New Super Mario Bros. U Deluxe review

Nu zijn er in een kleine twee jaar tijd al meer Switches verkocht dan Wii U’s, dus het is best begrijpelijk dat Nintendo deze uitstekende games niet in de vergetelheid laat raken. De Deluxe heruitgave van New Super Mario Bros. U is daarom ook een prima excuus om deze game weer eens op te starten. Het is namelijk een bijzonder ondergewaardeerde platformer.

New Super Mario Bros. U Deluxe

Voor de fijnproever

Ondergewaardeerd en een platformgame met Mario in de hoofdrol lijken niet helemaal bij elkaar te passen, maar toch is het waar. New Super Mario Bros. U heeft – om het zacht te zeggen – een saaie grafische stijl en muziek die ronduit slecht is. Het ziet eruit als de zoveelste ‘New’ Mario-game en helemaal terug in 2012 was dat gewoon niet zo spannend meer. Wie echter langs de weinig tot de verbeelding sprekende graphics weet te kijken en de verschrikkelijk muziek kan negeren vindt een uitstekende platformer die zich met ieder nieuw level tot een creatiever geheel ontpopt.

De opzet van dit Mario avontuur is echter zo onorigineel dat dat misschien moeilijk te geloven is. De prinses wordt ontvoerd door Bowser en Mario moet acht werelden doorlopen om haar weer te bevrijden. Er zijn terugkerende power-ups zoals de paddenstoel en de vuurbloem, maar deze keer kan Mario ook in een vliegende eekhoornpakje gehesen worden. Hiermee kan hij een extra sprong maken in de lucht en zweven.

New Super Mario Bros. U Deluxe

Meesterwerk in leveldesign

Wat deze game echt goed maakt, zijn de levels die het ene na de andere originele obstakel vormen. In een kasteel moet Mario op allerlei draaiende tandwielen en machines springen om naar boven te klimmen, in een onderwaterlevel wordt hij op de hielen gezeten door een gigantische zeedraak, en ieder spookhuis is een complex doolhof op zich. New Super Mario Bros. U begint makkelijk, maar schroeft de moeilijkheidsgraad met iedere nieuwe wereld meer op.

Echt fantastisch en uitdagend wordt New Super Mario Bros. U wanneer je in ieder level alle sterrenmunten probeert te vinden. Hiermee speel je nog lastigere levels vrij na het uitspelen van de game. Op de Switch zit de Super Luigi U dlc ook inbegrepen. In deze remixes van bestaande levels heb je als de glibberig springende Luigi steeds maar 100 seconden om een level uit te spelen. Super Luigi U dwingt je om razendsnel te spelen en dat is echt top. Heb je daarna nog niet genoeg Mario (of Luigi) gehad, dan is er na het uitspelen van al deze uitdagende content ook nog een challenge mode waarin Mario aan allerlei absurde randeisen moet voldoen om een score neer te zetten. Zonder de grond aan te raken een level uit te spelen bijvoorbeeld.

New Super Mario Bros. U Deluxe

Niets nieuws

Al dit tofs kennen we echter al van de Wii U. De enige echte nieuwe toevoeging van Deluxe is Toadette als speelbaar personage en de bijbehorende Super Crown power-up. Pakt Toadette deze kroon op, dan verandert ze in Peachette: een personage dat kan zweven en niet doodgaat wanneer ze in de afgrond valt. Ideaal voor beginnende spelers, maar voor de rest niet zo interessant.

New Super Mario Bros. U Deluxe is daarom niet de meest wereldschokkende port. Het voelt eigenlijk wel een beetje gemakzuchtig om deze game zo weer opnieuw uit te brengen. Het moet echter ook gezegd worden dat het spel wat gameplay betreft prima oud is geworden en meer dan genoeg levels biedt voor wie wel van een uitdaging houdt. Als het op platformeren aankomt zijn er namelijk weinig betere games. Echt boos worden om de zoveelste Wii U port voelt daardoor ook een beetje nutteloos.

New Super Mario Bros. U Deluxe is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Score: 2.3/5 volgens 3 gamers