, maar dat is niet het enige waarin het spel uitblinkt. Grafisch ziet het spel er wederom gelikt uit. Spelersmodellen zien er stukken beter uit en animaties zijn nog vloeiender. Het vernieuwde motion-systeem komt in NBA 2K19 klaarblijkelijk veel beter tot z’n recht dan in NBA 2K18. Bovendien zit ook NBA 2K19 weer vol diverse modi. In MyGM kunnen we als vanouds aan de slag als algemeen manager van een team en een compleet seizoen organiseren, dat met vrienden online door te spelen is. In MyTeam ons eigen team samenstellen of in Blacktop tegen vrienden spelen met onze favoriete basketballers in een arcadesetting, staat ook in NBA 2K19 weer garant voor puur genot. Aangezien NBA 2K niet gemakkelijk op te pakken is voor onervaren spelers is er ook nog de 2KU. In deze modus kunnen spelers hun vaardigheden aanscherpen en nog veel meer subtiele gameplayverfijningen onder de knie krijgen. Kortom, genoeg mogelijkheden om VC te verdienen in NBA 2K19. Tot zover het goede nieuws.

nba 2k19

Foul play

Het slechte nieuws is dat microtransacties nog steeds diep verweven zijn met onze favoriete basketbalgame. Nergens valt het zo erg op als in MyCareer en MyTeam, en laten dat nou net twee van de populairste modi zijn van de reeks. Na het doorlopen van MyCareer komen we in de vernieuwde versie van The Neighborhood en worden we net als vorig jaar overrompeld door een overdaad aan sponsoring en winkels waar alles VC kost. Dat laatste is zo gek nog niet, ware het niet dat het verdienen van VC een erg lange grind is en veel in-game objecten aan de dure kant zijn. Geen zin in een tergend lange grind? Dan kun je altijd nog met echt geld smijten om VC te kopen.

MyTeam wordt geteisterd door hetzelfde probleem. Het kost natuurlijk wat om je kaartcollecties te voltooien en zonder voldoende VC kun je eindeloos aan de weg timmeren om deze te voltooien. Het Auction House bood in dit geval altijd een uitweg, maar gezien dat dit aspect van het spel in strijd is met de Nederlandse wetgeving zit er niets anders op dan te grinden om VC te verdienen of met echt geld pakjes te kopen in de hoop dat die ene kaart op het scherm getoverd wordt. Daarbij komt nog dat we net als vorig jaar constant uit de ervaring van het spel worden getrokken door lange laadtijden.

nba 2k19

Net geen driepunter

Daarnaast blijft de multiplayer een pijnpunt voor de reeks. Zo duurt het nog steeds vrij lang om een match te vinden, is het door de aanwezige input lag bijvoorbeeld lastig om shots goed te timen en krijgen we regelmatig foutmeldingen. Het verleden leert ons dat hier op korte termijn vrijwel zeker geen verandering in komt.

Zo is NBA 2K19 wederom een nieuw deel met veel toeters en bellen en weinig vernieuwing, wat ergens wel begrijpelijk is. Het is immers lastig om de diepte op te zoeken als je in de breedte werkt. Desalniettemin heeft 2K Sports meermaals topgames afgeleverd. Dat maakt het des te jammerder dat de studio alweer stappen achterwaarts zet. De online hub is (nog) niet de grote innovatie die het moet zijn en wederkerende technische oneffenheden ontsieren een verder aangename basketbalgame.

Maar terwijl 2K Sports dit jaar het twintigjarig bestaan viert zet de concurrentie met NBA Live steeds grotere stappen voorwaarts. Om die inhaalslag af te wenden zou 2K Sports in principe de aanhoudende problemen moeten oplossen en voortborduren op de solide basis die er al staat. Gebeurt dit niet dan vrezen we dat de koning der basketbalgames in de nabije toekomst zijn troon moet afstaan aan een waardige opvolger.

NBA 2K19